Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Det där var fin marmorering du hittade, själv har jag inte haft någon tur alls med entrecote. Detta är vad jag hittade på Coto:
Visa bifogad bild 141629

Även på restauranger har jag blivit besviken på entrecoten. Idag t ex åt jag på Hierro Parrilla San Telmo (rankas som bästa steakrestaurangen i Buenos Aires på Tripadvisor) och beställde Hierro Rib Eye Steak (Angus Black beef Marbling 6) och jag behövde nästan motorsåg för att äta den. Samma sak på Hierro Palermo (4,7 av 5 i betyg på google, med över 1450 omdömen) där jag beställde deras dry age entrecote, den var bara seg och smaklös, men de var i alla schyssta och gav mig 20% rabatt för att jag var missnöjd. Jag har även ätit vanlig entrecote på Santos Manjares (4,7 av 5 i betyg på google, med över 3500 omdömen) och Parrilla Cero5 (4,6 av 5 i betyg på google, med över 1400 omdömen) och dessa var väl lite bättre, men jag planerar absolut inte att gå dit igen och äta entrecote.

Dock verkar oxfilén hålla hög kvalité och är extremt prisvärd här.
Du hänger inte med några infödda vänner där ser jag
 
Tips för att klara vardagslivet i städernas bästa stad:

- livsmedeksbutiken Coto på Santa Fee nära Plaza Italia för kött och vininköp (2 våningar, vinet är där uppe).
- Café Mishuguene för fika
- Siga la vaca Puerto Madero för prisvärd köttmiddag
- Pizza La Continental nära Congresso för bakis-Fugazettan på söndagskvällen
- El Club de la Milanesa för schnitzelfrossa
- The Shelter Coffee eller Legado coffe för finkaffe

Alla dessa ställen var igång i mellandagarna-nyår 2022-2023 men sen kan saker ha hänt.
 

Tonton

Medlem
Tips för att klara vardagslivet i städernas bästa stad:

- livsmedeksbutiken Coto på Santa Fee nära Plaza Italia för kött och vininköp (2 våningar, vinet är där uppe).
- Café Mishuguene för fika
- Siga la vaca Puerto Madero för prisvärd köttmiddag
- Pizza La Continental nära Congresso för bakis-Fugazettan på söndagskvällen
- El Club de la Milanesa för schnitzelfrossa
- The Shelter Coffee eller Legado coffe för finkaffe

Alla dessa ställen var igång i mellandagarna-nyår 2022-2023 men sen kan saker ha hänt.
Bra tips. Tack!
 
- livsmedeksbutiken Coto på Santa Fee nära Plaza Italia för kött och vininköp (2 våningar, vinet är där uppe).
Ok, Argentina har nu återfått lite av det anseende det har förlorat hos mig den senaste veckan. Denna biten för ca 20 SEK förlåter en hel del:
20230415_123539.jpg


Tack för tipsen!
 
Last edited:
Jag tycker om kött, men jag vet typ ingenting förutom att rostas är gott men oxfilé kanske är godare. Senor och fett äter jag helst inte… så frågan är. Vad gör denna köttbit attraktiv ?:)
I princip allt insprängt fett i alla sorters kött är smakförhöjare. Så även i denna entrecote-bit.

Köttbiten som syns i denna posten är den godaste jag har ätit, men den kostade 14 gånger så mycket, om jag minns rätt: https://www.businessclass.com/forum/threads/dagens-bild.9151/post-914990
 
Last edited:
Om man vill boka boende så billigt som möjligt så är det tyvärr lite komplicerat. Om man bokar via t ex Hotels.com, Expedia, förbetalt (och vissa andra också!) hos Booking.com, Air BnB, etc så kommer man att debiteras i USD. Booking.com har en hel del hotell som ska betalas på plats, men de verkar ha lagt på rejält med påslag på sina priser. Enligt vissa forum finns det hotell som hittar på egna betalningsregler också, t ex vissa har egen USD-ARS växlingskurs och vissa kräver betalt i USD. Råkar man ut för något sådant ska man rapportera det till Booking.com. Jag bokade endast första natten via Booking.com och jag valde ett avbokningsbart hotell och jag skickade ett meddelande direkt till hotellet och bad dem bekräfta vilken valuta jag skulle bli debitera i och vilken växlingskurs de använder (på så vis hade jag svart på vitt ifall det skulle bli en dispyt vid betalningen). Väl på plats i Buenos Aires använde jag google maps för att hitta hotell som var typ familjeägda/independent och kollade tillgängligheten och sedan gick jag till hotellet och bokade direkt med dem. Hotellet jag valde fanns även på Booking.com, men via Booking.com hade det blivit 21% dyrare och ingen frukost hade ingått. Om man vill bo billigt hos Air BnB så har jag läst att det är ganska vanligt att man bokar 1-2 nätter via Air BnB och sedan försöker man göra en deal med värden under bordet att bo fler dagar utan inblandning av Air BnB och då betala kontant med ARS. Detta är ju så klart inte tillåtet och man går miste om t ex försäkring så man får ha det i åtanke.

