Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Fredrik

Medlem
Kan ledningen med juridiskt finlir sätta Scandinavian Airlines i konkurs på dagen?
Där är SPG alla medlemmar anställda.
Det var ungefär så Norwegian gjorde, man slog dotterbolagen i konkurs där personalen var anställda.
De fick gå hem på dagen. Alla fackliga avtal upplöstes.

Det är ju vad SAS Connect och SAS Link handlar om, att ha produktionen i dotterbolag som kan kontrolleras på ett annat vis.
 

mha321

Medlem
Alla ni som vill eller kan gå med på sämre och mindre ... återkom med kontaktuppgifter till er arbetsgivare så sköter jag resten åt er ;) eller om ni jobbar åt er själva minska er egen lön.
För de av oss som minskade lön när det gick dåligt för vår arbetsgivare, får vi fortsätta klaga på lyx strejker?

Vad med de som har en resultatbaserad lön? Det är vanligt i rätt många branscher. Man tjänar mer när det går bra för företaget och mindre när det går dåligt. Får de fortsätta beklaga sig?
 

mha321

Medlem
Blir det strejk är det riktigt illa för SAS. Den här gången måste SAS betala EU-ersättning direkt, enligt domslut efter förra strejken. Det vet piloterna om och de kunde inte låta bli att spela ut strejkkortet bara därför. Skeppet ska plundras innan det sjunker, verkar det som.
De pengarna finns dock inte. Och man kan inte betala pengar som inte finns. Och som privat resenär står du sist i kön när konkursboet ska utmätas.

Biljettpriset får du tillbaka på kreditkortet. Men kompensation får du inte när sas går i konkurs.
 

apknug

Medlem
Kan ledningen med juridiskt finlir sätta Scandinavian Airlines i konkurs på dagen?
Där är SPG alla medlemmar anställda.
Det var ungefär så Norwegian gjorde våren 2020, man slog dotterbolagen i konkurs där personalen var anställda.
De fick gå hem på dagen utan lön. Alla fackliga avtal upplöstes.
Exakt det jag funderade på. Skillnaden kan vara att norskens bolag hade bara personal och de var under rekonstruktion.

Men det heliga att man inte sätter koncernbolag i konkurs det finns inte längre!
 

varva77

Medlem
Dras det inte alltför stora växlar av detta än så länge? Givetvis är situationen extremt kritisk gällande överlevnad och en strejk är givetvis en ordentlig vedklabbe på en stor brasa men får inte SAS ersättning via Svenskt Näringsliv? Nu fick de ju inte det sist beroende på någon anledning jag inte kommer ihåg nu men gäller detsamma nu?Antar att det bara täcker en del men vad jag kommer ihåg så var tal om att få betydande belopp.
Skulle jag inte sitta med 8 resor bokade och 875000 bonuspoäng så skulle jag hoppas på konkurs för att kunna starta om ordentligt. En rekonstruktion skulle väl skona mycket men oroande att inte anställningsavtal sägs upp enligt tidigare kommentar. Talar väl tyvärr för att konkurs kanske är ett tänkbart alternativ.
 
Last edited:

JockeS

Medlem
De pengarna finns dock inte. Och man kan inte betala pengar som inte finns. Och som privat resenär står du sist i kön när konkursboet ska utmätas.

Biljettpriset får du tillbaka på kreditkortet. Men kompensation får du inte när sas går i konkurs.
Hur menar du med att man får tillbaka på kreditkortet?
 

mha321

Medlem
Dras det inte alltför stora växlar av detta än så länge? Givetvis är situationen extremt kritisk gällande överlevnad och en strejk är givetvis en ordentlig vedklabbe på en stor brasa men får inte SAS ersättning via Svenskt Näringsliv? Nu fick de ju inte det sist beroende på någon anledning jag inte kommer ihåg nu men gäller detsamma nu?Antar att det bara täcker en del men vad jag kommer ihåg så var tal om att få betydande belopp.

Anledningen att de inte fick det var att de vek sig för piloternas krav. Om de inte hade gjort det hade de väl mer eller mindre omgående gått omkull.


Ett provlem är väl att bara varslet om stejk kommer skrämma bort potentiella investerare. Den enda chansen som är kvar nu är nog danska staten.



Hur menar du med att man får tillbaka på kreditkortet?

Om flyget inte går kan du kräva pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget. Lagen säger att du kan ställa samma krav på dem som du kan på mottagaren av pengarna. Observera dock att det enbart gäller kreditkort, inte debitkort!

Risken är väl att sas slutar ta emot kreditkort snart pga att avgifterna går upp....
 

Tomas E

Medlem
Dras det inte alltför stora växlar av detta än så länge? Givetvis är situationen extremt kritisk gällande överlevnad och en strejk är givetvis en ordentlig vedklabbe på en stor brasa men får inte SAS ersättning via Svenskt Näringsliv? Nu fick de ju inte det sist beroende på någon anledning jag inte kommer ihåg nu men gäller detsamma nu?Antar att det bara täcker en del men vad jag kommer ihåg så var tal om att få betydande belopp.
Här finns en artikel i ämnet: SAS går miste om en kvarts miljard - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
SAS tecknade avtal på för hög nivå ansåg Svenskt Näringsliv, och länge bort än det fanns ett "märke".
 
Toppen