Senaste nytt

Ästad vingård, restaurang Äng, Logen och Spa

Sir Lemon

Medlem
Hej på er vänner!

Vi är ju njutningsmänniskor på den här sajten, såklart med flygande i fokus, men aktiviteten i vår tråd om Amex Platinums materbjudande visar också på vårt uppskattande av god mat och omvårdnad i övrigt såklart också.

Så jag tänkte bidra med en reseberättelse om en hemlig resa jag gjorde för min Kjaerste tisd-onsd denna vecka, (med kort introduktion genom berättelse om hennes uppvaktning av mig) då hon fyllde 50, med recension av målet för resan, Ästad vingård, ett par mil inåt landet från Varberg.

Kanske kan denna tråd bjuda till inspiration från era, mina uppskattade medvandrares på livets njutningsstegs väg i framtiden också?
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
För en tid sedan började min Kjaerste att prata om sin annalkande ”fössedag”. Vi är ett par sedan ganska precis fem år. Redan en bit in i relationen förstod jag att hennes känsla för sin födelsedag var viktig. En av gångerna var jag både trött och lite anfrätt av goda dryckers eftersmak när dagen startade och övervägde att vila vidare, när jag fick en stöt på axeln av de högre makterna och trots motvind smög upp och förberedde en frukost på sängen. Vilken evig tur! Hon hade tydligen sovit ”räv” och var spänd på om jag skulle låta hennes dag börja på ett behagligt sätt. ;)

I början på innevarande år, som också är mitt 50ende så insåg jag att även min bemärkelsedag skulle firas. Fick strikt order om att ta två semesterdagar och packa min väska för hemlig resa.

Till saken hör att jag brukar vara den som styr Mini Coopern oftast, men när hon pratat tillräckligt om att hon skulle förklara vägen, så lämnade jag helt sonika nyckeln till henne och bad henne köra själv.

Otroligt spännande dag, hemlig resa har jag aldrig varit med om tidigare i livet så jag satte mig på passagerarsidan och (som min terapeut för ett antal år sen sa): släppte kontrollen!

Redan när färden gick från bostaden i Jönköping längs riksväg 40 mot Gbg försvann några potentiella alternativ ur huvudet: Revisit på Ombergs turisthotell, Bunn, Lyckta dörrar vid Munksjön, Hooks herrgård, restauranger i Sthlm eller Malmö?

Tankarna började svirvla runt i huvudet vilket ställe vi skulle till. Kunde det månne vara Upper House (även om deras tillfälliga ombyggnad skulle innebära frukost och middag på (i mitt tycke) mer sunkiga Gothias Towers)?

När hon svängde av vid Borås föll mig söderut en tanke in, som vi pratat om, Ästad, men det blev motsatt riktning, mer mot Alingsås. Till slut, 100 meter från avfarten, insåg jag att det var Nääs fabriker som var målet. Ett härligt rum med utsikt över Sävelången väntade, med mysigt spa och middag på kvällen. Som avslutning fick jag en 10a Härnö navy strength med liten isbit att sippa på på rummet (en akt av sann kärlek, när man vet mina svagheter, eller hur?)

Denna hemliga utflykt gav mig nu en idé om att göra detsamma för henne, när hennes dag skulle slå in. Ästad blev målet!
 

Attachments

  • IMG_0476.jpeg
    IMG_0476.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82
  • IMG_0479.jpeg
    IMG_0479.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 68
  • IMG_0481.jpeg
    IMG_0481.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 62
  • IMG_0480.jpeg
    IMG_0480.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 58
  • IMG_0484.jpeg
    IMG_0484.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 56
  • IMG_0486.jpeg
    IMG_0486.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 57
  • 3f086bc9-9a4e-466f-889f-39de4ab42013.jpeg
    3f086bc9-9a4e-466f-889f-39de4ab42013.jpeg
    179,3 KB · Visningar: 49
  • IMG_0495.jpeg
    IMG_0495.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 48
  • IMG_0500.jpeg
    IMG_0500.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 53
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Tisdag morgon.

Tänkte att det blir en lång dag så väckte inte födelsedagsbarnet förrän vid 9.30 (och ja, självklart med frukostbricka enligt tidigare lärdomar). Klockan 11 gick avfärden, denna gång med Sir Lemon vid ratten. Unnade oss ett stop i Jkpg för att köpa en Cremant till aftonen och en liten tuting till mig.

Sedan riksväg 40 (som förra gången). Kjaersten fick idéer men drog tbx dessa när jag svängde söderöver in på Nissastigen. Många alternativ försvann, bla Jacyz i Gbg. Vi passerade Hestra (med det mysiga Hestraviken) och Isaberg, Smålandsstenar. Hon såg skyltar mot Halmstad och tänkte på Tylösand.

Dock svängde vi vidare västerut. Ullared kanske?

Vi körde igenom det för mig helt nya stället Fegen. Snabbt stopp. Visst var hon hungrig? ;) Ett av världens enklaste gatuköksställen. Pulled pork (utan krusiduller) till Kjaersten och hemgjord skinkpaj (utan ngt extra att skriva hem om) till mig. Var detta allt? tänkte Kjaersten högt…,

Sedan vänster in på mindre väg söderut. Hon pustade ut när Ullared inte var målet (även om hon flera ggr under året entusiastiskt frågat om vi inte kunde åka dit) - men vart skulle vi? Vägarna blev smalare och smalare och till slut undrade hon om vi skulle ta in på ngn bondgård. ;)

Jag pratade om att det helt klart vore ett alternativ att hämta färska ägg till frukosten och själva i ladugården ordna mjölk till morgonkaffet. Och bara koppla av. När mobilanslutningen (tillfälligt) försvann nämnde jag också som en fördel av en enkel puritansk gårdsvistelse ”mobilfrihet”. Hon trodde mig dock inte. ;)

Hon fick blunda vid några korsningar, men vid sista avtagsvägen stod så på en liten gul vägskylt ”Ästad”.

