Senaste nytt

Värt att bli trogen en kedja?

ARN01

Medlem
Kan bara hålla med många. Ingen idé att låsa in sig.
Själv börjar jag nu efter x antal år nästan se programmen som en belastning som styr för mycket vart jag åker och hur jag bor på semestrarna. Givetvis mitt val men mig har de verkligen fångat. När jag blir alltmer blasé och alltmer ifrågasätter poängen med mitt resande så hjälper inte programmen till om man säger så.
 
OP frågade ju utifrån sin situation om 14-20 nätter per år. Jag har svårt att se att man får några direkta perks av det. Vet inte hur mycket poäng man tjänar när man bor där, men förhåller mig tveksam till att det kan bli en särskilt användbar summa av det... Hur länge är poängen giltiga ens?
Jag sa ju precis det. Man får inte perks men du tjänar poäng. Poängen går aldrig ut sålänge du tjänar minst 1 poäng inom 24 månader så det blir en väldigt användbar summa över tid även om du bara bor 14-20 nätter per år.

Låt oss göra ett räkneexempel eftersom jag tror många här inte riktigt har koll:

20 nätter med en snittkostnad på 2,000 kr per natt(1-2 rum spelar ej roll då vi utgår från total spend) = 40,000 kr ~ 4,000 USD.

4,000 USD blir lågt räknat 40,000 poäng plus diverse bonusar, kampanjer etc vilket resulterar i 50,000 poäng för lågt räknad spend om 40,000 kr per år.

50,000 poäng är till exempel 3 nätter på valfritt marriott hotell på Zanzibar, når man 4 nätter så får man den 5 natten gratis inom Marriott. Så säg att man istället spenderar 5,000 USD per år, då har man varje år 5 fria nätter på ett 4-stjärnigt hotell på till exempel Zanzibar. Väljer man istället att spara poängen över ett par år kan man få 5 nätter på Maldiverna för runt 160-200 k poäng.

Tycker det blir tydligt att många inte inser hur lätt och värdefullt det faktiskt blir att vara trogen en kedja baserat på flertalet kommentarer här.
 

Hachans

Medlem
Jag sa ju precis det. Man får inte perks men du tjänar poäng. Poängen går aldrig ut sålänge du tjänar minst 1 poäng inom 24 månader så det blir en väldigt användbar summa över tid även om du bara bor 14-20 nätter per år.

Låt oss göra ett räkneexempel eftersom jag tror många här inte riktigt har koll:

20 nätter med en snittkostnad på 2,000 kr per natt(1-2 rum spelar ej roll då vi utgår från total spend) = 40,000 kr ~ 4,000 USD.

4,000 USD blir lågt räknat 40,000 poäng plus diverse bonusar, kampanjer etc vilket resulterar i 50,000 poäng för lågt räknad spend om 40,000 kr per år.

50,000 poäng är till exempel 3 nätter på valfritt marriott hotell på Zanzibar, når man 4 nätter så får man den 5 natten gratis inom Marriott. Så säg att man istället spenderar 5,000 USD per år, då har man varje år 5 fria nätter på ett 4-stjärnigt hotell på till exempel Zanzibar. Väljer man istället att spara poängen över ett par år kan man få 5 nätter på Maldiverna för runt 160-200 k poäng.

Tycker det blir tydligt att många inte inser hur lätt och värdefullt det faktiskt blir att vara trogen en kedja baserat på flertalet kommentarer här.

OP säger dock att de alltid reser till samma ställen varje år och inte någon annanstans. Då är frågan vad som är bäst för OP.

Jo, det är lätt att räkna ut baserar på hur saker är nu. Hur beräknar du devalveringar i tjänsten? Och hur kan OP bäst tjäna på de program han frågar om? IHG och Shangri-La? Att Marriott har det så är naturligtvis intressant, men det är inte det som OP frågar efter.
 

TP12

Medlem
Jag reser mycket med jobbet och når 50 eller 75 nätter per år med marriott, självklart gör statusen mycket (sen checkout kl 16 är en sån fenomenal perk som folk inte fattar förens man väl använt den).

Om jag tar bort alla perks jag får så tycker jag ändå att poänginsamlandet går rätt fort om man spenderar en rimlig summa varje år och värdet är helt fenomenalt. För att nämna några sätt jag använt poängen över åren: 5 nätter på JW i HKG, 5 nätter på Maldiverna på Meridien, 5 nätter på Luxury Collection Al Maha etc etc. Har antagligen fått ut 250K+ gratisnätter över de senaste 5 åren.

Behöver jag ibland vara lite selektiv eller välja ett lite dyrare eller sämre Marriott än andra kedjor på specifika destinationer? Ja. Är det värt det för att kunna bo kostnadsfritt på väldigt bra hotell i dyra städer med extrem flexibilitet(fri avbokning, finns typ alltid rum etc)? 100 gånger ja.

Klart att det underlättar intjäningen med resande i jobbet men tycker ändå man inte ska bortse från värdet man kan få även på privat spend.
Trist att råka ut för förmånsbeskattning på de 250k bara (så hade inte pratat för mkt om det) men annars håller jag med i stort.

Kedjorna har ofta kampanjer av olika slag så man snabbt kan få status och poängbonusar.
 

mrestes

Medlem
Jag sa ju precis det. Man får inte perks men du tjänar poäng. Poängen går aldrig ut sålänge du tjänar minst 1 poäng inom 24 månader så det blir en väldigt användbar summa över tid även om du bara bor 14-20 nätter per år.

