Senaste nytt

When in Rome... - tre fotbollsmatcher på 48 timmar

bajenludde

Medlem
Tjenare! Under senvintern gjorde jag skrivardebut här på forumet då jag rapporterade om min resa till San Francisco och Revelstoke. Rapporten hittar du HÄR. Efter att ha skrivit rapporten fick jag mersmak och insåg att det faktiskt var riktigt kul att skriva och berätta om resor. Problemet var bara att jag inte hade några fler långresor inplanerade på ett väldigt bra tag. Varför då inte ta och rapportera om en kortare resa? Finns det några regler mot detta? Nej, jag hittade inga motargument utan väljer därför att berätta om en weekendresa jag gjort nyligen!

Mitt nick skvallrar om att jag har en förkärlek för en viss grönvit idrottsförening. Men jag är idrottsintresserad i största allmänhet och fotbollsintresserad i synnerhet. Därför blir det en hel del fotbollsmatcher för min del varje år. Som trådtiteln avslöjar kommer jag i denna rapport att gå på inte mindre än tre matcher på mindre än 48 timmar. Vilka matcher det rör sig om återkommer jag till. Men listan över flyg kan kanske ge en hint. Sträckorna jag åkte under helgen var följande:

ARN-MUC Lufthansa Ekonomi
MUC-FCO Lufthansa Ekonomi
NAP-MUC Lufthansa Ekonomi
MUC-ARN Lufthansa Ekonomi

Precis som den förra rapporten är detta inte en poängresa och därför blir det inte jättesexiga flygrutter. Men kanske kan någon av sträckorna vara nya för någon. Eller möjligen någon flygplats. Jag är heller inte någon som spenderar enorma summor på hotell, varför det blir åt det mer spartanska hållet. Men förhoppningsvis kan detta ändå vara intressant att läsa om, för att se en kanske något mer rättvis bild av hur gemene man faktiskt reser.

Som vanligt rapporterar jag om betydligt mer än bara själva flygen och hotellen. Efter att ha sökt lite snabbt kunde jag heller inte se någon fotbollsreserapport skriven i närtid här på forumet. Förhoppningsvis kan detta också uppskattas. Jag vill också understryka att rapporten inte är live på något sätt, utan resan är redan genomförd. Har ni några frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att skriva dessa i tråden! :)

Målet är att första riktiga inlägget ska komma upp under kvällen eller under morgondagen. Fortsättning följer!

IMG_3512.jpg
 
Tjenare! Under senvintern gjorde jag skrivardebut här på forumet då jag rapporterade om min resa till San Francisco och Revelstoke. Rapporten hittar du HÄR. Efter att ha skrivit rapporten fick jag mersmak och insåg att det faktiskt var riktigt kul att skriva och berätta om resor. Problemet var bara att jag inte hade några fler långresor inplanerade på ett väldigt bra tag. Varför då inte ta och rapportera om en kortare resa? Finns det några regler mot detta? Nej, jag hittade inga motargument utan väljer därför att berätta om en weekendresa jag gjort nyligen!

Mitt nick skvallrar om att jag har en förkärlek för en viss grönvit idrottsförening. Men jag är idrottsintresserad i största allmänhet och fotbollsintresserad i synnerhet. Därför blir det en hel del fotbollsmatcher för min del varje år. Som trådtiteln avslöjar kommer jag i denna rapport att gå på inte mindre än tre matcher på mindre än 48 timmar. Vilka matcher det rör sig om återkommer jag till. Men listan över flyg kan kanske ge en hint. Sträckorna jag åkte under helgen var följande:

ARN-MUC Lufthansa Ekonomi
MUC-FCO Lufthansa Ekonomi
NAP-MUC Lufthansa Ekonomi
MUC-ARN Lufthansa Ekonomi

Precis som den förra rapporten är detta inte en poängresa och därför blir det inte jättesexiga flygrutter. Men kanske kan någon av sträckorna vara nya för någon. Eller möjligen någon flygplats. Jag är heller inte någon som spenderar enorma summor på hotell, varför det blir åt det mer spartanska hållet. Men förhoppningsvis kan detta ändå vara intressant att läsa om, för att se en kanske något mer rättvis bild av hur gemene man faktiskt reser.

Som vanligt rapporterar jag om betydligt mer än bara själva flygen och hotellen. Efter att ha sökt lite snabbt kunde jag heller inte se någon fotbollsreserapport skriven i närtid här på forumet. Förhoppningsvis kan detta också uppskattas. Jag vill också understryka att rapporten inte är live på något sätt, utan resan är redan genomförd. Har ni några frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att skriva dessa i tråden! :)

Målet är att första riktiga inlägget ska komma upp under kvällen eller under morgondagen. Fortsättning följer!

