Senaste nytt

Wizz Air flyger från ARN från 31 okt

Så bestämde sig till slut Wizz Air att börja flyga från Stockholm-Arlanda när de från 31 oktober lyfter till Budapest och Gdansk. De använder A320 och A321 på dessa rutter.

Dagens flighter från NYO till BUD och GDN borde rimligen läggas ned. Imorgon onsdag har man flighter till GDN, OTP, BUD och på torsdag till GDN och KRK.

Norwegian flyger bara på onsdag till ALC och AGP.

 

Franco

Medlem
Intressant är att Wizz Air flyttar två linjer från Skavsta till Arlanda som har direkt konkurrens med Ryanair: Budapest och Gdansk. Har Wizz Air sett sviktande försäljning från Skavsta?

Wizz Air flyger ju flera linjer från Skavsta som för närvarande saknas från Arlanda, såsom Sofia, Bukarest och Skopje. Jag hoppas dessa snart öppnas från Arlanda.
 

011430121

Medlem
Skavsta och Arlanda har som jag ser två olika upptagningsområden
Skavsta har Östergötland, Sörmland, delar av Närke och Stockholms område.
Arlanda har Stockholm, Västmanland, Dalarna, Gävleborg, tror till och med upp till Sundsvall området.
Skulle vara roligt att veta vad Swedavia har erbjudit Wizz Air för att börja flyga på ARN.
 
Då blir det bara Norwegians två avgångar kvar på Skavsta? Tror vi kommer se en nedläggning av reguljär passagerartrafik från NYO ganska snart.

Det är lite tråkigt. Minns hur man runt 2007 kunde stå på Skavsta en fredagskväll och kolla på avgångstavlorna och förundras över alla avgångar; London, Berlin, Polen, Balkan, Italien eller Paris..
 

Mr Basic

Medlem
Skulle vara roligt att veta vad Swedavia har erbjudit Wizz Air för att börja flyga på ARN.
Jag tror man erbjuder i princip samma deal till alla bolag som nyetablerar sig, ngn form av rabatt på avgifterna i 1-2 år. Sedan kan det ju spela roll om det finns tillgängliga lokaler (för crew, kontor osv.)? Detta brukar följas noga av övriga bolag (som t ex Ryanair, som försökte få till en special-deal, utan att lyckas).
 
Ryanair (FR) flög till 12 destinationer från NYO, idag har FR strax under 50 destinationer från ARN. Det är klart att Wizz har sett den utveckligen. Kvar på NYO är det flighter till KRK, BEG, SOF, WAW, OTP, TIA, SKP. De flyttas nog senare också till ARN... Kvar är Norwegian med två flighter i veckan till ALC och en avgång i veckan till AGP.
 

Tomas E

Medlem
Jag tror man erbjuder i princip samma deal till alla bolag som nyetablerar sig, ngn form av rabatt på avgifterna i 1-2 år. Sedan kan det ju spela roll om det finns tillgängliga lokaler (för crew, kontor osv.)? Detta brukar följas noga av övriga bolag (som t ex Ryanair, som försökte få till en special-deal, utan att lyckas).
Jag har för mig att jag läst att de under en period ger rabatter till bolag som etablerar nya linjer, d.v.s. flyger till destinationer som ingen annan flyger till. Men det kanske går att få rabatt som nytt bolag på befintliga destinationer också?
 
Toppen