Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Ny lockdown att vänta i UK, som sägs träda i kraft måndagen den 27 dec. Ska man se till hur de rapporterar sjukdoms- och dödsfall så tippar jag på att den kommer innan jul, dvs. redan nästa vecka.
Något slags ytterligare restriktioner i Storbritannien kan man nog vänta sig förr eller senare p.g.a. ökande smittotal (även om sjukhusinläggningarna och dödsfallen inte har gått upp än). Men att det skulle bli en egentlig "lockdown" snarare än enbart skärpta restriktioner, och vilket datum, är väl bara spekulation än så länge? Jag hittar i alla fall inga nyhetsartiklar från idag som bygger på trovärdiga läckor.

Jag tror att det är väldigt svårbedömt hur den brittiska regeringen kommer att göra. I nuläget beror det realistiskt sett inte enbart på råd från deras medicinska rådgivare. Boris och hans regering har på sistone tappat rejält i popularitet hos både väljare och den egna parlamentsgruppen, och drabbades ett rejält uppror från de egna leden om bestämmelserna om infördes denna vecka. Sådana överväganden kommer förmodligen att spela in, eftersom Boris inte vill få sparken som premiärminister av sin egen partigrupp. Så de enda rykten som man nog kan tro på är de som dyker upp en dag innan eller samma dag som något ska tillkännages eller beslutas, för i det läget brukar det finnas trovärdiga läckor.

Jag undrar om inte spekulationerna bygger på att hälsoministern i morse har sagt att han inte utesluter någonting, "there are no guarantees in this pandemic" och "at this point we just have to keep everything under review", men vad ska han säga?
Covid-19: Sajid Javid refuses to rule out more restrictions - BBC News

Men, väl att notera för resenärer, den senaste omgången av restriktioner ändrade inte resereglerna, de ändringarna kom tidigare i december.
 

LarsCph

Medlem
Ja – tack – jag kollar DFDS.DK typ dagligen. Jag kan boka av, men bara till voucher – och har inget problem alls att resa i bil via Oslo – och det är bara om avgången ,ställs in, att biljetten kan återbetalas.

Vi var med DFDS fra København til Oslo med afgang i går og ankomst til morgen. Jeg havde forberedt med locator forms til Norge og QR koden på mobilerne og medbragte danske Covid-pas på mobilen. Ved check-in i København spurgte fyren efter Covid-test på min 10 årige datter eftersom hun jo ikke er vaccineret. Jeg havde jo checket og der står under 15 år = ingen krav på DFDS's webside. Det tog et opkald til en supervisor før han kunne bekræfte at det var OK og vi kom om bord.

Vi rejste i Commodore Balcony kahyt, og loungen var som den plejer at være. Der er krav om masker når man går rundt på skibet indendørs og det efterleves OK syntes jeg. Jeg undrede mig lidt over at de havde børne-sjov med en stor flok mindre børn på danskegulvet i Colombus klub hvor børnene blev opfodret til at råbe, klappe og lege indbyrdes. Måske ikke det smareste. Ellers var det en fin tur - vi havde købt Sushi fra Sticks&Sushi til middag som vi spiste i kahytten med Champagne og havudsigt til.

Ankomst til Oslo 45 minutter forsinket (på grund af kraftig vind på vejen op). Der var kontrol af QR koden og Covid-pas ved indrejse så cirka 30 minutter tog det i kø før vi kunne køre videre ind i Norge. Det fungerede smidigt og med et ret stort antal personer til at checke koden. De bad om at se pas, QR koden og vaccinationsbevis/covid-pas fra os voksne. "Husk test inden 24 timer og god tur" - så var vi videre.

Køreturen op til Sälen gik let, der var ingen kontrol af nogen art på grænsen retur til Sverige.
 

Moco

Medlem
Tack, hittade färsk info med öppettider Covid-19 och resor - 1177 Vårdguiden

Riktigt tandlös den där. Dåliga öppettider, går inte att lämna test om man inte är folkbokförd i de handfull regioner som tester erbjuds till (istället hänvisar de till vårdcentraler så att man ska clogga upp dem istället!) etc. Istället borde de väl hantera alla, alternativt ha ett system som kräver test vid ankomst, som exempelvis Storbritannien.
 

Hachans

Medlem
Jo.
Har dock inte sett enda land hittills som tydligt säger om transit rknas som vistelse eller inte. Har dock hittills kryssat i alla transitländer, för de har inte heller ställt till problem eller krav, men nu med ökande krav från varje håll så började jag fundera.

lite ologiskt dock tycker jag med nuvarande mentalitet att flera länder tillåtit transit utan tester/krav, men vid ankomst skulle man måsta kryssa i transitflygplatser som ”vistelse i landet”

nåjaa. Allt är ju helt ologiskt i det här skede av covid :D

Jag tänker så här att folk som jobbar i transit på flygplatsen i ett land inte magiskt slutar smitta för att de jobbar i ett transitområde, och därför har jag blivit utsatt för det landets smittrisk där. Därför tänker jag att jag i just detta hänseende varit i landet.