På hotellen ska man inte betala med kontanter, även om det känns lockande, utan istället bör man betala med Visa eller Mastercard för annars åker man på en VAT-skatt på 21%! MEP-kursen på VISA/Mastercard-kortet är ju sämre än Blue Rate på Calle Florida, men skillnaden är mindre än 21% så därför lönar det sig att betala med kort. Jag använde mitt Lunar Visa-kort för om man betalar med ett Visa debit-kort så debiteras men MEP-kursen direkt utan konstigheter. Med Visa-kreditkort sker det först en reservation enligt den officiella växlingskursen och sedan när köpet går igenom får man MEP-kursen. Med Mastercard (det finns även rapporter om att AMEX funkar på samma sätt: https://baexpats.org/threads/foreign-credit-cards-purchases-at-mep-rate.45191/page-52 ) blir man först debiterad den officiella växlingskursen och sedan får man en återbetalning några dagar senare, vilket ju är lite bökigare. Med ett påfyllningsbart debit Visa-kort kan man ju även skydda sig mot att bli debiterad i fel valuta, vet man att man ska betala motsvarande 1000 SEK i ARS MEP-kurs så är det ju bara att toppa upp kortet med typ 1010 SEK så går inte köpet igenom med fel valuta. Jag har inte läst något om att man får MEP-kursen med Revolut så lämna Revolut hemma om ni ska till Argentina!
 
Last edited:
Jag tänkte att jag kunde skriva några rader om att köpa flygbiljetter i Argentina och betala antingen med kontanter eller med kort med MEP-kursen. Jag har läst en hel del om ämnet på bloggar, forum och i Facebook-grupper och detta är vad jag har kommit fram till. Inga flygbolag accepterar längre betalning med kontanter, men hos Flybondi kan man indirekt betala med kontanter. När man bokar på webben och kommer till betalningssteget så ska man välja Rapipago och då får man några timmar på sig att kila iväg till ett kontor som heter Pago Fácil (dessa hittar man på många ställen i Buenos Aires, ofta vägg-i-vägg med Western Union-kontor) och där köper man typ en voucher-kod för kontanter som man sedan knappar in på Flybondi's webbsida. Vill man köpa flygbiljetter med andra flygbolag med kontanter så får man gå via en resebyrå, men resebyråerna i Argentina lägger då på några procent (jag har läst 20%, men det borde vara förhandlingsbart) på priset. Vill man testa detta så ska det finnas ett helt stripmall med resebyråer på Corrientes 2451 i Buenos Aires.

På inrikesresor är det ganska lätt att få MEP-rabatt på sina biljetter oavsett flygbolag om man betalar med kort över disk, men tänk på att flygbiljetterna oftast blir dyrare ju längre man väntar, så om man väntar med att köpa inrikesbiljetterna till man är på plats i Argentina så är de kanske så dyra att det hade blivit billigare att köpa dem några månader tidigare utan MEP-rabatt. Här finns en lista över olika flygbolags biljettkontor i Buenos Aires: https://airlines-airports.com/air-canada-reservationticket-office-in-buenos-aires-argentina/

Vad gäller utrikesresor så är jag inte helt säker på vad som gäller, jag har fått lite motstridande information. Här finns en rapport om en som lyckades boka en biljett med Emirates med MEP-kursen: https://baexpats.org/threads/foreign-credit-cards-purchases-at-mep-rate.45191/post-430464 . Annars läser man ofta att det inte lönar sig att köpa utrikesbiljetter i Argentina eftersom de lägger på 65% (!) skatt som heter impuestos del pais på utrikesbiljetter. Detta kan man ibland se om tar fram en itinerary med ITA Matrix och ändrar POS (point of sale) till Argentina. Jag själv ville köpa en biljett till Paraguay och på de vanliga svenska sökmotorerna (www.flygresor.se, www.kayak.se, Momondo, etc) kostade en enkel resa ca 1000 SEK. När jag gick till Aerolinas Argentinas webbsida (med Argentinsk IP-adress) så blev priset i ARS ca 40000 ARS, vilket motsvarade ungefär 1000 SEK fast med Blue Rate eller MEP-kurs, alltså ingen besparing alls. Om någon har mer information om ämnet eller om något faktiskt bestämmer sig för att försöka köpa utrikesbiljetter i Argentina så rapportera gärna i den här tråden, jag hade gärna passat på att köpa alla mina longhaul-biljetter när jag är i Argentina om det går att få med MEP-kursen.
 
Last edited:
Toppen