Senaste nytt

Artikel: BusinessClass.se har utsett flygvärldens bästa champagne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Trevlig provning ni genomförde och ett bra reportage!

Det som bör påpekas i detta sammanhang är dock att dessa champagner kan smaka helt annorlunda när man sitter i ett flygplan på typ 10,000 meters höjd. Mitt förslag är därför att ni genomför samma testing ytterligare en gång i rätt miljö - alltså i första klassavdelningen på lämpligt flyg på 10,000 meters höjd. Skämt åsido, men det vore naturligtvis intressant att veta hur stor roll höjdskillnaden, det annorlunda lufttrycket och den torra luften i kabinen spelar för smakupplevelsen.

Var det någon som hade alla rätt och förtjänade en flaska champagne som belöning?

Det finns inte 16 fysiska First class stolar på British Airways, Korean Air, Qatar Airways eller SWISS flygplan. :p
 

speedwing

Medlem
Jag ber om ursäkt ifall detta inlägg låter lite hårt:
Utan att ni angett årgången på de testade sorterna så är testet i stora delar meningslöst. Hela vitsen med "prestige-champagner" är just att de har årgång (till skillnad från de billigare "standard-champagnerna"). Årgångarna kan skilja sig enormt mycket och är nästan viktigare än de olika producenterna...dvs välj hellre en bra årgång istället för ett bra märke...

(Jag ser att min "signatur-kollega" Concorde också har denna uppfattning.)

(Vi svenskar råkar också ha världens absoluta champagne-auktoritet i form av Richard Juhlin och hans böcker rekommenderas varmt. Där kan man bl a se hur mycket årtalet betyder för kvaliteten av i övrigt samma produkt.)
 

Bringman

Medlem
Självklart är årgången väldigt viktigt! Generellt serverar flygbolag den "senaste" årgången så därför provade vi dessa.

Laurent-Perrier Grand Siècle Cuvée NV
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999
Taittinger Comtes de Champagne 2002
Bollinger Grande Année 2004
Dom Pérignon 2003
Veuve Cliquot La Grande Dame 2004
Krug Grande Cuvée NV
Henriot Brut Millésimé 2005
 

Mr.A

Medlem
Det stora problemet med att dricka champagne uppe i luften är inte så hemskt mycket en fråga om tryck och luftfuktighet i mitt tycke, det handlar om att man oftast serverar vin och champagne i undermåliga vinglas.
 

Marcus01

Medlem
Det är ju detta som gör det så kul att botanisera på små gårdar i Champagne, många gånger mycket bättre dryck än de stora husen men pga små volymer och okända varumärken så når de aldrig oss i Norden. Och nästan ingen annan heller om man inte tar sej lite tid! Kan verkligen rekommendera en resa till just Champagne!
 
Jag är ingen kännare men jag blev bjuden på billig Champagne (kan ha varit mousserande) på Grand Hôtel i onsdags. Smakade rätt illa jämfört med det man nu är van vid :)
 

Senator

Moderator
Laurent-Perrier Grand Siècle Cuvée var ju sannerligen en högoddsare. Synd att SAS Henriot inte deltog.

Plats 8:
Henriot Brut Millésimé
Medelbetyg: 9,31 (av totalt 20)
Serveras i första klass på United Airlines


Skulle ha varit:
Serveras i första klass på United Airlines och affärsklass på SAS

Så SAS skumpan var sämst, något vi nästan alla hade...
 

Dr. Miles

Expert
Plats 8:
Henriot Brut Millésimé
Medelbetyg: 9,31 (av totalt 20)
Serveras i första klass på United Airlines


Skulle ha varit:
Serveras i första klass på United Airlines och affärsklass på SAS

Så SAS skumpan var sämst, något vi nästan alla hade...
Det är missvisande då det handlar om First class champagne, inte Business class champagne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen