Senaste nytt

Anmäl dig som värvare till Amex/Billhop för oktober/november 2020

palmen

Moderator
Denna tråd kommer att ta upp de kriterier som gäller för att kunna bli oktober/november månads värvare. Ja nästa urval värvare kommer att få värva i 2 månader.
En ny tråd kommer att skapas där vi väljer ut december månads värvare (om vi fortsätter med detta). Vilket urval vi väljer för december om detta fortsätter kan komma att skilja sig från tidigare månader.

Den som även läser rubriken ser att vi inkluderar Billhop i samma anmälan (precis som senaste månaderna). Vi fortästter med andar ord att enbart ha 5 värvare till Billhop (samma 5 personer som får värva till Amex, men inget krav på att man kan värva även till Billhop).


Följande kriterie måste vara uppfyllt
Det blir en "special edition". För 7 år sedan så gjordes en väldigt speciell resa på BC, många benämnde den som BC001, andra som sista MD80 flighten med SAS.
Info om denna flygning kan ni läsa om här
Event: Följ med på sista flygningen med SAS MD-80 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Sista komersiella flighten för SAS MD80 var SK403 den 26e oktober 2013, efter det fanns det två "chartrade" avgångar som gjorde ytterligare en flight, där BC001 flighten gick från Köpenhamn till Oslo där planet (SE-DIR, Nora Viking) sedan parkerades (tyvärr inte för gott och bli en del av museumet som var tanken).

För att kunna bli värvare så ska du ha varit en av resenärerna på denna sista flight med SAS MD80 (den som chartrades CPH-OSL av BC), samt dela något minne från dagen här i denna tråd. Det är helt ok att posta en reseskildring med bilder som du tog under resan eller vad du tycker är lämpligt. Alla bidragen ska postas i denna tråd och vi kommer sedan att ta fram 5 värvare från dessa bidrag. Observera att du bara får göra ett inlägg med ditt bidrag!


Anmälan öppen
Det är möjligt att anmäla sig som värvare fram till 23:59 (CET) söndag 4 oktober 2020. Ni har med andra ord närmare 4 dygn på er att anmäla er i tråden med er skildring av dagen.
Observera att det enbart är tillåtet att lägga in ett bidrag och ni har max 1h på er att ändra inlägget. Man får inte posta fler inlägg relaterat till sin anmälan, görs det kommer man få sin anmälan struken.

Urval av 5 värvare
Exakt hur vi gör urvalet håller vi hemligt i dagsläget
De fem som sedan blir utvalda kommer presenteras i en egen tråd som oktober/november månads värvare.

Hur ofta kan man bli värvare?
För denna omgång värvare så har vi inga begränsningar på när du senast var värvare. De reglerna kommer dock med största sannolikhet gälla från nästa omgång igen.

Övrigt
Om man av någon anledning inte längre vill vara en värvare kan man skicka ett PM till @palmen så tar vi bort dig från tråden med info om vilka som är månadens värvare. Det kommer inte att väljas någon ny utan enbart 4 värvare kommer finnas kvar. Om alla värvare skulle avsäga sig denna möjlighet kommer vi sätta upp nya kriterier och lotta fram 5 nya värvare.


Detta är inte en tråd för att diskutera detta, har ni frågor om detta system, ta det i följande tråd
Nya regler för värvning till Amex (utvärdering under 2 månader) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

ekf

Medlem
Jag ser fram emot att läsa lite reseskildringar från flighten. Den gick av stapeln precis efter att jag gått med här på BC, så var inte med själv. Minns dock att jag läste väldigt intresserat och nyfiket om de olika flygningarna och arrangemangen runtomkring.
 

palmen

Moderator
Vet inte hur många som fortfarande är aktiva på BC av alla som var med. Men åtminstone 2 personer fick resa i cockpit och kan säkert berätta något kul där ifrån. Sen finns det väl omkring 150 personer som reste lite längre bak och fick vara med om en "misslyckad" landning i Oslo. Var väl ett 30-tal personer som även fick åka lite privatjet i Oslo, medan vi andra drack bubbel och åt snittar på SAS-museumet. Tror nog att de flesta köpte den lilla flygplansmodellen av en MD-80 med registreringen SE-DIR.