Låt oss göra ett räkneexempel eftersom jag tror många här inte riktigt har koll:

20 nätter med en snittkostnad på 2,000 kr per natt(1-2 rum spelar ej roll då vi utgår från total spend) = 40,000 kr ~ 4,000 USD.

4,000 USD blir lågt räknat 40,000 poäng plus diverse bonusar, kampanjer etc vilket resulterar i 50,000 poäng för lågt räknad spend om 40,000 kr per år.

50,000 poäng är till exempel 3 nätter på valfritt marriott hotell på Zanzibar, når man 4 nätter så får man den 5 natten gratis inom Marriott. Så säg att man istället spenderar 5,000 USD per år, då har man varje år 5 fria nätter på ett 4-stjärnigt hotell på till exempel Zanzibar. Väljer man istället att spara poängen över ett par år kan man få 5 nätter på Maldiverna för runt 160-200 k poäng.

Tycker det blir tydligt att många inte inser hur lätt och värdefullt det faktiskt blir att vara trogen en kedja baserat på flertalet kommentarer här.
Med samma uträkning kan ha få ihop 2 nätter @ 2000 sek på valfri hotel i världen med hotels.com som kanske har lägre pris en hotelet har själv på sin hemsida. Och om hotellet har lägre pris kan han få det med hotels.com prisgaranti. Ja, han kan nog få ut lite mer genom att vara trogen en kedja som Marriot, särskilt med poäng för hela spend på hotell inklusive andra rum han har bokat samtidigt, men han blir låst till just Marriot, som kanske har avsevärt högre priser just när han ska resa till just den platsen (till exempel en konferens på hotellet) jämfört med något annat hotel i samma class.

Svår avvägning.
 

Hachans

Medlem
Med samma uträkning kan ha få ihop 2 nätter @ 2000 sek på valfri hotel i världen med hotels.com som kanske har lägre pris en hotelet har själv på sin hemsida. Och om hotellet har lägre pris kan han få det med hotels.com prisgaranti. Ja, han kan nog få ut lite mer genom att vara trogen en kedja som Marriot, särskilt med poäng för hela spend på hotell inklusive andra rum han har bokat samtidigt, men han blir låst till just Marriot, som kanske har avsevärt högre priser just när han ska resa till just den platsen (till exempel en konferens på hotellet) jämfört med något annat hotel i samma class.

Svår avvägning.

Eller ligger sämre till, inte passar till det man egentligen vill göra.

Att det finns fördelar för de som spenderar massor av sina egna eller andras pengar på hotell råder det inget tvivel om. Men frågan är vad som är mest förmånligt för OP.
 

M.K

Medlem
Enig med tidigare inlägg. Ett alternativ som även jag använder är Hotels utanför norden med Hilton Gold/Fine Resorts som komplement genom Amex Plat.

Jag har alltid gillat Hilton men orkar ej bo massor av bed runs för att nå 60 nätter för toppstatus där. 30nätter+ med Hotels för Gold där och Hilton med PlatGold som ändå ger en del; ofta rumsuppgraderingar samt frukost i EU, passar mig helt perfekt.

De har som redan nämnt i tråd fortsatt ej ändrat Hotels avtal i Skandinavien och jag hoppas det fortsätter så.

Mitt råd till TS är att boka bägge sällskapens rum med sitt Hotels konto. Kanske Ni kommer upp i Gold under resan då för perks till bägge sällskap. Alternativt kan du med lite större investering skaffa Amex Plat om Hilton blir val under semester eller bokning via Amex Fine Resorts program som kan ge riktigt bra perks:

«med ditt Platinum får du ta del av förmåner som tidig incheckning, sen utcheckning, $100 i hotellkredit att spendera på mat och dryck eller massage för två personer samt rumsuppgradering baserat på tillgänglighet. Med Platinum får ni även frukost för två inkluderat i bokningen.»
 
Trist att råka ut för förmånsbeskattning på de 250k bara (så hade inte pratat för mkt om det) men annars håller jag med i stort.

Kedjorna har ofta kampanjer av olika slag så man snabbt kan få status och poängbonusar.
Tack för omtanken men bor inte i Sverige så behöver inte oroa mig för svenska skattmasens absurda intresse att straffa svenska skattebetalare så mycket som det bara går.
 
Med samma uträkning kan ha få ihop 2 nätter @ 2000 sek på valfri hotel i världen med hotels.com som kanske har lägre pris en hotelet har själv på sin hemsida. Och om hotellet har lägre pris kan han få det med hotels.com prisgaranti. Ja, han kan nog få ut lite mer genom att vara trogen en kedja som Marriot, särskilt med poäng för hela spend på hotell inklusive andra rum han har bokat samtidigt, men han blir låst till just Marriot, som kanske har avsevärt högre priser just när han ska resa till just den platsen (till exempel en konferens på hotellet) jämfört med något annat hotel i samma class.

Svår avvägning.
Så är det ju såklart. Marriott har samma prisgaranti så det är egentligen inget argument. Och just fördelen med poäng jämfört med faktiska pengar(som hotels går efter) så slipper man ju problemet med avsevärt högre priser när man ska resa eftersom det prissätts i poäng och inte pengar(även fast poängen också såklart kan gå upp och ner beroende på efterfrågan).
 
Toppen