Jannes
Medlem
Enligt pressmeddelandet är det inget snack om Nynäshamn i alla fall: https://corporate.gotlandsbolaget.s...h-startar-kryssningar-till-aland-och-gotland/Det beror nog lite på vad man tänker sig för upplägg på linjen. Är det nöjeskryssning så tror jag att man går från Slussen i Stockholm mot kvällen med ett kort nattligt stopp i Berghamn eller Långnäs för att spara pengar. Sen till Visby en stund före lunch (det är närmare 10 timmar mellan Åland och Visby) och sedan snabbt tillbaka igen till Stockholm.
Är fokus persontransport tror jag hellre man går från Nynäshamn för att samordna med annan Gotlandstrafik, och dessutom stannar i Västerhamn i faktiska Mariehamn.
Och dessutom pekar man ut Mariehamn specifikt. Därför tänkte jag att den nu oanvända "kryssningsterminalen" skulle bli ett naturligt fortsatt hem för Birka.
Dessutom deras ordval "kryssningar" lägger väl betoning på att transportbiten inte är så viktig. Så kanske någon typ av STO-MHQ-STO-VBY-STO lösning, eller triangelrutt åt någondera håll. Triangelrutten dock mer sannolik för att behålla tax-free hela tiden.
Kanske start från Stockholm på kvällen, anlända Mariehamn på natten och avgång på morgonen, kryssa under dagen till Visby, och sedan nattkryss till Stockholm där båten sedan står från morgon till nästa avgång? Rutten är nog lite för lång för att fixa dygnskryssningar, tar väl 26+ timmar att avklara om det är så att Mariehamn-Visby är 10 timmar.