För egen del så är detta helt klart topp 3 på upplevelser vad det gäller flyg. Magiskt bra dag med så mycket roliga minnen och historier om själva flygningen och vad MD80 varit med om inom SAS.

Hoppas att många som kanske inte följde BC på den tiden, och har blivit medlemmar på senare tid finner denna tråd intressant och får ta del av lite kul saker.

20200930_221203.jpg
 

jumbooze

Medlem
Hej då Nora!
En fantastisk dag med många upplevelser.
Jag började dagen med att flyga upp till Stockholm för att flyga sista kommersiella resan ner till Köpenhamn,
efter en liten träff i loungen, där kaptenen höll ett tal så skulle vi då flyga till Oslo.

Jag minns den skarpa lutningen vid take-off och förutom dryck och trevligt sällskap så var det fint att flyga på lite lägre höjd över danmark.
Dagen fortsatte med en tur på ett privatflyg med mera god dryck.

En upplevelse utöver det normala!


IMG_2388.JPG
-- En BC hörnan, för speciellt event dagen till ära --

IMG_2389.JPG IMG_2390.JPG
Nora Viking - MD80

IMG_2404.JPG IMG_2406.JPG
-- Vyer över danmark, trevligt att gå ner på lite lägre höjder --

IMG_2409.JPG
-- Lite tal ombord --

IMG_2411.JPG IMG_2410.JPG
-- En sista tvätt?? --

IMG_2417.JPG IMG_2412 2.JPG
-- Kaptenen tog ett sista avsked --

IMG_2436.JPG IMG_2451.JPG

-- För egen del så blev det privatflyget och här började jag tappa skärpan på bilderna och för övrigt för den delen, det blev inte en torr tillställning --

// Jumbooze
 

Attachments

  • IMG_2442.JPG
    IMG_2442.JPG
    42,3 KB · Visningar: 304

GOTATH

Medlem
Denna fantastiska dag! Vad som återstår nu är några minnen som jag ska försöka förmedla här.

Allt började under början av 2013 då jag satt ombord på ett tankfartyg på ett grått och regnigt Nordsjön. Fick då reda på via BC att SAS sista kommersiella flygning med MD80 skulle äga rum 26 oktober. Kastade mig snabbt på bokningsknappen och säkrade en biljett i Business. Senare under året försvann Business och jag hamnade i Plus istället, men vad gjorde det? Detta skulle ju ändå bli en fantastisk dag!

Senare då BC släppte paket blev det en bokning på BC001 från Köpenhamn. Dagen (M)D kom och det var med stor förväntan jag gick ombord på sista kommersiella flygningen med MD80. Kapten gjorde en ordentlig rivstart och kursen sattes mot Köpenhamn. Väl där möttes vi vid gate och tog oss till det reserverade området i loungen.

Efter tal från kapten och lite mingel var det boarding för BC001. Satte mig långt bak och hamnade bredvid en trevlig engelsman. Den fyndige danske kaptenen ropade ut att nu var det sista gången vi som satt bak kunde få höra en riktig jetmotor. Kraftfull start och brant stigning, fick ordentlig gåshud under den karaktäristiska rocket-takeoffen. Efter nån minut hade vi nåt marchhöjd och nu väntade en krokig resa över Danmark på låg höjd. Flög över flera städer som en tribute till tider som flytt. Efter ca 2 timmar nådde vi Oslo och där råkade det bli en Go around.

Stämningen ombord var fantastisk och vi kunde röra oss fritt i planet. Dimman tilltog allt eftersom dagen fortsatte. Vid landning möttes vi av en vattensalut och när vi kom av fick vi möjlighet att klämma och känna på planet. Efter en stund i terminalen väntade en tur med privatjet över Oslo. Kan definitivt vänja mig vid att flyga på det sättet :) På hemvägen hamnade jag bredvid kaptenen och passade på att tacka för en fantastisk dag och han kunde inte göra annat än att hålla med!

