Senaste nytt

Avbrutna landningar...

olsson

Medlem
WF BGO-MOL igår avbröt sitt försök. Jag sov så tror inte de kom såvidare långt ner innan de märkte att det blåste för mycket och sikten var kass. Så blev landning på AES istället efter lite varv runt MOL för att se om vädret blev bättre. Jäkligt glad att kaptenen lät mig flyga med tillbaka till BGO. (Skulle BGO-MOL T/R på samma kärra egentligen). Jag + 2 kabinpersonal. Ganska ball känsla att vara själv i ett plan.
 

olsson

Medlem
Såg du till att du fick du då checka in så resan räknas? ;)

Haha, jag checkade in. Men så jag förstår det räknas det bara tills du blir inscannad. Jag blev tillsagd att BGO-MOL ska räknas enligt WF. Men jag litar inte på det då jag blev ägd senast. Jag skulle dock väldigt gärna att MOL-BGO skulle räknas som ett segment. Kanske ska klaga lite imorgon. Senast jag klaga att jag missade 1-1,5h lounge tid i Oslo, ett segment och 500p så fick jag 10k extrapoäng. Lite segt att det tar 5-6 veckor att få svar :(
 

Anton

Medlem
Jag flög BA0782 (LHR-ARN) i söndags 24/1. Precis när vi ska ta mark ger kaptenen full gas och vänder upp igen. Svårt att säga exakt hur nära marken vi var men jag uppskattar det till ca 10-20m, det var sekunder kvar innan hjulen skulle i marken. Några av medpassagerarna blev lite oroliga, själv blev jag mest förvånad. Det är sedan knäpptyst från kapten i kanske fem minuter innan han meddelar att vi inte kunnat landa pga ett tekniskt fel men att vi inte behöver vara oroliga, vi ska kunna landa inom 15 min. Vi cirkulerar sedan ett tag och går sedan ned utan märkbara problem. Landningen blir långt bortom långtidsparkeringarna (vilket kanske är helt normalt?) varpå vi får åka en bit in till terminal 2.

Någon annan som var med på flighten eller som har en aning om vad som kan ha orsakat detta?
 
Jag hade en i tisdags den 26:e på LH818. Kabinpersonalen meddelande tämligen omgående att det vad de höll på med, att det var en standardprocedur och att kaptenen skulle återkomma med mer info strax. Vilket han också gjorde, och berättade att det funnits något hinder på rullbanan. Föredömligt hanterat!
 

CJ2

Medlem
Det är inte bara kapten som gör go-arounds, om det är styrman som flyger flygningen och han ser sig tvungen att göra en sådan, så gör han/hon den. Det finns många anledningar till att avbryta en landning... trafik kvar på banan, vind, fart, ostabiliserad (för snabb/långsam/högt/lågt). Just när man väljer att avbryta är arbetsbelastningen hög, därför kan det ta lite tid innan man informerar passagerarna. De flesta bolag har som policy att kabinen ger en kort info, och att vi berättar mer när vi har tid.

CJ2
 

Stenis32

Medlem
@Anton Tekniskt fel var ju svaret, om än lite luddigt :) Antar dock att du vill veta vad det tekniska felet var...

Hade liknande fast motsatt go-around-upplevelse i söndags på en ATR72:a, dvs en avbruten start. Aldrig varit med om det tidigare så det var en ny upplevelse. Tvärnit på startbanan precis innan takeoff och kabinpersonalen informerade om att kaptenen skulle återkomma så snart allt lugnat sig och var under kontroll. Efter en stund meddelade kaptenen att starten avbröts pga en felindikation och att den var släckt nu. Så om den fortsatte vara släckt skulle vi tillbaka och göra ett nytt försök. Andra försöket gick bra, men vad felindikationen var fick vi aldrig reda på.
 
Toppen