Kjaersten: Menar du Ästad som i ÄSTAD?

Äventyret hade börjat.
 

Attachments

  • IMG_1546.jpeg
    IMG_1546.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 54
  • IMG_1549.jpeg
    IMG_1549.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 50
  • IMG_1551.jpeg
    IMG_1551.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 68

Sir Lemon

Medlem
Ästad vingård.

Jag tillhör de av oss som har höga förväntningar när jag kommer till ett nytt ställe.

Ofta, om jag ska vara ärlig, så ser jag vid incheckningen fram emot att komma till rummet men får ofta en irrationell känsla av besvikelse (kanske ett stråk av att vara överdrivet förväntansfull).

Med mitt sätt att vara, så gillar jag att utforska de flesta platser, hittar egentligen inte så många anledningar till att ha valt att bo kvar i Jönköping, och hemmet är mera av en trygg bas, som jag kan utgå ifrån, världen är dock viktigare. Mera känslan att det är skönt att ha ngt att utgå ifrån. Min Kjaerste och jag hyr därför ett bostadshus (100 m2, med 58 m2 ”normal bostad” och resten ett inrett garage) till en rimlig peng. Både jag och hon tillhör mainstream när gäller jobb och inkomst, men uppskattar ofantligt att av och till njuta mat, boende och resor ”över” vår nivå.

Min inställning till hotell är likadan. Jag vill ha det ombonat. Skön säng. Fint badrum med gärna bra tryck i duschen (ofta besvikelse i Norden ((där vatten egentligen är outsinlig billig tillgång men hotell ofta i den gröna tanken infört vattensparande dusch, vilket ofta gör mig pissed)).

Hotellrum ska vara fina, bekväma, gärna lyxiga, en plats från vilken jag ska kunna utgå in i dagen ifrån och sedan med glädje återvända till mot kvällningen. Utflykter kan vara spartanska och luriga, kan vara i påvra omgivningar, men rummet är min bas och ska utgöra en trygg bas.

Nåväl. Vi kom fram till Ästad. Parkerade och gick mot incheckningslokalen, som samtidigt utgjorde byggnaden som var entré till spat. Rummen var mera av lägenheter/fristående hus i separata byggnader. Hela stället känns som att ha blivit utslängt ”in the middle of nowhere” på den halländska landsbygdens ensligaste plats mellan några gårdar.

För första gången i mitt liv, var det inte en disk man behövde gå till. :)

Istället kom en personal mot oss och välkomnade. Hon frågade om vårt namn och fick det. Därefter blev vi hälsade att slå oss ner i en mjuk soffa i ett spatiöst postmodernistiskt stylat rum, med ett gudomligt gott glas av en kyld, alkoholfri ”riktig” cider (alltså inget Friska eller Kopparbergs). Googlade på namnet sedan och den är unikt utvald.

Sedan följde några minuter privatissimo varpå en ny personal kom fram och frågade om vi bott där tidigare och hon gick därefter igenom vår vistelse och bokning med ett oerhört välkomnande sätt.

Rummet visades vägen till och vi kom in. Då vi hade bokat flera aktiviteter och i princip inte skulle mer än sova i rummet hade jag valt ett standardrum. Det hade dock bastu och var helt elektroniskt styrt. Utmärkt!

Fantastisk lägsta-nivå på rum! Var min reflexion. Kände genast att här är en fin bas, en gediget ombonad, god plats att utgå ifrån inför äventyren som stundade. Rummet absolut tyst. Inga ljud utifrån eller från grannar. Min upplevelse var att vara totalt omhändertagen, som i en idyllisk bubbla, från början till slut. :)

Min enda invändning var att ventilationen var obefintlig och gav vistelsens enda (mindre väl att märka) svag besvikelse. Förmodligen funkade den (som ofta är fallet) inte. Prövade att justera temperaturen ngt men ingen respons. 21 grader konstant, vilket är ngt för högt för mig (iaf under nattens vilotimmar).

Hade vid incheckningen bett om en ishink, som prompt levererades av samma person som checkat in oss (utan avgift), och när vederbörande personal kom, meddelade jag min åsikt om ventilationen. Hon lovade återkomma, men det hände dessvärre inte. Löste utmaningen genom att öppna ett fönster i badrummet istället, så ingen stor grej (men påmindes om min kritiska förväntansfulla sida med boende). Badrummet för övrigt utrustat med omtänksam golvvärme.

Softade och bodde in oss i 45 minuter, öppnade flaskan med Cremant och tog ett glas var innan vi lyfte mot Sinnenas spa-vistelse (som var möjlig att använda hela tiden från incheckning till avresa utan att boka särskild tid). Där hade de ett inte alltför tilltaget Max-antal besökare som aldrig överskreds, vilket gjorde att spaet gav just den fridfulla njutning jag förväntat mig. Nu var vi där!
 

Attachments

  • IMG_1556.jpeg
    IMG_1556.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 62
  • IMG_1557.png
    IMG_1557.png
    {memory} MB · Visningar: 68
  • IMG_1562.jpeg
    IMG_1562.jpeg
    864,3 KB · Visningar: 64
  • IMG_1564.jpeg
    IMG_1564.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 65
  • IMG_1565.jpeg
    IMG_1565.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 70
  • IMG_1567.jpeg
    IMG_1567.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 73
Last edited:
Toppen