Sammanfattningsvis är detta den mest fantastiska flygdagen jag haft och jag känner att det blir svårt att toppa! Bjuder på en bild på författaren efter avstigning i Oslo :)

Tack till alla som var med och gjorde detta möjligt!
bc1411988ea4ccf69c1d53506eedcd82.jpg
 

Alf

Medlem
En annorlunda resa gjordes med SAS sista MD-80, närmare bestämt en MD-82, gjordes hösten 2013 genom flygforumet BC försorg med grundaren Martin Björnström som arrangör. Detta flygplan, SE-DIR Nora Viking, chartrades av BC på sin sista sträcka från Köpenhamn till Oslo där flygplanet skulle parkeras i avvaktan på skrotning.

Det blev bil upp till Arlanda tidigt på morronen för parkering och incheckning på SAS Radisson. Det var ju inte aktuellt att ta sig hem från Arlanda på kvällen efter denna flygning.

Vi som åkte från Stockholm bordade planet på Arlanda där det gjorde sin sista officiella resa som ordinarie SK403. Det var lite extra festligheter för oss BC medlemmar med frukost och dryck i loungen även för oss som åkte i ekonomi. I loungen fanns även den fd SAS kaptenen Roy Fröjdh som tidigare under lång tid flugit DC-9/MD-80 och nu skulle följa med på sista flygningen till Köpenhamn. Jag har tidigare träffat honom i arbetet under hans aktiva tid i SAS. Roy har även skrivit flera trevliga och läsvärda flygböcker om sitt liv som jaktpilot i Flygvapnet och pilot på SAS. Böckerna ges ut på hans eget förlag Guldvingen.

Resan till Köpenhamn var lite mer uppspelt och förväntningsfull än vanligt, men i övrigt ganska normal flygning till Köpenhamn med undantag från att det var en mycket brant stigning vid start för att visa vad planet gick för.

Väl i Köpenhamn börjar festligheterna med att alla inviteras till SAS Guldlounge, även vi i ekonomi, vilket jag tackar ödmjukast för. Vi hade egen hörna i loungen med massor av champagne så klart och goda snittar och annat smått och gott. Kaptenen på sista flygningen till Oslo var Finn Nyman Hovgaard.

Genomgång av flygningen av Finn

B0AC2EDA-CD27-432B-A3ED-986B45B0045A.jpeg


Finn är den pilot som har flest flygtimmar på DC-9/MD-80 inom SAS. Finn kom in i loungen och presenterade sig och sin styrman och gick igenom färdplanen. Avsikten var en flygning på 2000 fot (600) meter om vädret tillät detta. Molnhöjden låg precis på gränsen. Flygtiden till Oslo var beräknad till 1,5 timmar. Flygningen genomfördes officiellt som SK7030. BC001 brukar den kallads för på forumet. Finn meddelade vidare lite dystert att han efter detta skulle övergå till att flyga Airbus inom A-320 familjen.

Avgång från Gate B7
AC8988E5-5616-4CDC-9726-DE45B1BEC95E.jpeg


Boarding och avgång från gate B7, det var fri seating som gällde. Väl i flygplanet gällde det att komma över en bra plats vid fönstret, helst på vänstersidan vid vingen. Det fanns en hel del platser att välja på så det var bara att ta en plats strax framför vingen. Härligt på detta flygplan med bara två stolar i bredd på vänstersidan i MD80.

Det blev start från Bana 04R mot nordöst ut över Öresund med fullt pådrag och det kändes. Vi kom snabbt i luften och efter ett ytterligare ett antal sekunder till vi var på flyghöjden 2000 fot. Snabb utplaning som kändes i kroppen och vänstersväng in mot Danmark igen.