Om de frågar av migrationsskäl eller tullskäl så har jag inte besökt något land vid transit.
 

Tomas E

Medlem
Riktigt tandlös den där. Dåliga öppettider, går inte att lämna test om man inte är folkbokförd i de handfull regioner som tester erbjuds till (istället hänvisar de till vårdcentraler så att man ska clogga upp dem istället!) etc. Istället borde de väl hantera alla, alternativt ha ett system som kräver test vid ankomst, som exempelvis Storbritannien.
Då kan det vara dags att påpeka det igen: det är region Stockholm som har bestämt sig för att bedriva den där teststationen, för just sina skattebetalares pengar. Tillgång till den funkar som den mesta annan interregional hälso- och sjukvård i Sverige. Så boende i de andra regioner som valt att teckna avtal och betala för sina invånare får också testa sig. Övriga regioner anser uppenbarligen inte att det är nödvändigt att erbjuda testning på Arlanda till de som bor där, utan lägger sina skattepengar på annat. Det är varken teststationens eller region Stockholms fel, utan följer svenska statens regler för hur hälso- och sjukvård är organiserad i Sverige.

Intressant att du tycker att från 06 eller 07 till 21 eller 24, beroende på dag, är så dåligt. (Sedan begriper jag inte heller logiken med vilka dagar som de stänger 21 resp. 24 och jag har en tendens att anlända sent på "21-dagarna".) Du nämner Storbritannien (där du bor?), och mig veterligen är öppettiderna för Arlanda "gratistestning" mer generösa än de kommersiella teststationer som finns på terminalerna på Heathrow i ExpressTest:s regi. Så vitt jag vet stänger de kl 20, åtminstone gällde det de senaste två gångerna jag rest in dit, vilket betydde att det funkade för mig att testa mig där en gång och inte en annan.

Av nyfikenhet: vilka testställen i Storbritannien är det som du har erfarenhet av, som har bättre öppettider än 06/07-21/24 sju dagar i veckan?
 
Last edited:

011430121

Medlem
Går det att testa sig i ankomsthallen på Arlanda? Har passerat där 2-3 gånger
senaste året men alltid varit stängt.

För någon vecka sedan var det öppet, lunchtid på en söndag. Om inte så finns det ett gäng olika i sky city men då får man betala…

De har flyttat ut efter man har passerat tullen och kommer ut där det brukar stå personer och vänta på ankommande där sitter de nu, igår var det öppet 17,20 testade mig fick svar idag kl 21.00 är negativ.
 

Moco

Medlem
Då kan det vara dags att påpeka det igen: det är region Stockholm som har bestämt sig för att bedriva den där teststationen, för just sina skattebetalares pengar. Tillgång till den funkar som den mesta annan interregional hälso- och sjukvård i Sverige. Så boende i de andra regioner som valt att teckna avtal och betala för sina invånare får också testa sig. Övriga regioner anser uppenbarligen inte att det är nödvändigt att erbjuda testning på Arlanda till de som bor där, utan lägger sina skattepengar på annat. Det är varken teststationens eller region Stockholms fel, utan följer svenska statens regler för hur hälso- och sjukvård är organiserad i Sverige.

Intressant att du tycker att från 06 eller 07 till 21 eller 24, beroende på dag, är så dåligt. (Sedan begriper jag inte heller logiken med vilka dagar som de stänger 21 resp. 24 och jag har en tendens att anlända sent på "21-dagarna".) Du nämner Storbritannien (där du bor?), och mig veterligen är öppettiderna för Arlanda "gratistestning" mer generösa än de kommersiella teststationer som finns på terminalerna på Heathrow i ExpressTest:s regi. Så vitt jag vet stänger de kl 20, åtminstone gällde det de senaste två gångerna jag rest in dit, vilket betydde att det funkade för mig att testa mig där en gång och inte en annan.

Av nyfikenhet: vilka testställen i Storbritannien är det som du har erfarenhet av, som har bättre öppettider än 06/07-21/24 sju dagar i veckan?

Jag sa aldrig att det nödvändigtvis var bättre testtider, eller att allt är bättre i UK. Älskar Sverige, men vad jag menar är att det är så halvhjärtat allting. Är teststationen stängd på flygplatsen i UK ligger testet och väntar hemma istället. Det finns väl något bra i detta också givetvis, men varför kan man inte ta ett helhetsgrepp på det? Och dessutom vara tydlig - vilket jag tycker är ett ökande svenskt problem rent generellt. I den bemärkelsen kan jag tycka att man lyckats bättre i Storbritannien.
 

Hachans

Medlem
Då kan det vara dags att påpeka det igen: det är region Stockholm som har bestämt sig för att bedriva den där teststationen, för just sina skattebetalares pengar. Tillgång till den funkar som den mesta annan interregional hälso- och sjukvård i Sverige. Så boende i de andra regioner som valt att teckna avtal och betala för sina invånare får också testa sig. Övriga regioner anser uppenbarligen inte att det är nödvändigt att erbjuda testning på Arlanda till de som bor där, utan lägger sina skattepengar på annat. Det är varken teststationens eller region Stockholms fel, utan följer svenska statens regler för hur hälso- och sjukvård är organiserad i Sverige.

