Senaste nytt

Vikt skidpaket

Johan F

Medlem
Värt att nämna att det är emot reglerna att ha mer än ett par skidor i väskan. Jag har mest flugit Swiss till alperna och de har inte bett att få kika i väskan ens när jag haft tre par i den.

På väg hem från Genève för några veckor sedan höll det dock på att gå illa när damen i KLM-incheckningen bad att få kika i väskan. Som tur var kom hon av sig lite och glömde kika. Jag misstänker att hon var nyfiken för att vi åkte två stycken med ett skidbagage, trots att jag vad tydlig med att det var mina skidor och pjäxor vid incheckningen. Tidigare har vi haft ett skidbagage per person, och jag tror kanske inte det slagit dem in att en person kan vilja ha med sig två-tre par.
Hade också för mig att det var så men då gick jag in på SAS och kollade reglerna och jag kan inte se att det står att det bara får vara ett par skidor; däremot får du inte ha tex kläder i skidväskan

Kan självfallet vara olika regler för olika bolag

IMG_3797.png
 

Hvergang

Medlem
Hade också för mig att det var så men då gick jag in på SAS och kollade reglerna och jag kan inte se att det står att det bara får vara ett par skidor; däremot får du inte ha tex kläder i skidväskan

Kan självfallet vara olika regler för olika bolag

Visa bifogad bild 150769
Snyggt spanat! Kanske får bli att flyga mer sas då, för det är ju skönt om man har lite mer på fötterna och slipper vara så nervös när man ska checka in skidorna.
 

IT-snubben

Medlem
En nyfiken fundering: Vad skulle det kunna vara för anledning till att de så uttryckligt nämner att det endast får vara "relevant skid- eller snowboardutrustning" i väskan?
 

Jannes

Medlem
En nyfiken fundering: Vad skulle det kunna vara för anledning till att de så uttryckligt nämner att det endast får vara "relevant skid- eller snowboardutrustning" i väskan?
För att folk inte ska försöka fylla en sådan påse med kläder/grejer för att kringgå viktgränsen på andra väskor?
 

IT-snubben

Medlem
För att folk inte ska försöka fylla en sådan påse med kläder/grejer för att kringgå viktgränsen på andra väskor?
Fast viktgränsen på specialbagage är ju även den 23kg och specialbagaget ingår ju i samma bagagekvot ändå.

SAS:
"Specialbagage ingår utan extra avgift om det omfattas av tilldelningen av incheckat bagage som ingår med din biljett. I annat fall måste du betala för extra bagage."
 

Jannes

Medlem
Fast viktgränsen på specialbagage är ju även den 23kg och specialbagaget ingår ju i samma bagagekvot ändå.

SAS:
"Specialbagage ingår utan extra avgift om det omfattas av tilldelningen av incheckat bagage som ingår med din biljett. I annat fall måste du betala för extra bagage."
Exempel: Du har har en bagagekvot på 2 väskor. Den ena väger redan 23kg, och din skidväska väger 12kg. Du har 10kg kläder du ännu vill ta med. SAS vill att du köper en till väska istället för att fylla skidväskan med mer kläder.
 
Toppen