Visa bifogad bild 145610
Kul! Minns din förra rapport som verkligen var bra. Ta gärna med lite info om själva införskaffandet av matchbiljetter i rapporterna om möjligt.
// Hälsningar en annan fotbollsnörd
 

Dawes

Medlem
Intressant och roligt! Jag gjorde själv en resa till en av destinationerna och gick på match nyligen, kanske vi var på samma?
Så många har det ju inte varit ännu på säsongen tänker jag, blir kul att få hänga med
 

bajenludde

Medlem
DAG 1: Fredag 1 september
Så var det då dags för den korta men minst sagt intensiva weekenderesan. Jag och några vänner hade två veckor tidigare fått för oss att det vore kul att åka på en gemensam fotbollsresa. London var uppe på tapeten, men kändes lite väl standard. Någon föreslog istället Italien. Med tanke på att där fortfarande är varmt och den dåliga sommaren som varit hemma i Sverige lät detta betydligt mer intressant. Sagt och gjort hittade vi en helg i närtid där det gick att hitta riktigt heta matcher att gå på. Tyvärr gjorde den korta framförhållningen att några direktflyg inte var att tänka på prismässigt. Det fanns däremot två Lufthansaresor via MUC som låg perfekt tidsmässigt, även om de inte var gratis de heller.

Kvällen innan avresa meddelade en av medresenärerna att denna hade åkt på någon form av influensa och låg nedbäddad i hög feber. Hen var tvungen att ställa in. Tråkigt besked och fyra resenärer hade nu blivit tre. Men det var ändå tre laddade själar som samlades på Arlanda Express perrong klockan 04.30 denna fredagsmorgon. Ingen av oss hade koll på att tunnelbanan inte gick denna tid på dygnet på vardagar så vi hade tagit oss dit medelst cykel, voi och bulle. Stressen blev inte mindre av att vår tilltänkta avgång 04:37 ställts in och att första tåg istället gick 04:50. Flyget skulle lyfta 06.00 och skulle någonting hända på vägen hade vi inte längre någon tidsmarginal att spela med. Som tur var gick allting väl.

Framme på Arlanda var det ändå ganska tight om tid. Jag tog med mig en av medresenärerna in i Guldloungen där vi snabbt bredde oss varsin frukostmacka som vi kastade i oss, innan vi begav oss bort till gaten, nummer 11. Under tiden vi smaskade på mackan hade medresenär nummer 2 begett sig bort till gaten i förväg för att meddela personalen om att vår influensadrabbade vän inte skulle dyka upp. Enligt utsago ska gatepersonalen ha blivit oerhört tacksam över detta agerande. ”Guldstjärna till dig! Hade jag kunnat uppgradera dig så hade jag gjort det!” är ord som ska ha yttrats. Någon faktisk uppgradering blev det dock inte, utan vi fick hålla tillgodo med våra bokade ekonomisäten.

Flyg nummer 1: Stockholm-München, LH2421, ARN-MUC.
Kabinklass: Ekonomi.
Avgångstid: 06:10.
Ankomsttid: 08:00.
Total flygtid: 1 timma och 50 minuter.
Plats: 28F (Window).
Flygplan: D-AINO, Airbus 320 (Rastatt).

Med tanke på den tidiga timman ägnades detta ben inte mycket annat åt än att sova. Har därför inte jättemycket att rapportera kring detta ben än att det delades ut vattenflaskor. Uppskattat att detta ingår kan jag tycka, med tanke på att det inte gör det hos SAS. SAS har ju däremot kaffe och te som ingår, vilket jag uppskattar ännu mer. 1-0 SAS!

IMG_3495.jpg

Någonstans över den bayerska landsbygden strax innan landning.

Efter landning och avstigning vid K-gaterna på MUC begav vi oss till Senatorloungen i denna terminal. Då jag var den enda i vår trio med Star Alliance Gold insåg vi att det skulle bli tufft att få in alla i loungen. Men vi bestämde oss ändå för att göra ett försök. Först var det tvärstopp. ”Bara en gäst” sade damen bakom disken tydligt. Efter att vi då berättade att vi eventuellt kunde tänka oss att betala var beskedet fortsatt negativt, men att hon skulle gå i väg och dubbelkolla. Efter någon minut kom hon tillbaka och ville då se mitt fysiska guldkort. Som tur var hade jag ett sådant med mig. Efter att ha knappat lite grann på sin dator kom ett glatt besked. Vi kunde få komma in i Senatorloungen alla tre. ”Gå bara runt hörnet här, så tar de betalt av er”. Vi gick runt hörnet och där fanns mycket riktigt ytterligare diskar. Någon personal syntes dock inte till. Jag stack då tillbaka huvudet runt hörnet och innan jag hunnit öppna munnen mötte damen min blick med att blinka med ena ögat. Jag log och gjorde tummen upp. Vi fick alltså komma in i loungen gratis. Stort tack Lufthansa för detta!

