Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

mha321

Medlem
Får man drömma lite så skulle de öppna en "Polaris" liknande lounge som man bara har access till i Business samt EBP och kanske EBD också. Behöver ju inte vara ala carte meny, men lite bättre mat och kanske en bemannad bar. Har man den då öppen till tiden som det är USA avgångar så täcker det den största delen, samt att det är där omkring som Mellanöstern bolagen har sina avgångar också med längre köer. Skulle ju kunna fungera med öppet typ 4h per dag.

Är inte det lite som Pontus är idag, fast med en riktig var också? I innehåll så att säga. Så dem typen upplägg skulle kunna fungera, men med mer begränsad tillgång än nuvarande Pontus.

Polaris släpper inte in status kunder och det bidrar nog till att den faktiskt fungerar. Inte ens global services. Så I den jämförelsen inte ens EBP och absolut inte EBD.

Tror fortfarande mer på en tredje part lounge. Vore ju trevligt med en sådan som alla longhaul bolagen kunde köpa in sina business passagerare i tex.
 
Inte bara dem. Det går tex London flighter samtidigt. Och de får också roa sig med 1.5+ timmar i passkö.

Det gäller definitivt att undvika de avgångarna då också. Men det finns en eller två sas avgångar där tex som passar väldigt bra till anslutningar i London mot USA. Där har jag flera bekanta som nätt och jämt hunnit med sina flighter pga den kön..



SAS nuvarande lounger är ju redan överfulla och har under sommaren ofta haft stopp på insläpp. De kan definitivt inte stänga.

Det skulle isåfall handla om att öppna en till. Vilket iofs vore trevligt men inte känns sannolikt. Utöver ett par longhaul flyg under ett par timmar , så skulle ju den loungen istället ha ganska låg beläggning under större delen av dagarna med enstaka flyg till tex London. Alternativet vore att göra som i ord tex och helt enkelt bara ha öppet ett par timmar före USA avgångarna, men då skulle det nog bli en hel del klagomål från tex London resenärer.

Var det inte dessutom en gång i tiden snack om att sas var på väg att öppna en lounge i F, men att de planerna lades ner om det var antingen vid finanskrisen eller stejk&saskris 2012.



Ja om något borde sas ha en lounge där på cph.

Och Arlanda borde definitivt ha en partner lounge. Kanske något för den berömda Pontus att titta på :) men nogon form av priority pass/lounge key vore passande. Och sas kunde få tex lyxa på med att ge voucher/gratis insläpp till tex intercont business kunder medans övriga (ebg/d/plus) fick lösa det själva.
Ja, SAS skulle öppna en ny lounge på pir F runt 2002 när det var färdigbyggd. Sen skedde 9/11 och då skrotades planerna. Lokalen används idag som förråd.
 

AABack2ARN

Medlem
Tror fortfarande mer på en tredje part lounge. Vore ju trevligt med en sådan som alla longhaul bolagen kunde köpa in sina business passagerare i tex.

Mmm, Norrsken är ju ett vinnande koncept så de kan väl öppna en lika fantastisk lounge ute i F-piren. ;)

En annan lösning är ju att säkerställa att det inte behövs en lounge ute på F-piren genom att ha en effektiv passkontroll som kan hantera många passagerare. E-gater för EU-passagerare plus vissa andra (jfr Helsingfors där jag tror USA och Canada har tillträde till E-gater också) skulle ju dra ner trycket på den manuella kontrollen högst avsevärt.
 

Ricci

Medlem
Även FT på T5 norra är ett skämt.
När den öppnades så kunde man direkt ta vänster och direkt vara ute i avgångshallen.
Men ganska omgående började Swedavia sätta upp bagagevagnar och tvinga FT-Pax genom Taxfree shopen.
Sedan har man satt upp en tunn vägg...
Det känns verkligen att Swedavia motarbetar flygande, men det kanske har en politisk orsak....:mad:
 

mha321

Medlem
Mmm, Norrsken är ju ett vinnande koncept så de kan väl öppna en lika fantastisk lounge ute i F-piren. ;)

Nu var det väl menzies som drev även den tidigare loungen i F, och riktigt så dålig var den väl inte... Visst, ingen bra lounge dom man vill spendera timmar i, men den var mycket trevlig att ha tex vid förseningar...

