Senaste nytt

Amex Platinum eller Gold

Lokföraren

Medlem
Hejsan!
Idag har vi i vår familj Sas Amex Elite (två kort, separata). Men vi tänkte slå ihop det till ett kort, plus ett extrakort. I samband med detta så funderar jag på att ta ett "vanligt" Amex, Guld eller Platinum. Vi har även ett SAS MC.

Vad är skillnaden på Guld och Platinum, tänker främst på lounger och "mat-erbjudandet". Reseförsäkring och så har jag rätt god koll på.

Det skiljer sig rätt mycket i pris per månad (650 vs 175), så frågan är rätt mycket om mat och lounger är värt den extra kostanden. Just nu så blir det nog bara en eller två resor med flyg per år. Men vi reser en del med tåg (se mitt användarnamn).
 

Dbodenfo

Medlem
Ett bra tips är att gå in i Amex Exprience appen och kolla skillnaden. Det är där mycket av utbudet skiljer sig mellan Platinum och Gold - inbjudningar till event, konserter, middagar och shoppingkvällar kommer med Platinum vilket du inte får i samma utsträckning med Gold.

Jag tycker platinum är ett riktigt bra kort.

Lounge Access i MUC och FRA sålänge du flyger LH group och Amex Lounge Program, IAP, FHR, och status på hotel kedjor.
 

BND

Medlem
Du får ett tillfälle mat ist för 6 med gold och begränsat antal loungebesök.

Klarar du dig på det (och utan pontus på ARN) räcker gold långt. Jag tycker det är mer prisvärt men det beror på ditt användningsmönster.
 

Lokföraren

Medlem
Ett bra tips är att gå in i Amex Exprience appen och kolla skillnaden. Det är där mycket av utbudet skiljer sig mellan Platinum och Gold - inbjudningar till event, konserter, middagar och shoppingkvällar kommer med Platinum vilket du inte får i samma utsträckning med Gold.

Jag tycker platinum är ett riktigt bra kort.

Lounge Access i MUC och FRA sålänge du flyger LH group och Amex Lounge Program, IAP, FHR, och status på hotel kedjor.
Tydligen måste man registrera sig via appen. Förut hade jag appen på SAS Amex, men inte längre.
Det verkar som om man måste betala en straffavgift om man säger upp Platinum inom 6 månader.

Vi flyger ALLTID från Arlanda, och oftast till Miami. Bolag är inte det viktigste för oss, utan tider är viktigare och pris på biljetterna.

Vilka är restaurangerna som man kan äta på med Platinum?
 

Dbodenfo

Medlem
Tydligen måste man registrera sig via appen. Förut hade jag appen på SAS Amex, men inte längre.
Det verkar som om man måste betala en straffavgift om man säger upp Platinum inom 6 månader.

Vi flyger ALLTID från Arlanda, och oftast till Miami. Bolag är inte det viktigste för oss, utan tider är viktigare och pris på biljetterna.

Vilka är restaurangerna som man kan äta på med Platinum?
Ok. Har bara behövt byta kort i min.
Om du utgår från ARN så har du Fasttrack, Pontusloungen eller lounge on the go.
På MIA har du Priority Pass samt Centurion Loungen.

Yes de har en "straffavgift" numera med Platinum då jag tror att det varit så att folk har signat upp sig, Fått Priority Pass, Hotelstatus, hyrbilstatus fått sina Membership Rewards och sen bytt kort till Guld.
Just nu är det Dining by Amex - kolla här i forumet där de diskuteras.
Men i GOT: Prime Grill, Skanshof, Bellora, Ilse krog, Made in china, Atelier, Moreno Pizza,
HBG: YoKo
Malmö: Elsa Vin & mat, KOL, MJs,
STO: Stockholm fisk, Palmers, Paraden, Vila Godtem, Spanjorksan, Hornsgatan; Melander, Konstnärsbaren, Nybrogratan 38, Il Tempo, Jacquelines, Pas D'Art, Noi,
Uppsala: Trattoria Sorelina
 
Hejsan!
Idag har vi i vår familj Sas Amex Elite (två kort, separata). Men vi tänkte slå ihop det till ett kort, plus ett extrakort. I samband med detta så funderar jag på att ta ett "vanligt" Amex, Guld eller Platinum. Vi har även ett SAS MC.

