Man ska inte förringa värdet av att flyga BA på poäng Sverige-London. Med tanke på allmänna prisutvecklingen på sträckan så kan man använda sina Avios till en weekend nu och då (utan bränsletillägg).
Det är väl egentligen hela Europa, hur det nu definieras. Har utnyttjat detta när vi åker till Italien. Det är även hyfsat värde på dem om man flyger under 2000 miles i Asien. Hong Kong-Bangkok 12 000 + 514 kr, och till Singapore 14 300 + 805 kr i economy med Cathay. Business går lös på 30 000 respektive 32 500, samma skatter som economy. Är man Emerald (guld) är det ett väldigt bra värde eftersom man då får tillgång till Cathays första class lounger om man flyger från HKG, samt kan välja säte. Saphire (silver) har tillgång till businessloungerna.
Även strax över 2000 miles ser jag att det är det värde Hong Kong - Jakarta, 15 600 + 650 i skatter. Borde vara samma till Bali, men där verkar det vara knepigt att hitta plats. Hong Kong - Tokyo 14 300 + 650 kr. Däremot verkar det gå lite fler Avios om man flyger Malaysian. Så Cathay economy i sydost Asien verkar vara en sweet-spot.
Ser även att med Finnair från EU till Hong är det 80 000 + 1600-ish i business. Däremot verkar skatterna med Cathay ha dragit iväg.