Senaste nytt

Bagage drop Köpenhamn

Dr. Miles

Expert
Innan man lätt "sågar" frågan och trådskaparen kan det vara bra att kolla upp lite "fakta"..

Qatar Airways har ingen liten verksamhet på Kastrup. De flyger minimum 2 avgångar per dag, och det flesta dagar är det 3 avgångar:
QR 162 avgår 08:25 med en B788
QR 150 avgår 17:40 med en B77W
QR 164 avgår 22:35 med en B77W
B788 tar 254 pax, medan B77W är allt från 354 till 412.
Qatar Airways - Wikipedia

Vidare "fakta" så är det Scandinavian Ground Handling (SGH) som sköter hanteringen på Kastrup:
https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/qatar-airways
Med andra ord, det är SAS som hanterar Qatar på Kastrup. Och vem, om någon har kapacitet för att hantera detta över natten bättre på Kastrup? ;)

Nu har inte jag ett rakt svar, men sover @Joakim Reinius över på flygplatsen på f.d. Hilton och QR 164 avgår kvällen innan hade jag kollat om det var möjligt. Jag gissar 50/50 nu som jag har kollat "fakta" :D
Lite off topic svar.

Den tiden THAI hade separat check in disk på Arlanda kunde man inte checka in bagaget dagen innan trots att SAS var handlingsagent åt THAI.
Så att SAS är Qatar Airways handlingsagent på Kastrup betyder inte per automatik att de (SAS) ska göra likadant åt Qatar Airways passagerare som de gör åt SAS passagerare.
 

Senator

Moderator
Lite off topic svar.

Den tiden THAI hade separat check in disk på Arlanda kunde man inte checka in bagaget dagen innan trots att SAS var handlingsagent åt THAI.
Så att SAS är Qatar Airways handlingsagent på Kastrup betyder inte per automatik att de (SAS) ska göra likadant åt Qatar Airways passagerare som de gör åt SAS passagerare.

Precis, och jag antyder inte att det nödvändigtvis är så. Men ingen av oss vet, så innan vi skjuter ner frågan "som dum" så kan det vara bra att kolla upp lite exakta detaljer, inklusive vart man kan hänvända sig för att få svar.

Det kan finnas andra parameter som styr, t.ex. att vissa destinationer får man inte ta emot bagaget kvällen innan.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Innan man lätt "sågar" frågan och trådskaparen kan det vara bra att kolla upp lite "fakta"..

Qatar Airways har ingen liten verksamhet på Kastrup. De flyger minimum 2 avgångar per dag, och det flesta dagar är det 3 avgångar:
QR 162 avgår 08:25 med en B788
QR 150 avgår 17:40 med en B77W
QR 164 avgår 22:35 med en B77W
B788 tar 254 pax, medan B77W är allt från 354 till 412.
Qatar Airways - Wikipedia

Vidare "fakta" så är det Scandinavian Ground Handling (SGH) som sköter hanteringen på Kastrup:
https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/qatar-airways
Med andra ord, det är SAS som hanterar Qatar på Kastrup. Och vem, om någon har kapacitet för att hantera detta över natten bättre på Kastrup? ;)

Nu har inte jag ett rakt svar, men sover @Joakim Reinius över på flygplatsen på f.d. Hilton och QR 164 avgår kvällen innan hade jag kollat om det var möjligt. Jag gissar 50/50 nu som jag har kollat "fakta" :D

Stort tack!
 
Precis, och jag antyder inte att det nödvändigtvis är så. Men ingen av oss vet, så innan vi skjuter ner frågan "som dum" så kan det vara bra att kolla upp lite exakta detaljer, inklusive vart man kan hänvända sig för att få svar.

Det kan finnas andra parameter som styr, t.ex. att vissa destinationer får man inte ta emot bagaget kvällen innan.
Bra du säger ifrån. För så här är det ofta här.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Håller med. Det känns ofta som andra tycker de är för mer än andra. Nästan hellre man inte frågar för att slippa se vad som skrivs..
 

agehall

Medlem
Alltså, det finns en så fruktansvärt trist attityd här på BC. Och nu pratar jag om otacksamma människor som inte kan ta till sig information som inte är i linje med vad de förväntar sig/vill. Det är trist att se att fler och fler hoppar på det tåget, för det är en utveckling som inte leder framåt på något sätt.

Det finns inget som säger att detta skulle gå, oavsett att det är SGS som hanterar Qatar i Köpenhamn. Det finns inte heller något som fastslår att det inte går. Däremot finns det erfarenheter från andra flygplatser delgivna för att man själv ska kunna bilda sig en egen uppfattning om vad man kan förvänta sig.

Man har egentligen tre val här; antingen ringer man och jagar tag på Qatars representanter på CPH och frågar dem

eller så postar man här och får ev svar men troligen mer liknande erfarenheter som man kan dra sina egna slutsatser ifrån

eller så ser man vad som händer när man kommer dit kvällen före och frågar. Eftersom det knappast påverkar något i stort (man kanske får packa lite mer saker i handbagaget för säkerhets skull, men det känns som en rätt liten detalj) så är väl det smartaste alternativet om man inte orkar reda ut hur det fungerar själv.

Att försöka säga att man inte ska ifrågasätta frågeställningar är inte speciellt konstruktivt enligt mig. Alla gör vi logiska misstag i våra resonemang då och då och det rättas bäst till genom att någon ifrågasätter dessa. Är man inte kapabel att hantera att man ibland har fel, så ska man nog genast avsluta sin närvaro på internet, för ingen är fri från att då och då ha fel här.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Alltså, det finns en så fruktansvärt trist attityd här på BC. Och nu pratar jag om otacksamma människor som inte kan ta till sig information som inte är i linje med vad de förväntar sig/vill. Det är trist att se att fler och fler hoppar på det tåget, för det är en utveckling som inte leder framåt på något sätt.

