Senaste nytt

Vad var det som hände oss? (mardrömsscenario med Air India)

Pajamas01

Medlem
Ni har ett väldigt specifikt fall som går att identifiera om man ser det här, och är det så att ni har fått för mycket ersättning hade jag nog inte skrivit det i ett publikt forum med risk för återkrav etc.
Ingen fara. Det är totalen av hemförsäkring, ersättning från kortförsäkring och flygbolaget. De som tar hänsyn till varandra är de sista två, alltså kortförsäkring och flybolag. Hemförsäkringen tar enbart hänsyn till tiden utan väska. Inget vi blev rika på men ersatte åtminstone kostnaden för ombokningen i Delhi och lite till.
 

hco

Medlem
Exakt. Jag tvivlar på att det är värt det. Ersättningen från våra försäkringsbolag har stått för en hel del mer än vad utgifterna har gått på, så jag ser oss som lyckligt lottade på den fronten. Sen hade jag helst sett att vi sluppit Delhi-upplevelsen helt såklart ☺️

Det är alltid värt att försöka via de olika claim companies som gör jobbet åt dig mot en commission.

En nära släkting anlitade ett av de vanliga bolagen -- och dom lyckades få ut ersättning från Aeroflot (när vi själva gått bet med ett eget claim). Om det går att få ut ersättning från Aeroflot (pre sanktioner ska sägas!) så finns det möjlighet med AI.

Tar bara några minuter att anlita ett claim bolag.
 

helgonet

Medlem
Väldigt tråkigt att höra! Jag letar med ljus och lykta efter alternativ till vår CPH-DEL med AI och vidare med Thai via BKK till DPS. Visserligen har vi 16h tillgodo i DEL, men man vet aldrig...
 

jerixon

Medlem
Skulle nog ta för givet att skaffa visum som säkerhet om jag skulle göra transfer. känns som en safe grej att kunna gå ut och sedan checka in vid disk kontra den där transferdesken.
Man har lite safety ifall man blir fast då med.
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Jag lider med er men vad skönt att i alla fall lyckades komma därifrån och inte förlora hela resan.
En sak jag lärde mig i Indien är att man ska inte ens tro det dem frågar... då blir man inte överraskad allt för mycket. Men även med det där måttet är det för jävligt vad som ni råkade ut för.

Men jag bara undrar vad är det egentligen som pågår där? Vad händer om t.ex man flyger LH till DEL och vidare med Thai? Hamnar man i händerna av samma ignoranta personal och får inte komma in till terminalen och ingen ombokning osv? Eller då kommer LH kundtjänst till hjälp via telefon och kan boka om?

Tycker AI personal att de struntar i de flesta och sen åker de hem när skiften är över och "not my problem"? Sen samma vid varje skift? Kan man fastna där i en evighet om inte står på sina fötter?
 
Nu är det ju stor risk att man börjar generalisera och t o m bli lite fördomsfull, men min erfarenhet från Indien är att det i mångt och mycket är de vassa armbågarnas land där opportunismen frodas. Egentligen är det inte så konstigt. I ett land med mycket invånare, hög konkurrens och en hierarkisk tradition/historia så har man fått lära sig att ta för sig. På gott och ont.

Utifrån min erfarenhet så handlar det om att visa pondus och att göra det tydligt att man vet vad man pratar om och att man inte låter sig bli överkörd.
Jag har aldrig haft transfer i Delhi men däremot mycket diskussioner med hotellpersonal, chaufförer, leverantörer och t o m egna medarbetare i Indien. Det kan vara ganska ansträngande ibland.
 

Tamas

Medlem
Nu är det ju stor risk att man börjar generalisera och t o m bli lite fördomsfull, men min erfarenhet från Indien är att det i mångt och mycket är de vassa armbågarnas land där opportunismen frodas. Egentligen är det inte så konstigt. I ett land med mycket invånare, hög konkurrens och en hierarkisk tradition/historia så har man fått lära sig att ta för sig. På gott och ont.

Utifrån min erfarenhet så handlar det om att visa pondus och att göra det tydligt att man vet vad man pratar om och att man inte låter sig bli överkörd.
Jag har aldrig haft transfer i Delhi men däremot mycket diskussioner med hotellpersonal, chaufförer, leverantörer och t o m egna medarbetare i Indien. Det kan vara ganska ansträngande ibland.
håller med, tråden börjar gå åt generalisering, mig inkluderat.

Men att vända sig tillbaka till transfer frågan och vad egentligen hände. Det är en international flygbolag, en internationell flygplats och resenärer med irregularities är mycket utsatta. Det bör inte behövas vassa armbågar och hårda röster för att få vara ombokad. Eller är det så att det är direktiv uppifrån att hålla kostnader nere och det följs blint på bekostnad av resenärer? No matter what?
 

aruba1

Medlem
Herre Gud! Vilken mardröm. Har själv en bokad resa, LHR-DEL-SIN med AI Transfertid 3:40. Kommer definitivt skaffa visum ifall jag inte hittar andra alternativ.

Har två frågor:

1. När ni var framme vid transferdisken, hur långt var det kvar till avgång?
2. Om ni hade tur/retur biljett, kunde ni resa hem då det blev noshow på DEL-BKK?
 
Aj då, vi har AI på första sträckan CPH-DEL på vår bokade bonusresa till Perth, övrig resa är med SQ. Transferdesken låter ju inget vidare om nu något skulle strula...
Tyvärr tar det även tid i transferdesken både i Delhi och Bombay eftersom det ska checkas och kollas baggage, papper och pass mm och de har ingen riktig förklaring till varför. Jag var riktigt otrevlig sist i Bombay och det tog en 1 h innan de släppte igenom mig.
 
Skulle nog ta för givet att skaffa visum som säkerhet om jag skulle göra transfer. känns som en safe grej att kunna gå ut och sedan checka in vid disk kontra den där transferdesken.
Man har lite safety ifall man blir fast då med
Tyvärr tar det även tid i transferdesken både i Delhi och Bombay eftersom det ska checkas och kollas baggage, papper och pass mm och de har ingen riktig förklaring till varför. Jag var riktigt otrevlig sist i Bombay och det tog en 1 h innan de släppte igenom mig.

Har alltid visum till Indien och mycket beroende på deras galna transfer regler som ingen förstår
 
Toppen