SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.
Det är så mycket förvirrat i det du skriver att jag knappt vet var jag ska börja.
Eurobonus är inte någonting som ägs av Star Alliance, det är SAS loyalitetsprogram. Det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram i framtiden när AF/KLM köper en minoritetspost, och det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram när (om) man går över från Star Alliance till Skyteam.
Alla poäng, förmåner och regler som inte är knutna till partnerflygbolag kommer ligga kvar, och ändras först om och när SAS själva anser att det är önskvärt.
SAS har varit tydliga på att redan bokade bonusresor med Star Alliance-partners kommer att vara giltiga när man går över till Skyteam, men självklart kommer man inte efter övergången till Skyteam kunna fortsätta boka nya flyg med alla Star Alliance-bolag, för dessa är inte SAS partners längre (möjligtvis kan man ha egna samarbeten med något enstaka bolag, sådant sker hela tiden, men inte med alla gamla f.d. partners). Däremot får man en massa nya partners inom Skyteam istället, och självklart kommer man att kunna boka bonusbiljetter med dessa.
Vi vet inte idag till vilka kostnader man får boka bonusflyg. Det finns inget som säger att det kommer kosta t.ex. 165k att flyga Business till asien med Air France, bara för att det gjorde det tidigare med Lufthansa. Vi vet inte hur reglerna kommer kommer se ut, om det blir zonindelat på samma vis som idag, eller avståndsberoende, eller olika kostnader per partner, eller om man får göra fler eller färre ben eller om stopovers är tillåtna. Allt det här ligger i framtiden.
Men tanken att man skulle lägga ner Eurobonus bara för att man byter allians är helt orimligt. Varför? Det finns verkligen inte någonting överhuvudtaget som tyder på detta.