Senaste nytt

Amex Premium / Elite - Köpgräns

Axxo

Medlem
Min kollega fick precis Amex, jag kommer inte om han fick Premium eller Elite. Jag fick 12 000 poäng för värningen i allfall.

Han fick bara kredit på bara 20 000 kr... Han har en stadig ekonomi med minst 50 000 i månadslön samt inga skulder.

Amex sa att kunde höja sin gräns först efter 6 månader. Detta är första gången han har Amex.
Jag och mina andra vänner har alltid fått närmare 200 000 kr i köpsgräns på våra amex kort. Har Amex sänks kredit för alla nya kunder?
 

zippan

Medlem
Min kollega fick precis Amex, jag kommer inte om han fick Premium eller Elite. Jag fick 12 000 poäng för värningen i allfall.

Han fick bara kredit på bara 20 000 kr... Han har en stadig ekonomi med minst 50 000 i månadslön samt inga skulder.

Amex sa att kunde höja sin gräns först efter 6 månader. Detta är första gången han har Amex.
Jag och mina andra vänner har alltid fått närmare 200 000 kr i köpsgräns på våra amex kort. Har Amex sänks kredit för alla nya kunder?
Det är baserat på risk. Vilka parametrar kan vi bara gissa oss till.
 

palmen

Moderator
Det är vanligt med väldigt låg limit när man är helt ny kund, oavsett om du tjänar 20k eller 50k. Bara gilla läget och visa under 6 månader att man kan sköta sig så går det höja sen.
 

eddo

Medlem
Det är vanligt med väldigt låg limit när man är helt ny kund, oavsett om du tjänar 20k eller 50k. Bara gilla läget och visa under 6 månader att man kan sköta sig så går det höja sen.
Intressant, gissar att det är relativt nytt? Jag fick 98k när jag sökte mitt första Amex som 22-åring. Då hade jag relativt låg inkomst dessutom. Men det var ju ca 5 år sedan iofs.
 

TP12

Medlem
Intressant, gissar att det är relativt nytt? Jag fick 98k när jag sökte mitt första Amex som 22-åring. Då hade jag relativt låg inkomst dessutom. Men det var ju ca 5 år sedan iofs.
På Amex har alla jag känner som ligger runt samma inkomst som nämns i första inlägget fått runt 200k direkt som nykund. SEB är mer restriktiva men Amex brukar snarare ta i i överkant.

Misstänker att det är något annat som spökar i detta fall. Stora andra krediter (står inga andra skulder men finns det inte ens bostadslån, bilfinans eller annat)?
 

Axxo

Medlem
Min far skaffade Amex för cirka 2 år sedan och han är ju "fattig" pensionär och han fick 200 k i kredit så jag tror det är väldigt olika. Nu kanske kollegan inte har sagt hela sanningen men ska bli intressant att se om flera får sänk dom första 6 månaderna.

Det blir betydligt svårare och krångligare att komma upp i 150 k per år om det ska vara så.
 

palmen

Moderator
Intressant, gissar att det är relativt nytt? Jag fick 98k när jag sökte mitt första Amex som 22-åring. Då hade jag relativt låg inkomst dessutom. Men det var ju ca 5 år sedan iofs.
Njae, har nog läst liknande stories i 5 års tid. Amex berättar ju aldrig varför utan säger ju bara att det är deras algoritmer. De tittar onekligen inte bara på inkomst, utan det finns massa fler parametrar.
 

Tomas E

Medlem
Min kollega fick precis Amex, jag kommer inte om han fick Premium eller Elite. Jag fick 12 000 poäng för värningen i allfall.

Han fick bara kredit på bara 20 000 kr... Han har en stadig ekonomi med minst 50 000 i månadslön samt inga skulder.

Amex sa att kunde höja sin gräns först efter 6 månader. Detta är första gången han har Amex.
Jag och mina andra vänner har alltid fått närmare 200 000 kr i köpsgräns på våra amex kort. Har Amex sänks kredit för alla nya kunder?
Jag tänker att du nog inte har fullständig insikt i din väns ekonomi och kredithistorik? ;)
Flera nämner runt 200 000 kr i köpgräns, har också sett flera exempel på runt 100 000 kr i kombination med hygglig lön och bra ekonomi.
 

Axxo

Medlem
Jag tänker att du nog inte har fullständig insikt i din väns ekonomi och kredithistorik? ;)
Flera nämner runt 200 000 kr i köpgräns, har också sett flera exempel på runt 100 000 kr i kombination med hygglig lön och bra ekonomi.
Det kan nog stämma. Vi får se om andra får samma andra får likande framöver.
 

intuition

Medlem
Jag har fått en känsla för att Amex "suger upp" allt tillgängligt kredit utrymme. Typ om de bedömer att 200k är max, så drar de av annan beviljad kredit innan de sätter limit på Amex kortet. Har iaf upplevt att min ekonomi varit samma men att jag fått olika nivåer.
 
Toppen