Senaste nytt

Vad kan vi göra åt taxiskojarna på Arlanda?

Micce1980

Medlem
Jag klandrar ingen som blir lurad. Det är så jäkla lätt att bli lurad om man inte har stenkoll. Och det är sällan man har det när man kommer till en ny flygplats. Man behöver stanna, kolla skyltar etc. Det gör en till ett tacksamt mål.

Hade jag kommit som ny till Arlanda och vetat att jag skulle leta efter en taxivärd hade nog inte heller jag sett skillnad på den välklädda snubben med en random bricka hängande runt halsen jämfört med taxivärden som huttrar i sin hytt ute på gatan. Framförallt inte efter en potentiell resa på många timmar i ryggen.
Nej det är inte alltid lätt. Man får vad jag menar sakta ner situationen och försöka skaffa sig tillräckligt med koll så man känner sig nöjd/trygg med det. Blir det sedan fel har man gjort vad man kan. Gör med fel och blir lurad men man får lära sig men ha med sig att man kan oftast skaffa sig rätt bra koll rätt snabbt

Lite OT men ändå på ämnet taxiskojare på flygplatser.

Åkte på en skojare på JFK för ett par år sedan. Landande och beställde en UBER men hittade inte pickup pointen, då kom en annan förare fram och påstod att han körde Uber och kunde koppla ihop det med mitt Uber konto i bilen. Vi va fyra grabbar som bara ville till hotellet så vi sa visst är det inte Uber så får det väl kosta lite skitsamma.

Men väl i bilen startade han någon app på mobilen som han påstod va taxameter och kostnaderna skenade iväg upp över 300 dollar innan vi kom fram. Väl framme förklarade vi för honom att visst du lurade oss och vi kan betala dina 300 dollar men det blir med kort, men han hade naturligtvis ingen kortterminal så vi förklarade vänligt att då blir det inte heller några pengar och gick in på hotellet. Alla taxibilar i NYC måste acceptera kort som betalmedel.

Chauffören hängde efter och skrek och gorma så hotellet fick ringa polisen, han avvek strax innan polisen anlände efter att han hade förklarat att han skulle hitta oss och döda oss. Summasumarum så blev det en gratis resa från JFK till hotellet men fick kolla en extra gång över axeln den kvällen.
Underhållande :) Hade en liknande situation där förra gången med en gul taxi. Han vägrade ta kort varpå vi vägrade ge dricks vilket resulterade i att han fick vad det kostade men han blev ändå så pass hotfull att jag bad sambon lasta ur väskorna och sedan hoppade jag ut. En från hotellet kom ut och fick bägges historia lite snabbt varpå han nästan bar in föraren i bilen och avhyste honom. Han fick sedan förarens dricks :)
 

guwonder

Medlem
It was probably around 14-15 years ago where I first ran into being marked for a rip-off for a "taxi" ride from ARN. We thought we had been at a regular taxi stand, and maybe we were. We had a lot of luggage but not so much that a regular taxi wouldn't possibly work. One driver pointed us to another driver. We put in the luggage and got in the car and asked the driver what the cost would be. The amount of SEK listed on the window had no relationship to the price and he could get away with it because of the fine print underneath. Fortunately, before driving off, we told him he either agrees to a fixed price or we are out. Negotiated the price down to what I would have expected to pay at JFK + a 50% premium for Sweden for a comparable journey time, but that still was a rip-off and still regret that we didn't unload the vehicle and switch to a regular taxi. I think he actually initially tried to get us to pay a NRT level taxi fare to get into town. After that, I soured on hailing "taxis" on the streets in Sweden and at ARN. It was really sort of a shock to me that I had to be as wary about seeking a ride from an airport or train station in Sweden as in say India and China then. Swedavia/ARN can do better.
 

Sir Lemon

Medlem
It was probably around 14-15 years ago where I first ran into being marked for a rip-off for a "taxi" ride from ARN. We thought we had been at a regular taxi stand, and maybe we were. We had a lot of luggage but not so much that a regular taxi wouldn't possibly work. One driver pointed us to another driver. We put in the luggage and got in the car and asked the driver what the cost would be. The amount of SEK listed on the window had no relationship to the price and he could get away with it because of the fine print underneath. Fortunately, before driving off, we told him he either agrees to a fixed price or we are out. Negotiated the price down to what I would have expected to pay at JFK + a 50% premium for Sweden for a comparable journey time, but that still was a rip-off and still regret that we didn't unload the vehicle and switch to a regular taxi. I think he actually initially tried to get us to pay a NRT level taxi fare to get into town. After that, I soured on hailing "taxis" on the streets in Sweden and at ARN. It was really sort of a shock to me that I had to be as wary about seeking a ride from an airport or train station in Sweden as in say India and China then. Swedavia/ARN can do better.
What does the abbreviation NRT stand for?
 

micsjo

Medlem
Bästa tipset är ju pre-order för då blir man mött av chauffören med namnskylt efter tullfiltret. Kostar ett par spänn mer än billigaste men skyddar en mot det värsta taskspeleriet.
 

apknug

Medlem
Jag informerar alltid mina kollegor som kommer att bara använda sig av Taxi Stockholm, skickar även en bild på logon för att de inte skall välja typ Stockholm Taxi eller något liknande
Problemet är dock "liknande" de snor tydligen tak skyltar från Taxi Stockholm för rätt form, sen blir det "Stockholm Taxi"
"Taxi Stockholm i akalla" eller liknande.

Förvirrande för även den med kunskap och skarpa ögon.....

Jag var bara kört Bolt senast.
 
Toppen