Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

Vilken resebyrå?
Säger jag inte ännu.
Jag har precis pratat med Expedia. Alitalia har avbokat 2 flyg på mina bokningar, de första benen. Expedia personen pratade med sin överordnade, kom tillbaka och sa att det verkar vara något fel. "Jag skall prata med Alitalia och ringer dig senare i dag". Skall bli spännande att se vad som kommer....
Så sa resebyrån först till mig mä. Efter att dom kontaktat AZ så va det helt kört. Men hade ett par sekunders hopp där emellan
 

NotRyan

Medlem
Du får gärna förklara varför du tycker det är rimligt att flygbolag i efterhand får ändra på farerules för sålda biljetter hursomhelst... Visst är detta ett extremt exempel, men snart kommer vi hamna i samma sits som BA's sista First-misstag förra året där folk faktiskt ringde och kollade med jourhavande fare-ansvarig hos BA, fick OK och biljetterna sedan avbokades.

Det som Alitalia gör strider mot alla regler och logiskt tänkande.
Jo, man har ett avtal med flygbolaget om transport mellan A och B, egentligen inte via C, D, E och F i det här fallet, sedan är det ganska uppenbart att man försökt nyttja kryphål och felaktigheter för att boka biljetter till ett helt orimligt pris för den rutten (via C, D, E och F).

Därmed inte sagt att jag vill att Alitalia gör det, tvärtom jag vill ju att alla ska få åka som bokat :)
 

ZZZebra

Medlem
Helt rätt gjort av Alitalia, du har ju bokat biljett Florens - Dusseldorf, så då måste du ju få åka det. Det är däremot inte rimligt att åka via Långtbortistan haha :D

Så då är det bara att avboka om du nu inte vill besöka Florens förstås :)

Om man kan tänka sig att någon åker ARN-EWR (stannar x dagar)-OSL så har Alitalia agerat fel. Precis som mitt exempel så är det fullt normalt att starta i Florens eller Düsseldorf och sedan återvända till den andra staden. I detta fall har vissa utnyttjat en brist i Fare Rules. Men det finns med säkerhet ett antal som inte hänger på forumen och bara köpt biljetter för en "normal" Open Jaw-resa mellan dessa orter.

Dessa personer är helt omedvetna om vad som händer eftersom det inte står i media och riskerar i värsta fall bli strandsatta. Alla kan göra fel, men då får man informera sina kunder samt kompensera dem. Med nuvarande hantering av kunder kommer Alitalias rykte vara sämre än Ryanairs. Och än värre, det stänker även på dem som inte gjort något fel, nämligen OTA och andra flygbolag. Jag hoppas att de kräver rejäla kompensationer av Alitalia för allt strul.
 

NotRyan

Medlem
Om man kan tänka sig att någon åker ARN-EWR (stannar x dagar)-OSL så har Alitalia agerat fel. Precis som mitt exempel så är det fullt normalt att starta i Florens eller Düsseldorf och sedan återvända till den andra staden. I detta fall har vissa utnyttjat en brist i Fare Rules. Men det finns med säkerhet ett antal som inte hänger på forumen och bara köpt biljetter för en "normal" Open Jaw-resa mellan dessa orter.

Dessa personer är helt omedvetna om vad som händer eftersom det inte står i media och riskerar i värsta fall bli strandsatta. Alla kan göra fel, men då får man informera sina kunder samt kompensera dem. Med nuvarande hantering av kunder kommer Alitalias rykte vara sämre än Ryanairs. Och än värre, det stänker även på dem som inte gjort något fel, nämligen OTA och andra flygbolag. Jag hoppas att de kräver rejäla kompensationer av Alitalia för allt strul.
"Normal resa" via Cook-öarna menar du då? :D
 

agehall

Medlem
Jo, man har ett avtal med flygbolaget om transport mellan A och B, egentligen inte via C, D, E och F i det här fallet, sedan är det ganska uppenbart att man försökt nyttja kryphål och felaktigheter för att boka biljetter till ett helt orimligt pris för den rutten (via C, D, E och F).
De flesta har ju dock bokat typ FLR-xxx / stopover på x dagar / xxx-DUS via lite roliga routings. Så fort du har en stopover så har du ett kontrakt på transport A-B-C och inte bara A-C.
 
Jag kan bara spontant känna att det är pissigt att man inte har några rättigheter som passagerare att kunna kräva att av varken flygbolaget eller resebyrån att få åka den rutt man har bokat och betalat för. Men så är det
 

011430121

Medlem
Jag sitter på läktaren i detta ämne, och tänker att man var så förståndig att man inte bokade på denna kampanj, lika glad som när man inte lockades med i City Gross matkasse erbjudanden.
Hoppas det löser sig för alla med återbetalningen.
 
Toppen