Senaste nytt

Återbetalning efter uppgradering av Amex Premium till Elite

Qraze

Medlem
Jag nappade på erbjudandet att uppgradera från Premium till Elite före 31/12 2022. Väntade in i det sista med att registrera uppgraderingen då jag väntade på en återbetalning av lite större karaktär på Premiumkortet.
Nu hann återbetalningen inte ske före årsskiftet och jag väntar fortfarande. Är det någon som varit i samma situation och vet om det kommer ställa till det för mig?

Jag ska spendera 45K SEK före 31/3 vilket inte är några problem men kan återbetalningen göra att jag behöver spendera 45K + det jag får återbetalt trots att återbetalningen är på ett köp gjort med Premiumkortet?

Drar dom av poäng motsvarande vad jag hade fått om jag handlat med Elitekortet? Dvs, jag får mer avdrag på poäng än vad jag fick vid köpet.

Åh sist men inte minst, det är nytt år och 0 av 150K SEK spenderat för en 2-4-1 voucher, hamnar jag på minus där också?
 

palmen

Moderator
Får man återbetalning året efter så får man börja på minus. Annars skulle alla spendera hela krediten i slutet på året och sen göra återköp i början på året efter och vips får man gratis vouchers.

Ditt fall är ju lite annorlunda. Lättast är nog att prata med amex och se vad de säger
 

MrRob

Medlem
Någonstans i bakhuvudet har något liknande hänt mig för några år sedan när jag uppgraderat till Elite. Har ett minne av att Amex löste det genom att betala ut kortreturen till mitt bankkonto eftersom jag inte hade kvar kortet returen kommer in på efter att jag aktivt frågat om det.
 

ekf

Medlem
Tack för snabba svar.
Kontaktar Amex och kollar. Uppdaterar inlägget när jag fått svar.
Har för mig att jag fått plussaldot att räknas som en inbetalning (inte återköp) när jag bett Amex flytta plussaldot från det avslutade kortet till det nya. Har gjort så några gånger genom åren.
 

Qraze

Medlem
Fick följande svar från Amex:

Återbetalningen innebär avdrag med poäng enligt det kortet som användes (Premium). Dvs 15 poäng / 100 SEK.
Återbetalningen kommer inte påverka min pågående 2-4-1 voucher kopplat till Elite-kortet.
Återbetalningen kommer inte påverka målet att spendera 45K SEK före 31/3 2023.

Jag kan uppdatera inlägget igen när min återbetalning kommit och jag verkligen ser hur det blev.
 

Qraze

Medlem
Fick följande svar från Amex:

Återbetalningen innebär avdrag med poäng enligt det kortet som användes (Premium). Dvs 15 poäng / 100 SEK.
Återbetalningen kommer inte påverka min pågående 2-4-1 voucher kopplat till Elite-kortet.
Återbetalningen kommer inte påverka målet att spendera 45K SEK före 31/3 2023.

Jag kan uppdatera inlägget igen när min återbetalning kommit och jag verkligen ser hur det blev.

Så kom då dagen när återbetalningen kom in på kontot och allt ovan blev förmodligen fel. :)
Jag tjänade 15 poäng / 100 SEK när jag gjorde köpet i oktober 2022. Förlorade 20 poäng / 100 SEK när jag avbokade 22 december.
Ligger nu minus på pågående voucher (period 2023). Det enda jag inte vet just nu är om jag även ligger minus på kravet att spendera 45K SEK före 31/3.

Kontaktade Amex igen som inte kunde hjälpa mig direkt utan har öppnat ett ärende. Återkommer när jag vet mer.
 

Qraze

Medlem
Slutresultatet efter flera kontakter med Amex:

Positivt: Jag fick tillbaka diffen på poängavdraget vid återbetalningen. (Dock inte per automatik som var den information jag fått först.)
Negativt: Tråkig start på året dock då jag ligger minus på dom 150K som krävs för första vouchern. Inget dom kunde göra åt det.
Negativt: Jag ligger tydligen också minus på dom 45K som jag behöver spendera före 31 mars för att få dom extra 30K poängen.

Note2Self: Om du har pågående återbetalningar, uppgradera inte kortet. Men som någon sa, ibland vinner man och ibland förlorar man. :)
 

palmen

Moderator
Slutresultatet efter flera kontakter med Amex:

Positivt: Jag fick tillbaka diffen på poängavdraget vid återbetalningen. (Dock inte per automatik som var den information jag fått först.)
Negativt: Tråkig start på året dock då jag ligger minus på dom 150K som krävs för första vouchern. Inget dom kunde göra åt det.
Negativt: Jag ligger tydligen också minus på dom 45K som jag behöver spendera före 31 mars för att få dom extra 30K poängen.

Note2Self: Om du har pågående återbetalningar, uppgradera inte kortet. Men som någon sa, ibland vinner man och ibland förlorar man. :)
Om inte annat tog du en för laget och kan rapportera hur det blev.
Självklart tråkig situation för dig, men man lär sig nytt varje dag. Spenden kommer ju gå att lösa på "något sätt".
 
Toppen