IMG_3737.jpg

Lufthansas lounge vid K-gaterna på MUC.

Loungen som sådan var till belåtenhet. Bra frukost med både kalla och varma alternativ. Första gången i en LH-lounge för min del, varför jag givetvis tog tillfället i akt att käka några Haribo Goldbären också. För att inte nämna pinnglassen! Annars var det som uppskattades mest öltapparna. Fri tillgång till både Spaten och Franziskaner Weissbier var exakt vad som skulle få oss ännu mer taggade på resan. Betydligt bättre än Norrlands Guld i SAS-loungen. SAS-Lufthansa, 1-1!

IMG_3499.jpg

Efterrätten efter en stadig frulle.
IMG_3502.jpg

Loungens största plus!

Flyg nummer 2: München-Rom, LH1874, MUC-FCO.
Kabinklass: Ekonomi.
Avgångstid: 10:41.
Ankomsttid: 11:42.
Total flygtid: 1 timma och 1 minut.
Plats: 12F (Window).
Flygplan: D-AIRS, Airbus 321 (Husum).

Flygning nummer två spenderades vaken till skillnad från nummer ett. Jag blir lika tagen varje gång jag ser alperna, oavsett om det är från marken eller från luften. Det är verkligen en storslagen miljö! Även på denna flygning delades en vattenflaska ut. Efter ett tag delades även choklad ut, från en korg. Det är mycket möjligt att chokladkorgen fanns även på första flygningen, men tack vare John Blund kan jag inte svara säkert. Med detta i magen landade vi sedan i ett 30 garder varmt Rom.

IMG_3507.jpg

Ekonomiserveringen på Lufthansa intra Europa.

Jag inser här att jag måste dela upp första dagen i två inlägg. Nästa inlägg kommer alltså att beröra resten av dagen i Rom!
 
hur vanligt är det att det krävs fysiskt statuskort för att komma in i en lounge? Har själv aldrig råkat ut för det men är långtifrån lika berest som många andra här på forumet så kanske bara haft tur.
 
Last edited:

bajenludde

Medlem
hur vanligt är det att det krävs fysiskt statuskort för att komma in i en lounge? Har själv aldrig råkat ut för det men är långtifrån lika berest som många andra här på forumet så kanske bara haft tur. Kanske dags att beställa ett kort
Det här var första gången jag upplevde det. Har dock bara haft status i ett drygt år, så det finns säkert andra som kan ge bättre och utförligare svar!
 

palmen

Moderator
hur vanligt är det att det krävs fysiskt statuskort för att komma in i en lounge? Har själv aldrig råkat ut för det men är långtifrån lika berest som många andra här på forumet så kanske bara haft tur.
Hänt mig en gång för typ 8-9 år sedan i Senator E i Zurich. Annars aldrig problem för min del.
 

bajenludde

Medlem
DAG 1: Fredag 1 september, Fortsättning

Efter landning tog vi tåget från Fiumicino in till Rom och Termini-stationen. På grund av lite strul med bokningarna så hade vi två boenden bokade. Ett trebäddsrum på ett hotell samt en lägenhet med fyra bäddar på en form av lägenhetshotell. Vi var inställda på lägenhetshotellet och gick således dit. Väl på plats fanns bara en låst port. Detta trots att incheckning skulle öppna klockan 13 - och vi var på plats 13.45. Efter att ha både ringt och skrivit till boendet utan att få svar valde vi att ge upp och istället styra stegen mot det vanliga hotellet. Med tanke på att en av de tilltänkta medresenärerna blivit sjuk var vi nu bara tre personer och kunde således bo i trebäddsrummet allihop. Väl på plats där blev vi mottagna med öppna armar. Raeli Hotel Lazio hette hotellet. Bra och prisvärt ställe som jag definitivt kan rekommendera om man bara vill ha ett ställe att sova på, utan några krusiduller.

IMG_3508.jpg

Porten till lägenhetshotellet. Tokstängd.

Efter att till slut ha löst incheckningen hade klockan hunnit springa iväg en del, så vi styrde stegen mot Colosseum. Målet var att under eftermiddagen hinna med så många sevärdheter som möjligt. Vi hann faktiskt med väldigt mycket. Från Colosseum gick vi sedan via Forum Romanum bort till Piazza Venezia. Efter det blev det Fontana di Trevi och Spanska trappan, för att sedan avsluta vid Pantheon. Nöjda med sightseeingen satte vi oss sedan på första bästa restaurang och tryckte i oss varsin carbonara. Ett måste när man är i rättens hemstad tyckte vi!

IMG_3532.jpg

Ingen Anita Ekberg i sikte. Trist!