En annan lösning är ju att säkerställa att det inte behövs en lounge ute på F-piren genom att ha en effektiv passkontroll som kan hantera många passagerare. E-gater för EU-passagerare plus vissa andra (jfr Helsingfors där jag tror USA och Canada har tillträde till E-gater också) skulle ju dra ner trycket på den manuella kontrollen högst avsevärt.

Det vore rent oberoende av lounger ett stort lyft. Och onekligen en poäng som ligger mer on topic med tråden - det är verkligen en brist hos *Arlanda* och inte enskilda vilat, där man ligger efter.

Nu har väl Arlanda betydligt färre icke Schengen flighter än Helsingfors tex (särskilt I ordinarie tider, med Asien trafiken), men ändå....
 

mha321

Medlem
Även FT på T5 norra är ett skämt.
När den öppnades så kunde man direkt ta vänster och direkt vara ute i avgångshallen.
Men ganska omgående började Swedavia sätta upp bagagevagnar och tvinga FT-Pax genom Taxfree shopen.
Sedan har man satt upp en tunn vägg...
Det känns verkligen att Swedavia motarbetar flygande, men det kanske har en politisk orsak....:mad:
Det är också kass. Men det handlar väl inte om att motarbeta flygande, utan om att man tjänar mer pengar på taxfree än man gör på flyg... Det är ju tyvärr vanligt på många andra flygplatser också. Jag är bara glad att man slipper slå sig genom en vid ankomst också, det kommer säkert...

Undantafet och den lysande stjärnan i hantering där är ju CPH. Swedavia hade chansen att formalisera den korta vägen just för fast track tex, men valde aktivt att motarbeta det. Det är uselt mot passagerarna - men bra för kommersen...
 

Ricci

Medlem
Det är också kass. Men det handlar väl inte om att motarbeta flygande, utan om att man tjänar mer pengar på taxfree än man gör på flyg... Det är ju tyvärr vanligt på många andra flygplatser också. Jag är bara glad att man slipper slå sig genom en vid ankomst också, det kommer säkert...

Undantafet och den lysande stjärnan i hantering där är ju CPH. Swedavia hade chansen att formalisera den korta vägen just för fast track tex, men valde aktivt att motarbeta det. Det är uselt mot passagerarna - men bra för kommersen...
Samtidigt så har man FT på T5 södra där man slipper Taxfree - vilket jag alltid väljer om jag inte behöver checka in bagage (med SAS).
Men som du skriver så finns det andra flygplatser som har liknande upplägg.
 

intuition

Medlem
Det som Arlanda saknar är långdistans bytestrafik (i någon större utsträckning). Dvs man har mestadels byggt flygplatsen utifrån att långdistans är O/D. Det är inrikes byten som är den stora grejen, eller inrikes/Norden (och i viss mån inrikes/Europa).
Sedan när Swedavia kom på att man måste bygga ut eftersom både Vanda och Kastrup gjorde det, så blev ändå F-piren byggd utifrån konceptet att Arlanda i första hand är en lokal-flygplats för Mälardalen. För SAS är det en hub, men bara kortdistans och SAS har ju aldrig visat något större intresse för att använda ARN som en hub för långdistans - Kastrup sköter ju det.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Samtidigt så har man FT på T5 södra där man slipper Taxfree - vilket jag alltid väljer om jag inte behöver checka in bagage (med SAS).
Men som du skriver så finns det andra flygplatser som har liknande upplägg.
Det är väl inte bara FT där som slipper det utan hela kontrollen även de vanliga linorna?

Swedavia håller ju på med en stor ombyggnad och ny säkerhets kontroll som ska ersätta båda två. Då blir det säkert taxfree för alla.
 
Toppen