Senaste nytt

Besöka Arlanda terminal 5 med boardingkort till Arlanda terminal 4

011430121

Medlem
Jag tycker inte det är så konstigt, på många flygplatser så är det blandat mellan inrikes och utrikes, inget säger väl att man inte kan flyga utrikes från T4 eller inrikes från T5 så länge det är inom Schengen. Vi tänker nog i gamla banor när det gäller terminaler på ARN.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Visst har man väl där att göra. Man kan både handla och äta, har man tillgång till lounge så kan man även gå dit.
 

Tockstew

Medlem
Tänker bara att man inom flyget normalt sett är noga med tillträde och att man vill ha koll på folk. Denna hantering är ju inte ett exempel på detta.
 

agehall

Medlem
Tänker bara att man inom flyget normalt sett är noga med tillträde och att man vill ha koll på folk. Denna hantering är ju inte ett exempel på detta.

Fast det finns ingen större anledning att ha bättre koll på folk än man har i terminalerna. Alla ska ju ha genomgått säkerhetskontrollen, vilket är det viktiga. Enda anledningen att man inte släpper in kreti och pleti är nog att man inte vill riskera att det ska bli på tok för mycket folk airside.
 

johhenrik

Medlem
Tänker bara att man inom flyget normalt sett är noga med tillträde och att man vill ha koll på folk. Denna hantering är ju inte ett exempel på detta.
Fast du tänker "före Schengen"-tänk. Det är ingen skillnad på en resa till Göteborg eller Rom. Du kommer dock inte in till gater med flighter till London eller Doha etc. Så är separationen inom flyget numera. Sen kan ju flygplatser ha egna regler antar jag, men reglerna uppifrån är ju Schengenbaserade.
 
Testade detta onsdags med ett bordning kort för inrikes T4 med sas till Kalmar
hade resan på mitt Miles & Smiles guld kort drog mitt kort i Fast Track Securityn
och blev insläppt gick sedan till sas Guld lounge drog mitt kort i de nya spärrarna
och bling så blev det grönt och dörrarna öppnas så fick avnjuta en god Tornfiskröra med
ett glas vitt och en avslutande Baileys och en stund vila i en av de sköna fåtöljerna.
innan det var dags att gå ut igen via tullen och in på T4.. :)
 

mischadee

Medlem
Följdfråga då eftersom ni skriver att man kommer in i EBG-loungen. Antar även då att man om man har SAS PLUS biljett inrikes även kommer in i den vanliga SAS-loungen i T5?
 

E.K

Medlem
Ja! Man kommer in i Business Loungen på T5 med en SAS Plus biljett inrikes.

I slutet av Januari kom jag med Swiss från Zürich och hade en separat biljett med SAS Plus inrikes samt mitt Aegean Gold registrerat i bokningen.

Jag promenerade till T4 med resväskan och Checkade in mig samt bagage.
Därefter promenerade ja tillbaka till T5 och tog mig in via den vanliga säkerhetskontrollen där man visar biljetten till personalen.
Eftersom det var en lördag eftermiddag så fanns det ingen kö alls och därmed ingen anledning att använda Fast Track.
Inte ett ljud när jag visade biljetten och gick igenom och traskade sedan bort till Guld Loungen och slog ihjäl ett par timmar där.
 
Toppen