Väldigt meckigt och omständligt att integrera EuroBonus i SkyTeam som ett fristående program under en övergångsperiod om den långsiktiga avsikten ändå är att programmet ska upphöra.
Och om det är så meckigt, så skulle det ju tala för att ifall EB inte blir FB direkt så kommer det inte integreras alls, när man en gång gjort det krångliga?
Precis. Det är ju antagligen meckigt på många olika sätt att byta allians, inklusive att få bonusprogrammen att spela tillsammans. Det borde ju dock framförallt vara ett jobb för Eurobonus utvecklare att hantera - från Skyteamsidan så hanterar man ju redan ett stort antal olika bonusprogram så förhoppningsvis så finns det någorlunda väldefinierade gränssnitt och rutiner för hur den kopplingen ser ut (sen så inser jag ju att som alltid i flygbranschen så är det en massa uråldriga system på olika håll, så jättesmidig integration är det nog aldrig tal om).
Alternativen som finns är ju:
1) Låt Eurobonus leva kvar som fristående program i X tid, fullt fungerande tillsammans med andra bolag i Skyteam. Här är ju kostnaden för integrationen densamma oavsett hur lång tid X är, så finns ingen god anledning att stressa på för den sakens skull.
2) Låt Eurobonus leva kvar som fristående program tills det går upp i Flying Blue, men utan fullvärdig integration i Skyteam och bara status/poäng/osv hos SAS. Här skulle det förstås finnas ett incitament att assimileras i Flying Blue så snart som möjligt, men detta skulle döda all lojalitet och gå emot allt som kommunicerats hittills, så jag ser det som ytterst osannolikt.
3) Gå över till Flying Blue direkt när SAS byter allians. Antagligen betydligt meckigare än att bara få Eurobonus att spela med andra Skyteamprogram och även detta i motsats till vad som kommunicerats hittills.
Jag ser alltså alternativ 1) som överlägset mest sannolikt och då finns som sagt var inget brådska i att gå över till FB.