Senaste nytt

Waitlistad med SAS

Hej alla,

Osäker ifall denna fråga är unik eller kanske har med bud att göra, men provar hursomhelst. Har en kompis som ska åka longhaul till USA via Köpenhamn denna månad och han säger att han är waitlistad till business men betalat för Premium Eco/Plus. Vet att han inte har någon speciell status (Silver) så vet någon vad det kan bero på? Blir man waitlistad när man lagt bud eller så?

Aldrig lagt bud tidigare så har noll koll på den delen
 

Plus

Medlem
Waitlist kan man ju hamna på vid överbokad flight. Däremot är det en genrell lista för samtliga klasser. Rangordningen brukar vara typ biljettklass-kabinklass-status-infant… osv, på ett ungefär.

Men att han skulle hamna på WL till business utan att ha gjort något låter lite skumt…
 

henke12

Medlem
Hej alla,

Osäker ifall denna fråga är unik eller kanske har med bud att göra, men provar hursomhelst. Har en kompis som ska åka longhaul till USA via Köpenhamn denna månad och han säger att han är waitlistad till business men betalat för Premium Eco/Plus. Vet att han inte har någon speciell status (Silver) så vet någon vad det kan bero på? Blir man waitlistad när man lagt bud eller så?

Aldrig lagt bud tidigare så har noll koll på den delen
Inte omöjligt, men knappast troligt!

Ska försöka förklara hur det funkar!
Det är olika system för incheckning/gate och biljettbokning!
Eller olika moduler om vi så vill.

I princip kan vi säga att när du bokar din biljett, så blir det först en bokning där din plats ombord tingas. Sen när du betalar(numera är det oftast direkt) så blir det en biljett av det(numera är signalen att du får ett ETKT-nummer, exempelvis 117xxxxxxxx om det är SAS som ställer ut biljetten)

Sen 24h innan avresa så går biljetten över i "Airport Control" och den hamnar i flygplatsens incheckning/gatesystem.


För en bokningsagent ser vyn ut ungefär så här:
ARN-EWR SK903
C0 D0 Z0 J0 Y9 S0 B0 P0 A0 E9 M9 H0 Q0 V9 W0 U0 R0 K0 N0 L0 T0 O9 G9
I mitt exempel ser Business ut att vara fullbokat, men vill åtminstone inte sälja fler biljetter! Businessclass är serviceklassen på biljettklasserna C/D/Z/J.
C0 = 0 biljetter att sälja i C-klass
V9 = 9(eller fler.) biljetter att sälja i V-klass

De kan även stå CL vilket innebär att att det går att väntlista (L = List). Vid C0 går det inte att väntlista.
Då innebär det att om/när det blir en ledig plats i C-klass så betas väntelistan av. Det går även att ha en bekräftad plats i Plus/ekonomi och sen väntlista i Business. Detta är inget som gemene man pysslar med men en hyfsad resebyrå gör det enkelt.
Vanligt exempel är att en affärsgubbe vill åka med första flyget CPH-ARN men det är fullbokat, men affärsgubben har en bekräftad plats på andra flyget. Fram tills dagen innan avresa så kan affärsgubben därmed hoppas på att få en bekräftad plats på första flyget...



Sen har vi standby-listan!
Den nyttjas av incheckning/gate. Exempelvis vid ett överbokat flyg eller IRROPS då ett annat flyg exempelvis blivit inställt. Eller om någon med fullflexbiljett som tillåter standby vill åka med ett tidigare flyg.
Den börjar betas av när gaten stänger x(15minuter?) innan avgång.
Då hjälper incheckningssystemet till att prioritera enligt bolagets policy. Troligtvis hamnar besättning som åker passivt för att jobba och ensamåkande barn högt upp på en sån lista!




Ergo;
Vi har både väntlista i bokningsskedet. Waitlist.
Och i incheckningssystemet som kanske slarvigt kallas väntlista. men officiellt vill jag säga STANDBY-lista


Min killgissning är att din kompis lagt ett plusgrade-bud :)
 
Inte omöjligt, men knappast troligt!

Ska försöka förklara hur det funkar!
Det är olika system för incheckning/gate och biljettbokning!
Eller olika moduler om vi så vill.

I princip kan vi säga att när du bokar din biljett, så blir det först en bokning där din plats ombord tingas. Sen när du betalar(numera är det oftast direkt) så blir det en biljett av det(numera är signalen att du får ett ETKT-nummer, exempelvis 117xxxxxxxx om det är SAS som ställer ut biljetten)

Sen 24h innan avresa så går biljetten över i "Airport Control" och den hamnar i flygplatsens incheckning/gatesystem.


För en bokningsagent ser vyn ut ungefär så här:
ARN-EWR SK903
C0 D0 Z0 J0 Y9 S0 B0 P0 A0 E9 M9 H0 Q0 V9 W0 U0 R0 K0 N0 L0 T0 O9 G9
I mitt exempel ser Business ut att vara fullbokat, men vill åtminstone inte sälja fler biljetter! Businessclass är serviceklassen på biljettklasserna C/D/Z/J.
C0 = 0 biljetter att sälja i C-klass
V9 = 9(eller fler.) biljetter att sälja i V-klass

De kan även stå CL vilket innebär att att det går att väntlista (L = List). Vid C0 går det inte att väntlista.
Då innebär det att om/när det blir en ledig plats i C-klass så betas väntelistan av. Det går även att ha en bekräftad plats i Plus/ekonomi och sen väntlista i Business. Detta är inget som gemene man pysslar med men en hyfsad resebyrå gör det enkelt.
Vanligt exempel är att en affärsgubbe vill åka med första flyget CPH-ARN men det är fullbokat, men affärsgubben har en bekräftad plats på andra flyget. Fram tills dagen innan avresa så kan affärsgubben därmed hoppas på att få en bekräftad plats på första flyget...



Sen har vi standby-listan!
Den nyttjas av incheckning/gate. Exempelvis vid ett överbokat flyg eller IRROPS då ett annat flyg exempelvis blivit inställt. Eller om någon med fullflexbiljett som tillåter standby vill åka med ett tidigare flyg.
Den börjar betas av när gaten stänger x(15minuter?) innan avgång.
Då hjälper incheckningssystemet till att prioritera enligt bolagets policy. Troligtvis hamnar besättning som åker passivt för att jobba och ensamåkande barn högt upp på en sån lista!




Ergo;
Vi har både väntlista i bokningsskedet. Waitlist.
Och i incheckningssystemet som kanske slarvigt kallas väntlista. men officiellt vill jag säga STANDBY-lista


Min killgissning är att din kompis lagt ett plusgrade-bud :)
Precis, allt du skrev går jag med på, men han hade inget annat som var bekräftat. Men då kanske det var att den bekräftade har egen bokningsreferens?
T ex att bekräftade boknings (med egen bokningsref. är ett senare flyg) medan endast waitlist på flyget innan (annan bokningsref)?
 

henke12

Medlem
Precis, allt du skrev går jag med på, men han hade inget annat som var bekräftat. Men då kanske det var att den bekräftade har egen bokningsreferens?
T ex att bekräftade boknings (med egen bokningsref. är ett senare flyg) medan endast waitlist på flyget innan (annan bokningsref)?
Så kan det förstås vara också men låter osannolikt.
Allt brukar vara på samma bokningsbekräftelse/bokningsreferens/PNR
 
Toppen