IMG_3547.jpg

Pantheon.

IMG_3544.jpg

Carbonara i Rom - bucket list check!

Efter maten hade det hunnit bli kväll och vi begav oss tillbaka till hotellet för att sedan ta tunnelbana och spårvagn bort till Olympiastadion. Det hade blivit dags för resans första fotbollsmatch! Roma-Milan stod på agendan och vi var minst sagt laddade. Det finns olika sätt att ta sig till Stadion Olimpico. Kruxet är att det inte går någon tunnelbana direkt dit. Vi valde att ta tunnelbana till Flaminio och där byta till spårvagn för att då hoppa av vid Mancini. Andra sätt att ta sig till arenan är exempelvis tunnelbana till Lepanto eller Ottaviano och därefter gå eller åka buss. Med facit i hand hade det kanske varit mäktigare att göra så och komma mot olympiaområdet söderifrån. Nu kom vi istället österifrån - vilket innebar kortare promenadsträcka.

IMG_3568.jpg

Promenad mot Roms olympiastadion, som tornar upp sig i bakgrunden.

Ju närmare arenan man kom, desto mer vinrött blev det. Romasouvenirer såldes överallt i olika stånd, precis som alkohol och mat. Stickers var även populära - bland annat såg vi flera med Nisse Liedholm. Både till försäljning och uppsatta på lyktstolpar.

Vi hade biljetter till hörnet mellan östra långsidan och Curva Nord. Romas ”huvudkortsida” är Curva Sud, vilket innebar att vi satt vid motsatt kortsida. Där fanns både aktiva Romasupportrar men också bortaklacken med Milansupportrar precis bredvid. En fråga dök upp i tråden tidigare och det var hur vi införskaffade våra biljetter. Till denna match gjorde vi det direkt via Romas hemsida. Gick väldigt smidigt. Biljetterna gick dock åt, så se till att köpa dem så snart ni kan. Vi valde att vänta en dag extra efter att vi bokat resan och då hade många sektioner hunnit bli slutsålda. Vi fick därför hålla till godo med biljetter på en ganska dyr sektion, men för oss gjorde det inget.

IMG_3587.jpg

Inmarsch.

IMG_3579.jpg

Norra kurvan och Milanklacken.

Matchen var bra och vanns av bortalaget Milan med 2-1. Målskyttar för de svartröda var Olivier Giroud och Rafael Leão. Romas reducering i 92:a minuten kom från Leonardo Spinazzola. För min del var det första gången på Olimpico och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Trots att det är en klassisk italiensk arena med löparbanor och flacka läktare så såg man bra och det var bra stämning. Jämfört med svenska lag så jobbar man mer ljudtoppar i Roma. Det kunde vara tyst från klackarna långa stunder, men när det väl var drag så var det verkligen tryck. När Roma reducerade fick publiken upp hoppet och det var en otrolig kuliss. I Sverige skulle jag vilja påstå att man sjunger mer och ser till att det är bra stämning under hela matchen, i 90 minuter. Dock kommer man inte upp i lika elektriskt tryck som det gjordes den här kvällen på Olimpico, i de bästa stunderna.

IMG_3594.jpg

Matchen igång.

IMG_3608.jpg

Exteriör efter slutsignal.

Nöjda med matchen och upplevelsen begav vi oss sedan tillbaka till hotellet för bingtjänst. Det hade varit en otroligt lång och intensiv dag med fakirflyg, mellanlandning, sightseeing och fotboll. Vi rundar därför av inlägget här. Nästa inlägg rör dag två på resan, vilket också innebar en ny stad!
 

GOTBound

Medlem
hur vanligt är det att det krävs fysiskt statuskort för att komma in i en lounge? Har själv aldrig råkat ut för det men är långtifrån lika berest som många andra här på forumet så kanske bara haft tur.
Lufthansa loungen LHR T2 häromveckan, mitt EuroBonusnummer och status EBD/*A Gold var utskrivet på SAS Go boardingkortet men enligt lounge agenten var det inget som gav mig tillträde ens till business loungen och computer says no. Ett fysiskt EuroBonus kort efterfrågades, som tur är hade jag mitt fysiska EuroBonus Diamond kort med mig, inga problem och ett välkommen till Senatordelen Mr.GOTBound följt av den lilla lappen till spärrarna.
 

Mangostan

Medlem
Intressant läsning av en välskriven rapport! Den enda invändningen är väl att du missade en till synes väldigt trevlig tillställning i Stockholm i söndags ... (som jag också missade pga en annan resa)
Vi verkar vara ganska många här som ofta åker på fotbollsresor, utöver de lag vi följer i Sverige hemma och borta. Alltid kul läsning. Ser fram emot fortsättningen!
 
Toppen