Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

Canadien

Medlem
Ska man köra prio då så borde man ju utnyttja den bättre granulariteten. Först ebd i plus, sedan ebg i plus, sedan övriga plus osv. Men vi ska nog inte hoppas för mycket :)
Precis. Sen är det ju på sådana flighter som prioboarding betyder mest för de statuspax i Go som verkligen vill få plats med sitt handbagage på hyllan.
 

Agö

Medlem
Ska man köra prio då så borde man ju utnyttja den bättre granulariteten. Först ebd i plus, sedan ebg i plus, sedan övriga plus osv. Men vi ska nog inte hoppas för mycket :)
Precis. Alfabetet bör vara tillräckligt lång. Alla tjänar dessutom på en konstruktiv och väl genomförd boardingprocess.
 

mha321

Medlem
Precis. Alfabetet bör vara tillräckligt lång. Alla tjänar dessutom på en konstruktiv och väl genomförd boardingprocess.
Det är väl redan nu så, om man tittar lite här i tråden, att Plus utan status får B och plus med status får A. Så de behöver inte ens fler bokstäver än de redan kör med för att göra det, men det är klart, det blir ju "jättesvårt" för personalen.

Man undrar om det berömda nya systemet har stöd för det, men de har valt att gruppera dem. Känns ju logiskt som att det måste ha det, varför skulle man annars ha A-B-C och sedan stoppa dem i samma grupp?
 

Agö

Medlem
Det är väl redan nu så, om man tittar lite här i tråden, att Plus utan status får B och plus med status får A. Så de behöver inte ens fler bokstäver än de redan kör med för att göra det, men det är klart, det blir ju "jättesvårt" för personalen.

Man undrar om det berömda nya systemet har stöd för det, men de har valt att gruppera dem. Känns ju logiskt som att det måste ha det, varför skulle man annars ha A-B-C och sedan stoppa dem i samma grupp?
Ja, men ett så löst system duger inte för en linje som CPH-ARN. Där krävs det att man gör skillnad på EBP, EBD och EBG. Det jag menar är att detta ska utnyttjas till fullo och att det är meningslöst att boarda A-C samtidigt när 70 % av pax hör till dessa kategorier.
 

mha321

Medlem
Ja, men ett så löst system duger inte för en linje som CPH-ARN. Där krävs det att man gör skillnad på EBP, EBD och EBG. Det jag menar är att detta ska utnyttjas till fullo och att det är meningslöst att boarda A-C samtidigt när 70 % av pax hör till dessa kategorier.
Jag håller helt och hållet med om att man borde göra så. Fråga är dock om det finns systemstöd för det eller inte, men det faktum att den faktiskt är uppdelad i flera grupper tyder på att det finns det. Isåfall är det "bara" att man faktiskt ska använda det.
 

Agö

Medlem
Jag håller helt och hållet med om att man borde göra så. Fråga är dock om det finns systemstöd för det eller inte, men det faktum att den faktiskt är uppdelad i flera grupper tyder på att det finns det. Isåfall är det "bara" att man faktiskt ska använda det.
Mmm. Man tänker sig ju att någon människa måste satt sig ned och sagt att följande kategori passagerare ska ha denna bokstav osv. Det är ju just på den här typen av linjer som det skulle vara extra värdefullt med fungerande prioboarding med tanke på att avgångarna ofta är välbelagda, att det finns många i kategori A-C och att det dessutom flygs med en ofattbar mängd handbagage.
 

jsn

Medlem
Hur är det - jag har bokat en biljett för två personer (samma PNR), jag EBD och resesällskapet EBB, kommer vi båda få ZON A/B eller kommer EBB att få en lägre prio? Kan inte minnas jag sett svar på detta tidigare i tråden :(
Edit: vi flyger Go Light

Jag mailade Diamond-supporten följande fråga:
Hej
Hur fungerar zon-bordning när flera personer åker på samma biljett, men har olika status?
Jag och en väninna skall åka till Paris, där jag är EBD och hon är EBB. Jag kan gästa henne genom fast track och in i loungen, men vad gäller vid själva bordningen?
Tack på förhand
/jsn

Och fick följande svar idag:
Hej
Nej, zoneboardingen fungerar inte som I Fast Tracken eller I Loungen.
Vi har en annan system-funktionalitet i gaterna. Så det är bara EBG/D/P och SAS Business/Plus som kan boarda då den zonen (A och B och ibland
C) annonseras.
Flera passagerare har kommenterat på detta och vi kommer nu att se över hur vi ska skruva på gatesystemet så vi kan inkludera gäster i zonboardingen.
Jag har dock ingen tidsplan på när det kan vara på plats.
Hälsningar / Regards
 

Vic

Medlem
Jag mailade Diamond-supporten följande fråga:


Och fick följande svar idag:
Stämmer (hör och häpna) överens med beskedet jag fick från chatten för några veckor sedan. Dom sa även då att de skulle ta med sig detta så att inte sällskap på samma biljett inte "får" boarda samtidigt.
 

gustafsg

Medlem
(Går)Dagens garv igår på MMX:

Ser att mitt boardingpass (MMX-ARN) inte innehåller någon Zone-bokstav, trots *G. Går fram till gate-crew:

Jag: Hej, jag har inte fått någon zone-bokstav, kan du berätta vilken grupp jag är i?
Crew: *Tittar frågande på mig*, Öhm du sitter på 19A så du kan använda den bakre trappan.
Jag: Nej, jag menar vilken grupp jag boardar i, är det A,B,C etc?
Crew: Ehhh, jaha, är det det som menas med alla bokstäver??? Vi har bara sett att det dykt upp massa bokstäver på vår skärm men inte vetat vad vi ska göra med dem, eller vad zoner är.

Slutar med att jag får visa dem hur det fungerar på skärmen och hur boardingen går till i mån av statusnivå, bokningsklass etc. Konsult åt SAS, månne?

Inte för det gjorde någon skillnad vid boardingen i sig, men en gott skratt!
(inget agg mot personen vid gaten hehe och förståeligt med nytt system)
 
Toppen