Intressant att du tycker att från 06 eller 07 till 21 eller 24, beroende på dag, är så dåligt. (Sedan begriper jag inte heller logiken med vilka dagar som de stänger 21 resp. 24 och jag har en tendens att anlända sent på "21-dagarna".) Du nämner Storbritannien (där du bor?), och mig veterligen är öppettiderna för Arlanda "gratistestning" mer generösa än de kommersiella teststationer som finns på terminalerna på Heathrow i ExpressTest:s regi. Så vitt jag vet stänger de kl 20, åtminstone gällde det de senaste två gångerna jag rest in dit, vilket betydde att det funkade för mig att testa mig där en gång och inte en annan.

Av nyfikenhet: vilka testställen i Storbritannien är det som du har erfarenhet av, som har bättre öppettider än 06/07-21/24 sju dagar i veckan?

Om tillgång till teststationen hade fungerar som övrig vård i Sverige hade alla haft tillgång till den. Vi har fritt vårdval i Sverige, vilket regionerna inte alltid låtsas veta om.
Jag har fått dra fall till diverse nämnder tre gånger för att få den vård jag har rätt till. Det ska inte behövas - och det är en annan historia. Men faktum är att det är fritt vårdval och det är konstigt att det går att låsa ute folk på detta sätt.

Må hända det är Region Stockholm som arrangerar de men då får de istället skicka räkningen vidare uppåt då, istället för att i en pandemisituation sparka neråt.
 

Tomas E

Medlem
Om tillgång till teststationen hade fungerar som övrig vård i Sverige hade alla haft tillgång till den. Vi har fritt vårdval i Sverige, vilket regionerna inte alltid låtsas veta om.
Jag har fått dra fall till diverse nämnder tre gånger för att få den vård jag har rätt till. Det ska inte behövas - och det är en annan historia. Men faktum är att det är fritt vårdval och det är konstigt att det går att låsa ute folk på detta sätt.

Må hända det är Region Stockholm som arrangerar de men då får de istället skicka räkningen vidare uppåt då, istället för att i en pandemisituation sparka neråt.
Intressant, hade i bakhuvudet att det bara var akut vård som man kan få överallt, men jag måste ha tänkt på EU-sjukvårdskortet.
Eftersom du verkar ha provat på att processa kring reglerna för vård i annan region - vet du vilka regler det är det som gäller här måntro, när en region erbjuder provtagning utan besöksavgift? Räknas det som öppenvård eller något annat? Uppenbarligen har ju vissa andra regioner tecknat avtal med Region Stockholm, medan flertalet inte gjort det? (Varför skulle vissa regioner göra det om det inte behövdes utan gick automatiskt, kan man undra?) Här kan man t.ex. se ett nyhetsinslag om att Västernorrland bestämde sig för att erbjuda Arlanda-testning för boende i sin region:
Länets invånare erbjuds covid-test på Arlanda vid hemkomst från utlandet | SVT Nyheter
 

Sir Lemon

Medlem
Vi var med DFDS fra København til Oslo med afgang i går og ankomst til morgen. Jeg havde forberedt med locator forms til Norge og QR koden på mobilerne og medbragte danske Covid-pas på mobilen. Ved check-in i København spurgte fyren efter Covid-test på min 10 årige datter eftersom hun jo ikke er vaccineret. Jeg havde jo checket og der står under 15 år = ingen krav på DFDS's webside. Det tog et opkald til en supervisor før han kunne bekræfte at det var OK og vi kom om bord.

Vi rejste i Commodore Balcony kahyt, og loungen var som den plejer at være. Der er krav om masker når man går rundt på skibet indendørs og det efterleves OK syntes jeg. Jeg undrede mig lidt over at de havde børne-sjov med en stor flok mindre børn på danskegulvet i Colombus klub hvor børnene blev opfodret til at råbe, klappe og lege indbyrdes. Måske ikke det smareste. Ellers var det en fin tur - vi havde købt Sushi fra Sticks&Sushi til middag som vi spiste i kahytten med Champagne og havudsigt til.

Ankomst til Oslo 45 minutter forsinket (på grund af kraftig vind på vejen op). Der var kontrol af QR koden og Covid-pas ved indrejse så cirka 30 minutter tog det i kø før vi kunne køre videre ind i Norge. Det fungerede smidigt og med et ret stort antal personer til at checke koden. De bad om at se pas, QR koden og vaccinationsbevis/covid-pas fra os voksne. "Husk test inden 24 timer og god tur" - så var vi videre.

Køreturen op til Sälen gik let, der var ingen kontrol af nogen art på grænsen retur til Sverige.
Vad menas med Quatar Airwayskoden, som nämns några gånger?
 
Toppen