Palazzi
Medlem
Något på ett tågforum har gjort en liten recension (inkl bilder) från premiärturen: Flixtrain-prremiär.
Hen verkar mestadels positiv.
Hen verkar mestadels positiv.
Jag åkte t.o.r Göteborg i helgen och är också mestadels positiv.
Det negativa är att jag inte såg några strömuttag.
Stämmer men det var faktiskt inte lätt att se.. Fick verkligen kolla runt ordentligtDet finns ett uttag mellan stolarna i knähöjd.
Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).
Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.
Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.
Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.
Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.
Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo.
Också intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)
Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.
Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.
Visa bifogad bild 120151
Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.
Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).
Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.
Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.