Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

toer00

Medlem
Råkade ut för min första och är lite osäker på om jag fattat det hela rätt. Till saken, den 1/4 på kvälen skulle jag och min fru flyga AGP-OSL-ARN med SK och genomgående biljett. När planet taxade ut för att lyfta, så hände det...kaptenen meddelade att de hade fått en indikation (en varningslamap) som hade tänts och de var tvungen att vända tillbaka till gate och invänta tekniker som skulle försöka åtgärda problemet. Teknikerna kom och så småningom fixade de felet, dock så tog det hela ett tag och vi blev 4 timmar försenade till OSL.

Detta ledde til att vi missade sista planet till ARN, men vi blev ombokade till första planet morgonen därpå. SAS har ersatt mig för hotell och mat men nämnde ingenting om sjävla försenigsersättningen trots att jag hade sökt även den. Vi blev 10 timmar försenade till Arlanda. Frågan är kan jag begära att även få 2 * 400 € enligt EU 261/2004 trots att SAS har ersatt mig hotell och mat? Är osäker på om det ena utesluter det andra?
 

DRG

Medlem
Råkade ut för min första och är lite osäker på om jag fattat det hela rätt. Till saken, den 1/4 på kvälen skulle jag och min fru flyga AGP-OSL-ARN med SK och genomgående biljett. När planet taxade ut för att lyfta, så hände det...kaptenen meddelade att de hade fått en indikation (en varningslamap) som hade tänts och de var tvungen att vända tillbaka till gate och invänta tekniker som skulle försöka åtgärda problemet. Teknikerna kom och så småningom fixade de felet, dock så tog det hela ett tag och vi blev 4 timmar försenade till OSL.

Detta ledde til att vi missade sista planet till ARN, men vi blev ombokade till första planet morgonen därpå. SAS har ersatt mig för hotell och mat men nämnde ingenting om sjävla försenigsersättningen trots att jag hade sökt även den. Vi blev 10 timmar försenade till Arlanda. Frågan är kan jag begära att även få 2 * 400 € enligt EU 261/2004 trots att SAS har ersatt mig hotell och mat? Är osäker på om det ena utesluter det andra?
Kort svar är ja du har rätt till ersättning. Ersättningarna för mat och hotell har inget med den andra ersättningen att göra
 

Jannes

Medlem
Exakt, det ena är ”Duty of Care”, och kan vara mat/dryck-vouchers eller hotell. Det andra är kompensation för förseningen.
Vid avsaknad av vouchers eller hotell vid behov så ska man då ansöka om återbetalning men detta ska INTE förväxlas med kompensationen!
 

011430121

Medlem
Råkade ut för min första och är lite osäker på om jag fattat det hela rätt. Till saken, den 1/4 på kvälen skulle jag och min fru flyga AGP-OSL-ARN med SK och genomgående biljett. När planet taxade ut för att lyfta, så hände det...kaptenen meddelade att de hade fått en indikation (en varningslamap) som hade tänts och de var tvungen att vända tillbaka till gate och invänta tekniker som skulle försöka åtgärda problemet. Teknikerna kom och så småningom fixade de felet, dock så tog det hela ett tag och vi blev 4 timmar försenade till OSL.

Detta ledde til att vi missade sista planet till ARN, men vi blev ombokade till första planet morgonen därpå. SAS har ersatt mig för hotell och mat men nämnde ingenting om sjävla försenigsersättningen trots att jag hade sökt även den. Vi blev 10 timmar försenade till Arlanda. Frågan är kan jag begära att även få 2 * 400 € enligt EU 261/2004 trots att SAS har ersatt mig hotell och mat? Är osäker på om det ena utesluter det andra?
Om du begär en voucher från SAS så får ni det dubbla beloppet nästan 10.000kr per resenär.
 

GOT-XXX

Medlem
Råkade ut för min första och är lite osäker på om jag fattat det hela rätt. Till saken, den 1/4 på kvälen skulle jag och min fru flyga AGP-OSL-ARN med SK och genomgående biljett. När planet taxade ut för att lyfta, så hände det...kaptenen meddelade att de hade fått en indikation (en varningslamap) som hade tänts och de var tvungen att vända tillbaka till gate och invänta tekniker som skulle försöka åtgärda problemet. Teknikerna kom och så småningom fixade de felet, dock så tog det hela ett tag och vi blev 4 timmar försenade till OSL.

Detta ledde til att vi missade sista planet till ARN, men vi blev ombokade till första planet morgonen därpå. SAS har ersatt mig för hotell och mat men nämnde ingenting om sjävla försenigsersättningen trots att jag hade sökt även den. Vi blev 10 timmar försenade till Arlanda. Frågan är kan jag begära att även få 2 * 400 € enligt EU 261/2004 trots att SAS har ersatt mig hotell och mat? Är osäker på om det ena utesluter det andra?
När jag råkade ut för något liknande gjorde jag två separata claims hos SAS: ett för omkostnader och ett för kompensation. Allt blev utbetalat utan problem.
 

Simon90

Medlem
Jag och flickvännen har varit på en mycket trevlig resa till Filippinerna. Ditresa med Turkish Airlines Stockholm - Istanbul - Manila och hemresa med Turkish Airlines samt Polish Airlines Manila - Istanbul - Warszawa - Stockholm.

Flyget med Polish Airlines från Istanbul till Warszawa blev försenat pga tekniskt fel och vi fick därför sova över på hotell, som LOT betalade, i Warszawa då vi missade vårt anslutande flyg. Totalt blev vi cirka 20 h försenade.

Resan är bokad med SAS Eurobonuspoäng och samtliga flyg var i Business class.

Visst har vi rätt till ersättning enligt EU 261/2004 x 2 och ska jag i så fall vända mig direkt till Polish Airlines?

Är det i så fall via något formulär eller bara mail?
 

mbglo

Medlem
Angående ARN:s handläggningstider:
Ni som har haft ärenden i ARN på senare tid, hur långt tid har det tagit tills dess att ni faktiskt fått beslut från det att ni har fått information om att 'ärendet är redo för beslut'? De säger att deras målsättning är att ge beslut 'inom 90 dagar' - har det tagit längre tid än så för er? Sitter på ett relativt komplext ärende som börjar närma sig 90-dagarsfristen, men vet inte om jag ska förvänta mig att det tar ytterligare tid eller inte.
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Angående ARN:s handläggningstider:
Ni som har haft ärenden i ARN på senare tid, hur långt tid har det tagit tills dess att ni faktiskt fått beslut från det att ni har fått information om att 'ärendet är redo för beslut'? De säger att deras målsättning är att ge beslut 'inom 90 dagar' - har det tagit längre tid än så för er? Sitter på ett relativt komplext ärende som börjar närma sig 90-dagarsfristen, men vet inte om jag ska förvänta mig att det tar ytterligare tid eller inte.
Jag har ett ärende som anmäldes i januari och SAS som motpart hos ARN. 2,5v efter att tiden för svar gått ut kom det svar från SAS så jag vet inte om dom ens bryry sig om några tider? Jag har gett upp detta och det får bli som det blir. Kanske att ARN tar tag i det nu när dom fått svar från SAS även om det var för sent enl ARN? Det verkar ta en otrolig tid och 90 dagar verkar lite
 
Toppen