Senaste nytt

Avis (Generell diskussion)

srg

Medlem
Använd bokningsnumret och kolla här nedan så ser du vad priset är i USD, det är detta pris som gäller.
Priset som anges i SEK är precis som det står en (förvirrande och onödig) uppskattning.

Nu är ju bokningen avslutad och betalad så där står samma pris i USD som på fakturan jag fick:
Your Total Charges: 1419.79

Det kan ju dock omöjligt varit det underliggande USD priset jag fick när de uppskattade det till 12235SEK, då hade dollarn stått i ~8,6SEK och bokningen gjordes för bara några månader sedan.
 

pswe

Medlem
Nu är ju bokningen avslutad och betalad så där står samma pris i USD som på fakturan jag fick:
Your Total Charges: 1419.79

Det kan ju dock omöjligt varit det underliggande USD priset jag fick när de uppskattade det till 12235SEK, då hade dollarn stått i ~8,6SEK och bokningen gjordes för bara några månader sedan.
Den hade jag mailat och ifrågasatt. Har aldrig varit med om att sales tax eller motsvarande inte ingår, det som möjligen tillkommit någon gång är någon avgift, men inte % på summan.
 

Homer

Medlem
Nu är ju bokningen avslutad och betalad så där står samma pris i USD som på fakturan jag fick:
Your Total Charges: 1419.79

Det kan ju dock omöjligt varit det underliggande USD priset jag fick när de uppskattade det till 12235SEK, då hade dollarn stått i ~8,6SEK och bokningen gjordes för bara några månader sedan.


Det står något om envägsavgift, var den verkligen medräknad i uppskattningen?
De har ju dessutom en avgift på envägsavgiften.


Såhär kan det se ut när det är med en envägsavgift.


290.89 Package price

100.00 One way fee

11.11 Apo surcharge related to One way fee

10.29 tax
 

srg

Medlem
Det står något om envägsavgift, var den verkligen medräknad i uppskattningen?
De har ju dessutom en avgift på envägsavgiften.


Såhär kan det se ut när det är med en envägsavgift.


290.89 Package price

100.00 One way fee

11.11 Apo surcharge related to One way fee

10.29 tax
Jag uppfattar som att den ingår i uppskattningen på 12KSEK:

DIN BOKNING INKLUDERAR
  • Pris på din hyrbil inkluderar även envägsavgiften på USD100,00.


Jag förstår dock inte alls hur man summerar ihop siffrorna på underlaget från länken du gav mig, det ser såklart annorlunda ut än fakturaunderlaget :)
Your Taxable Fees
Package Charges 1110.26
Non Pkg Items 309.53
One Way Fee 100.00
11.11% Concession Recovery Fee INCLUDED
Fuel Service NON PKG
CUSTOMER FACILITY CHG 5.00/D INCLUDED
VEH LICENSE RECOUP 1.50/DY INCLUDED
ENERGY RECOVERY FEE 0.60/DY INCLUDED
Optional Services Total Taxable: 139.30
Bara dom två övre där adderar ihop exakt till slutsumman på 1419,79USD.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag uppfattar som att den ingår i uppskattningen på 12KSEK:




Jag förstår dock inte alls hur man summerar ihop siffrorna på underlaget från länken du gav mig, det ser såklart annorlunda ut än fakturaunderlaget :)

Bara dom två övre där adderar ihop exakt till slutsumman på 1419,79USD.


Package Charges $1110.26, det motsvarar väl den uppskattning du fick i SEK 12235 ?

Sen har de lagt på en massa extra Non Pkg Items $309.53
Hur mycket har de tagit betalt för bränsle? det står ingen siffra
 
Last edited:

srg

Medlem
Package Charges $1110.26, det motsvarar väl den uppskattning du fick i SEK 12235 ?

Sen har de lagt på en massa extra Non Pkg Items $309.53
Hur mycket har de tagit betalt för bränsle? det står ingen siffra
Mmh nästan, det är lite för lågt med växlingskursen runt 10,30 som gällde när uppskattningen gavs. Dock 1110+100 envägsavg blir väldigt nära.

9,99USD fick jag betala för 1gal.
1695584335803.png


Vad dom 309,53 non pkg items kommer ifrån vet jag inte, kan inte se det specifierat.
 

Homer

Medlem
Mmh nästan, det är lite för lågt med växlingskursen runt 10,30 som gällde när uppskattningen gavs. Dock 1110+100 envägsavg blir väldigt nära.

9,99USD fick jag betala för 1gal.
Visa bifogad bild 146203

Vad dom 309,53 non pkg items kommer ifrån vet jag inte, kan inte se det specifierat.


Du är medveten om att du köpt till Personförsäkring PAI resp. Försäkring för personliga saker PEP ?
$7 resp. $2,95 per dag

LDW och ALI ingår, precis som det står, men inte dessa

 

srg

Medlem
Du är medveten om att du köpt till Personförsäkring PAI resp. Försäkring för personliga saker PEP ?
$7 resp. $2,95 per dag

LDW och ALI ingår, precis som det står, men inte dessa

Jag uppfattar som att det ska ingå, enligt bokningsbekräftelsen (min fetstil och kommentarer inom parentes)?
Jag har alltså inte, medvetet, köpt till något alls, varken vid bokning eller på plats.

DIN BOKNING INKLUDERAR
Pris på din hyrbil inkluderar även envägsavgiften på USD100,00.
Lokal skatt
Flygplats-/stadsskatt
Registreringsavgift
Ansvar gentemot tredje part (ALI?)
Personlig egendomsförsäkring (PEP?)
Täcker vid förlust eller skada (LDW?)
Trygghetsförsäkring (PAI?)

Obegränsade kilometer

Även om det inte hade gjort det, så hade det 'bara' adderat ihop till 139USD som är det som redovisas under "Optional Services Total Taxable", dvs separat från Non-pkg items.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag uppfattar som att det ska ingå, enligt bokningsbekräftelsen (min fetstil och kommentarer inom parentes)?
Jag har alltså inte, medvetet, köpt till något alls, varken vid bokning eller på plats.



Även om det inte hade gjort det, så hade det 'bara' adderat ihop till 139USD som är det som redovisas under "Optional Services Total Taxable", dvs separat från Non-pkg items.

Accepted betyder att de kostar, annars ska det stå Included eller som nedan Declined.

Men det är ju bara att kontakta Avis kundtjänst och be om en förklaring.




YOUR OPTIONAL PRODUCTS/SERVICES
Loss Damage Waiver .00/Day Included
Personal Accident Insurance 7.00/Day Declined
Protection 2.95/Day Declined
Party Liability Protection .00/Day Included
 
Last edited:
Toppen