Vänstersväng efter start in mot Danmark
0A1C7E1B-CAED-4D53-A301-EDD740E189D0.jpeg


Flygningen fortsätter nu som VFR flygning på 2000 fot (600 meter) mot Själland, Fyn och Jylland och i låg fart. Det var lite lätt turbulens på denna låga höjd men inget som störde. Serveringen påbörjas med kall mat med bra utbud av drycker, helt i klass med vad som serverades i business klass på den tiden SAS hade riktig business klass på Europa och Skandinavien. Givetvis var det lastat extra mycket champagne. Stämningen blir klart högre i kabinen och den trevliga kabinpersonalen jobbar hårt för att tillgodose samtliga med dryck efter maten, vilket dom lyckas mycket bra med.

Serveringen igång med påfyllning av dryck
8A4483E1-7D31-48EC-A779-FC272CE0623C.jpeg


Överflygning på den låga höjden av Stora Bält bron och vidare mot Århus på samma låga höjd för ett par 360 graders svängar över staden där en del fotografer samlats för att ta bilder enligt piloterna.

Stora Bält bron
C7CB47D7-E96F-43C7-BFD1-1BADB3502795.jpeg


Det blir sedan en överflygning av Århus flygplats. Vi lämnar nu Danmark för vidare färd mot Oslo. Planeringen var nu att passera ett av de norska oljefälten på samma låga höjd på vägen mot Oslo, men tyvärr hade sikten blivit sämre och molnhöjden lägre så vi var tvungna att stiga över molnen till en högre flyghöjd. När vi närmade oss Oslo kunde vi återigen gå ner till 2000 fot (600 meter) och göra en överflygning av centrala Oslo. Efter detta vidare mot Oslos flygplats Gardemoen för en låg överflygning och sedan svänga tillbaka för en sista inflygning och landning. Efter landning en rungande applåd i bästa charteranda. När vi taxar till uppställningsplatsen blir det en vattensalut av uppställda brandbilar på var sin sida om flygplanet. Det totala flygtiden blev drygt två timmar i form av en oförglömlig flygning. På Gardemoen blev det avstigning och ett intressant och trevligt besök på SAS museet. En del av BC medlemmarna tog en extra tur över Oslo med omnejd med en affärsjet, som stod parkerad bredvid Nora Viking.

Avstigning på Gardemoen
D7B3C779-C377-4C3A-9441-289FE93E8515.jpeg


Vi andra begav oss av mot SAS museum på Gardemoen för en visning samt med ytterligare mat och dryck. Det fanns mycket intressant att se och uppleva. Dagen till ära sålde man en modell av SE-DIR, vilken så klart inköptes.

Efter att ha avverkat allt detta blev det så småningom dags att flyga tillbaka till Arlanda med ordinarie SAS flyg som var B-737 Fy tusan vad trångt man sitter i denna, den kändes verkligen obekväm efter resan med MD-80. Trots en trång och obekväm plats lyckades jag somna på vägen mot Arlanda och vaknade vid landning. Det blev sedan raka vägen till Radisson för en skön natts sömn. Dagen efter bil hem till de normala plikterna en trevlig händelse rikare.

Jag kan bara säga tack för ett mycket lyckat och ett enastående bra genomfört arrangemang.

Jag skulle även vilja göra en liknande avslutningsflygning med mitt riktiga favoritflygplan, drottningen av alla flygplan, Boeing 747-400. Ser dock dystert ut i dessa Corona tider med att hinna med detta eftersom detta flygplan redan är under snabb utfasning.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Å vilka underbara minnen, självklart hoppade man ju på "tokerierna" Övernattning på Royal vikning med ett glatt BC gäng för att sen "samåka" till Arlanda med Expressen morgonen efter.

Några saker jag minns som extra kul. @sembl skickade en go-pro genom säkerhetskontrollen på Arlanda om jag minns rätt...? Undrar om den filmen finns någonstans?

Lågflygningen över städer och broar i Danmark samt "fly by" på gardemoen... Fick TopGun vibbar... "Tower, requesting a fly by...." Yes! och förbi flög vi med en annorlunda låg-sniff av frivillig sort.
Helt underbar dag som avslutades med ett rätt blött restaurangbesök i Stockholm.
Visa bifogad bild 113747 Visa bifogad bild 113748
_20201004_215709.jpg
_20201004_215528.jpg
 
Toppen