Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.
Det är så mycket förvirrat i det du skriver att jag knappt vet var jag ska börja.

Eurobonus är inte någonting som ägs av Star Alliance, det är SAS loyalitetsprogram. Det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram i framtiden när AF/KLM köper en minoritetspost, och det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram när (om) man går över från Star Alliance till Skyteam.

Alla poäng, förmåner och regler som inte är knutna till partnerflygbolag kommer ligga kvar, och ändras först om och när SAS själva anser att det är önskvärt.

SAS har varit tydliga på att redan bokade bonusresor med Star Alliance-partners kommer att vara giltiga när man går över till Skyteam, men självklart kommer man inte efter övergången till Skyteam kunna fortsätta boka nya flyg med alla Star Alliance-bolag, för dessa är inte SAS partners längre (möjligtvis kan man ha egna samarbeten med något enstaka bolag, sådant sker hela tiden, men inte med alla gamla f.d. partners). Däremot får man en massa nya partners inom Skyteam istället, och självklart kommer man att kunna boka bonusbiljetter med dessa.

Vi vet inte idag till vilka kostnader man får boka bonusflyg. Det finns inget som säger att det kommer kosta t.ex. 165k att flyga Business till asien med Air France, bara för att det gjorde det tidigare med Lufthansa. Vi vet inte hur reglerna kommer kommer se ut, om det blir zonindelat på samma vis som idag, eller avståndsberoende, eller olika kostnader per partner, eller om man får göra fler eller färre ben eller om stopovers är tillåtna. Allt det här ligger i framtiden.

Men tanken att man skulle lägga ner Eurobonus bara för att man byter allians är helt orimligt. Varför? Det finns verkligen inte någonting överhuvudtaget som tyder på detta.
 

MartinH

Medlem
Så många missförstånd...

Mest troligt är att man kan växla in sina Eurobonuspoäng mot AF/KL motsvarighet.
Inte det mest troliga scenariot.

SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.

Affärsmässigt - varför vill AF/KL behålla Eurobonus som stand alone och fortsätta tjäna Star Alliance poäng till konkurrenter? Får man ens driva vidare Eurobonus utan ett flygbolag i ryggen?
Va?

Håller med att Eurobonus kan finnas kvar som namn och fortsätta tjäna till skyteam. Det är rimligt.
Vad som inte är rimligt är att vi kommer växla våra EB-poäng rakt av till Skyteam/Flying blue. det kommer bli en försämring.
Det här är det enda du skriver som är troligt.


När American Airlines köpte US Airways för 10 år sen så kunde man under en övergångsperiod använda sina US poäng till både Star Alliance (iofs inte alla flygbolag) och Oneworld. Sen gick poängen upp i Americans program.
I SAS scenario tror jag Eurobonus kommer finnas kvar, eftersom flygbolaget SAS är kvar. Poängen kommer nån gång framöver att kunna användas på flygbolag i Skyteam, något jag faktiskt ser fram mot efter att ha vart Star Allianceslav i 10-15 år.
 

Skysteam

Medlem
Jag vet inte om FB Platinum for life skulle vara så mycket svårare att uppnå än EB Gold for life (10 år i rad som Platinum)

Platinum upprätthålls med 300 XP per år, dessutom är det rollover så man skulle kunna tjäna in 3280 XP första året och få Platinum for life efter 10 år utan att flyga mer.

300 XP är fem t.o.r inom Europa i Business med två landsgränspassager per håll.
Man får bara hoppas att programmet inte plötsligt görs om då, så att de 3280 XP plötsligt inte ger ett Platinum for life...
 

Hachans

Medlem
Det finns väldigt mycket antagande kring EuroBonus värde. Det är klart att EuroBonus är värdefullt för SAS. Men det behöver inte betyda att det är mer värdefullt än en maillista för andra bolag. För att något ska vara värt något måste det finnas någon som vill betala priset för dem. Annars kan man bara hitta på ett värde. Jag tror att EuroBonus förr eller senare kommer gå över till spendbaserad intjäning som så många andra redan gjort. Detta skulle ligga mer i linje med Flying Blue och göra det lättare att använda poäng mellan bolagen.

Men allt kokar egentligen ner till vad AF/KLM vill göra med SAS. Det var ju någon artikel som pratade om det häromdagen att man ser potential med att SAS går med det i det JV som de har med Delta/Virgin över Atlanten. Men man sa också att man inte har något intresse av att blöda kunder från nuvarande trafik till AMS/CDG.

Två saker kan vi vara säkra på dock. Ena är att vi inte har en aning om vilken strategi de tänkt sig, men att de har en. Den andra grejen är att de inte köpt ett flygbolag på väg i konkurs och tänker fortsätta köra dem i konkurs. Det kommer bli många kännbara förändringar för SAS och allt är egentligen på bordet. Allt från EuroBonus och intjäning till flygplan och personal. Vem vet, de kanske bara säger fuck it, köper ut danska staten, målar Transavia på planen och “call it a day”.
 

Hachans

Medlem
Eller danska staten köper ut AF/KLM ;)

Förändringarna är/var nödvändiga. Kanske kan det bli lönt att flyga med SAS igen....

Hahaha, det känns dock mindre sannolikt. Danska staten är nog mest med för att säkra CPH som arbetsplats och inte så mycket för att de känner att Danmark måste ha ett statligt ägt flygbolag. Får AF/KLM bra snurr på det hela och allt bär sig från CPH så kan nog danska staten dra sig ur när det inte längre finns någon svensk och norsk inblandning.
 

palmen

Moderator
Affärsmässigt - varför vill AF/KL behålla Eurobonus som stand alone och fortsätta tjäna Star Alliance poäng till konkurrenter? Får man ens driva vidare Eurobonus utan ett flygbolag i ryggen?
De flesta är nog rätt inne på att Eurobonus poäng framöver kommer kopplas till Skyteam och inte Star Alliance. Men poängen kommer inte flyttas till något annat program utan leva kvar i eurobonus men man kan inte nyttja dom på Star Alliance utan de går att nyttja på Skyteam istället.
Finns inget i Eurobonus som säger att det måste vara kopplat till Star Alliance

Sen håller jag nog inte med att Eurobonus är ett starkt varumärke. SAS är huvudvarumärket som kommer leva vidare. Likt Transavia är KLMs lågprisbolag. Men Eurobonus kan enkelt fasas ut/byta namn utan att kunder blir upprörda.
Du kan ha vilken åsikt du vill om hur starkt varumärket är, men det är ett väldigt starkt svenskt/skandinaviskt varumärke (precis som SAS är). Betydligt starkare än Flying Blue eller något annat flyg-program.
 
Toppen