Det var egentligen ingen nyhet i kvällens presentation. Allt ska ses som ”förenkling” och man vill belöna frekvent resande över att resa långt, eller med dyra biljetter.
Existerande eVouchers förlängs med ett år, man säger att tillgängligheten ökar nästa år tack vare mer kapacitet (A380) och en minskad efterfrågan generellt. I andra halvan av 2023 införs dessutom dynamic rewards med tillgänglighet eller poängkrav i förhållande till efterfrågan och man säger att det borde förbättra tillgängligheten
Nordafrika och Egypten är Europa, men Israel är interkontinentalt. Man tjänar alltså lika många poäng till TLV som till SFO, SIN eller EZE.
Inga status-promos är för närvarande planerade för Q1-Q2. Eventuellt kommer det en kampanj för att uppmuntra CO2 offset, men det är inte en del av programstrukturen
HON får inte per automatik ett SEN partnerkort, det finns som förmån efter en ytterligare QP-gräns
Det finns inga planer för LT HON, och LT SEN får inte access till FCL/FCT, med hänvisning till att man måste behålla en viss exklusivitet i förhållande till kapaciteten. Av samma anledning bestämde man sig för att skippa idén att Eco skulle ge HON QPs, ”we want to reward premium cabin travelers more than others”
På fråga om huruvida uppgradering till fast pris (före check in) ger ny bokningsklass och mer poäng i framtiden blev svaret att man måste återkomma med besked
Soft landings finns kvar, men från Feb 2025 blir de till ett års status istället för två
Vi var för övrigt 400 personer online.