Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

johhenrik

Medlem
Jag kollar på min flight i morgon på expertflyer; SK903 ARN-EWR. Detta är ju lite knepigt tycker jag:

A0 C5 D5 J0 Z0 R0 Y5 S0 B0 E9 M9 H9 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G9 N9

Det är 5st platser i "hinken", men enligt expertflyer är det 6 lediga säten och 7 blockerade. Borde man inte se en vanlig C7 D7 eller liknande? För visst borde väl dessa blockerade säten vara uppe till försäljning hoppas jag för SAS skull? Kollar man i EcoExtra så säger den Y5 och 5st blockerade, 0 lediga.

Jag gör säkert en felaktig analys här någonstans som någon gärna får poängtera för mig. :)
 

A380*G

Medlem
Jag kollar på min flight i morgon på expertflyer; SK903 ARN-EWR. Detta är ju lite knepigt tycker jag:

A0 C5 D5 J0 Z0 R0 Y5 S0 B0 E9 M9 H9 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G9 N9

Det är 5st platser i "hinken", men enligt expertflyer är det 6 lediga säten och 7 blockerade. Borde man inte se en vanlig C7 D7 eller liknande? För visst borde väl dessa blockerade säten vara uppe till försäljning hoppas jag för SAS skull? Kollar man i EcoExtra så säger den Y5 och 5st blockerade, 0 lediga.

Jag gör säkert en felaktig analys här någonstans som någon gärna får poängtera för mig. :)

Ett blockerat säte är enligt min erfarenhet och kunskap blockerat fram till flight manager tar över. Det kan naturligtvis vara så att det är sju blockade säten av någon anledning. Tex EBP/EBG, samt att infantseats brukar vara blockade. Dock tas blocken bort om sätet behövs såklart. En seatmap i sig säger inte något om bokningsläget så att det är sex lediga ger inte information som man kan dra slutsatser av. Dock i detta läge skulle jag säga att det minst är fem stolar lediga i business, antagligen fler. Skulle det bara vara fem skulle man kanske se C5 D2 eller liknande.
 

Agö

Medlem
Ok, men släpps inte detta när FM tar över?

Så är det. Men i nio fall av tio nu under våren har "blocken" stått sig. Jag tror inte att det är slumpen och det är väl vad denna tråd handlar om. Är det fullt så är det fullt givetvis (hade en block i veckan från ARN-CPH men då blev 411 inställd så givetvis blev min kärra full och blocken försvann).
 

johhenrik

Medlem
En seatmap i sig säger inte något om bokningsläget så att det är sex lediga ger inte information som man kan dra slutsatser av.

Nej, det vet jag, men min begränsade erfarenhet av SAS (flög mycket med dem för många år sen, men nu några ggr per år bara) säger att just seatmaps på SAS brukar stämma rätt bra med verkligheten. Nu flyger jag aldrig inrikes dock.

Vet du om dessa seatblocks är tillgängliga för gateuppgraderingar med miles?
 

Gotlander

Medlem
Tjenare,

Ny här på BC.se, men finner många intressanta trådar, vart hittar ni informationen om seatblock? är det tillgängligt genom check my trip eller motsvarande?

//F
 
Toppen