Det finns inget som säger att detta skulle gå, oavsett att det är SGS som hanterar Qatar i Köpenhamn. Det finns inte heller något som fastslår att det inte går. Däremot finns det erfarenheter från andra flygplatser delgivna för att man själv ska kunna bilda sig en egen uppfattning om vad man kan förvänta sig.

Man har egentligen tre val här; antingen ringer man och jagar tag på Qatars representanter på CPH och frågar dem

eller så postar man här och får ev svar men troligen mer liknande erfarenheter som man kan dra sina egna slutsatser ifrån

eller så ser man vad som händer när man kommer dit kvällen före och frågar. Eftersom det knappast påverkar något i stort (man kanske får packa lite mer saker i handbagaget för säkerhets skull, men det känns som en rätt liten detalj) så är väl det smartaste alternativet om man inte orkar reda ut hur det fungerar själv.

Att försöka säga att man inte ska ifrågasätta frågeställningar är inte speciellt konstruktivt enligt mig. Alla gör vi logiska misstag i våra resonemang då och då och det rättas bäst till genom att någon ifrågasätter dessa. Är man inte kapabel att hantera att man ibland har fel, så ska man nog genast avsluta sin närvaro på internet, för ingen är fri från att då och då ha fel här.


Som du skriver, den finns tre val, jag valde att skriva och fråga här.

Då är kommentarer om detta helt onödiga då de är dryga och inte tillför något. Alla andra kommentarer var bra.
"Varför skulle de hålla väskor över natten åt dig?

Ett bolag som har mycket liten verksamhet på CPH, de lär ju inte ha egen ground handling utan ta in en tredjepart. Då lär ju incheckningen öppna 2-3 timmar före flighten och inte ha någon möjlighet vare sig att ta emot eller förvara incheckat bagage över natten. De marginalerna finns helt enkelt inte."

Sedan kan man u undra vad detta forumet är till för. Inbördes beundran eller att man kan dela med sig av sin kunskap och erfarenheter, eller använda sina kunskaper till att "jag ska nog visa" och skriva helt onödiga kommentarer.
 

agehall

Medlem
Då är kommentarer om detta helt onödiga då de är dryga och inte tillför något. Alla andra kommentarer var bra.
Jag ser inte problemet med Berglunds kommentar - han vill få dig att fundera på rimligheten i att Qatar skulle göra detta. Även om SGS sköter ground handling åt Qatar i CPH så misstänker jag att de skulle få betala extra för denna tjänst och det tror jag inte de är villiga att göra.

Sedan kan man u undra vad detta forumet är till för. Inbördes beundran eller att man kan dela med sig av sin kunskap och erfarenheter, eller använda sina kunskaper till att "jag ska nog visa" och skriva helt onödiga kommentarer.
Och som vanligt bortser man från möjligheten att man faktiskt vill lära andra hur man ska resonera/tänka för att få förståelse och tar istället allt som ett personligt påhopp.
 

Griffin

Medlem
Bromsa diskussionen nu! Två djupa andetag innan nästa inlägg skrivs!

Jag har bara en personlig erfarenhet, där jag anlände till YYZ ca 13 timmar före avresa, för vidare färd med AC mot CPH. I det här fallet var det inga problem att checka in så pass tidigt, dock är ju ACs närvaro stark i Toronto.

OT: Eftersom jag anlände till flygplatsen tidigt på morgonen hade nog inte alla hjärnceller varknat. Gick fram till självincheckningsautomaten, förstod inte riktigt varför den ställde frågor om ESTA, men fortsatte . Väl framme vid bag drop fick jag återigen frågan om ESTA av personen bakom disken, varpå jag påpekade att jag inte skulle till USA. Då visar det sig att jag står vid US-check in diskarna. Stressat följer incheckningskvinnan med mig till rätt incheckningsområde. Jag har två stora reskväskor med mig, således håller kvinnan i två bagagetaggar. När vi kommer fram till den internationella incheckningsdisken frågar hon vänligt efter att ha taggad den första "and your other bag sir?" Just då inser jag att den ju står kvar på vågen borta vid US-området. Otroligt pinsamt och slarvigt, inte minst på en flygplats. Utan vidare frågor fick jag dock gå och hämta min väska, checka in och skamset vandra vidare.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Jag ser inte problemet med Berglunds kommentar - han vill få dig att fundera på rimligheten i att Qatar skulle göra detta. Även om SGS sköter ground handling åt Qatar i CPH så misstänker jag att de skulle få betala extra för denna tjänst och det tror jag inte de är villiga att göra.


Och som vanligt bortser man från möjligheten att man faktiskt vill lära andra hur man ska resonera/tänka för att få förståelse och tar istället allt som ett personligt påhopp.

Där ser man hur olika man tänker..

Jag tänkte att Qatar har en del avgångar från Köpenhamn (jag trodde 3 var ganska mycket, men jag kanske var tvungen att forska i det först innan jag fick anta det). Sista planet går 22.35 och mitt plan går 08:20. Jag trodde då, helt utan djupforskning, att det skulle vara ok för dem att ta mitt bagage om jag kom kvällen innan.

Jag har aldrig lämnat kvällen innan förut så jag tänkte jag kunde ställa frågan här inne.

Vad skulle jag kunna tänkt till på själv menar du som gjorde att jag inte kunde ställa frågan?
 
Toppen