Vad är skillnaden på Guld och Platinum, tänker främst på lounger och "mat-erbjudandet". Reseförsäkring och så har jag rätt god koll på.

Det skiljer sig rätt mycket i pris per månad (650 vs 175), så frågan är rätt mycket om mat och lounger är värt den extra kostanden. Just nu så blir det nog bara en eller två resor med flyg per år. Men vi reser en del med tåg (se mitt användarnamn).
Om du bor i Stockholm kan "Dinner for two" kanske vara trevligt, samtidigt beror det hur urvalet kommer bli framöver. Är det samma restauranger som erbjuds vid alla 6 tillfällen, då kommer man nog snabbt tröttna. Två månadskostnader för Platinum motsvarar vad de erbjuder (typ 1300-1500kr). Jag väljer hellre restaurang själv, testar nya ställen osv..

Platinum ger tillgång till Pontus in the Air på Arlanda, men om du bara är på Arlanda 1-2ggr per år, då är det inte värt det.

Lounge-on-the-go vad gäller tåg är endast följande sträckor (kräver uppvisande av biljett):
• Stockholm–Göteborg
• Stockholm–Malmö
• Malmö–Göteborg

Platinum, inför 2024, tappade mycket förmåner som "life style kort" - men står sig fortfarande starkt om man reser mycket (speciellt om du utgår från ARN).
 
Last edited:
Vad är skillnaden på Guld och Platinum
Utöver det som nämnts tidigare, så ger Platinum även "automatisk" guld-nivå eller motsvarande i ett antal hotellprogram. För den som bor mycket på de aktuella kedjorna, men inte tillräckligt för att själv försvara ett guld (eller splittar sina besök över flera kedjor), så kan det faktiskt vara ett ganska stort värde.
 

TP12

Medlem
Utöver det som nämnts tidigare, så ger Platinum även "automatisk" guld-nivå eller motsvarande i ett antal hotellprogram. För den som bor mycket på de aktuella kedjorna, men inte tillräckligt för att själv försvara ett guld (eller splittar sina besök över flera kedjor), så kan det faktiskt vara ett ganska stort värde.
Fast även det har försämrats - bara Hilton kvar av de globala kedjorna numera. Väldigt mkt som försvunnit senaste åren samtidigt som priset ökat (och värdet av poängen har devalverats).
 

ARN-FRA

Medlem
Ett bra tips är att gå in i Amex Exprience appen och kolla skillnaden. Det är där mycket av utbudet skiljer sig mellan Platinum och Gold - inbjudningar till event, konserter, middagar och shoppingkvällar kommer med Platinum vilket du inte får i samma utsträckning med Gold.

Jag tycker platinum är ett riktigt bra kort.

Lounge Access i MUC och FRA sålänge du flyger LH group och Amex Lounge Program, IAP, FHR, och status på hotel kedjor.
Hej,

I dagsläget kommer jag in i Senator loungen i FRA tack vare Star Alliance Gold. När SAS lämnar Star Alliance blir det ju inte möjligt längre. Vilken lounge i FRA respektive MUC ger AMEX platinum tillträde till (på enbart LH-eco-biljett och Platinum-kortet), förutom Priority Pass loungen?

I appen kan jag inte se att det specificeras.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Hej,

I dagsläget kommer jag in i Senator loungen i FRA tack vare Star Alliance Gold. När SAS lämnar Star Alliance blir det ju inte möjligt längre. Vilken lounge i FRA respektive MUC ger AMEX platinum tillträde till (på enbart LH-eco-biljett och Platinum-kortet), förutom Priority Pass loungen?

I appen kan jag inte se att det specificeras.

Tack på förhand!
Business loungerna
 
Toppen