Senaste nytt

Värt att bli trogen en kedja?

Brandten

Medlem
Har tänkt till julen boka två rum (två sällskap), fem nätter Shangri-La Sentosa, fem nätter Shangri-La Singapore och fyra nätter Kempinski Bangkok. Valde dessa tre pga barnvänligt (Shangri-La) och perfekt läge (Kempinski). .

Lyssnat på podd och läst att man ska försöka bli trogen en kedja och helst de tre stora, Hilton, Marriott eller Hyatt.

Ena sällskapet reser utomlands 14-20 dagar/år, andra sällskapet ca 25 dagar. Har alltid bokat via Hotels.com eller direkt hos hotellen men aldrig blivit medlem hos dem.

Är det lönt att boka dessa 14 nätter hos Hilton eller Marriott för att försöka få medlemspoäng när vi inte reser mkt?
Det är Shangri-La Sentosa som gör att vi tvekar för det hotellet verkar passa vår sexåring perfekt och vi hittar inga Hilton/Marriott i Singapore som har lika bra barnpooler och barnaktiviteter. Borde vi istället försöka samla poäng hos Shangri-La?
Blev medlem i Shangri-La Cirkle för länge sedan och har bara samlat sporadiska nätter när jag varit i London, Thailand och någon i Toronto. Återupptog bokningarna i samband med 2v semester i Malaysia och fick rätt omgående flera vouchers:

- Complimentary breakfast
- Rabatt på middag
- Complimentary room upgrade voucher

Så tycker det varit bra värde så långt och speciellt under vår semester.
 
Är det lönt att boka dessa 14 nätter hos Hilton eller Marriott för att försöka få medlemspoäng när vi inte reser mkt?
Väldigt generellt kan man säga att de flesta loyalitetsprogram inte börjar ge så mycket värde förrän man nått upp åtminstone till Guld eller motsvarande nivå, vilket i hotellprogram för det mesta kräver att man bor ca 30 nätter per år (vissa lite mer, vissa lite mindre, men det brukar vara däromkring). Eftersom dina sällskap inte når upp till detta kan det vara lite tveksamt att försöka jaga status i så fall. Då är det förmodligen bättre att ligga kvar hos Hotels.com, som också har fördelen att om du bokar för båda sällskapen, så tjänar du bonusnätter för båda rummen. I de flesta andra program får du bara poäng för det rum du själv bor i. Det kan vara en viktig faktor ifall du, som många här, blir inofficiell resebyrå åt familj och vänner som själva inte samlar poäng någonstans alls.
 

henke12

Medlem
Väldigt generellt kan man säga att de flesta loyalitetsprogram inte börjar ge så mycket värde förrän man nått upp åtminstone till Guld eller motsvarande nivå, vilket i hotellprogram för det mesta kräver att man bor ca 30 nätter per år (vissa lite mer, vissa lite mindre, men det brukar vara däromkring). Eftersom dina sällskap inte når upp till detta kan det vara lite tveksamt att försöka jaga status i så fall. Då är det förmodligen bättre att ligga kvar hos Hotels.com, som också har fördelen att om du bokar för båda sällskapen, så tjänar du bonusnätter för båda rummen. I de flesta andra program får du bara poäng för det rum du själv bor i. Det kan vara en viktig faktor ifall du, som många här, blir inofficiell resebyrå åt familj och vänner som själva inte samlar poäng någonstans alls.
Helt enig!
Och du slipper bli ” slav” på en viss hotellkedja
 

Dawes

Medlem
Jag har precis utvärderat detta för egen del utifrån aktuella resmål och vart jag framgent troligtvis kommer att åka. Inget av programmen löser ut ekvationen bra.
Vill jag hamna "typ" där jag vill vara eller justera mitt resmål efter vad programmet/kedjan erbjuder? Nej, det vill jag inte.
Jag har kommit fram till att Google maps är mitt främsta vapen just nu.
Hitta hotellet, låt Google visa priser och verifiera med hotellets egna webbsida. Förvånansvärt många gånger erbjuder hotellet likvärdiga perks (direkt eller mot kravet att man registrerar sig i deras eget program) som kedjorna bara genom att du bokar direkt samt att du sparar långt mer pengar än du får i poäng hos kedjorna värdemässigt. Hotels(.com)/Booking används endast om de är 10% billigare än direkt med hotellet.

Nu är ju ingen sanning den enda sanningen men utifrån mitt resemönster (enbart privata resor utomlands) så flyger detta långt bättre än vad hilton och company kan erbjuda.
 

Hachans

Medlem
Det där är rätt gammal och verkar hittills bara påverka USA kunder och kanske andra länder men inte svenska, eller iallafall inte mitt konto. Fortfarande får jag nätter vid varje bokning, till och med när jag bokade rum åt svärfar trots att jag inte var med på resan, och en gratis natt till genomsnittspris vid 10 nätter.

Ja, jag läste någonstans att ändringen inte kommer genomföras någon annanstans än för kunder i USA.

För TS skulle jag rekommendera att stanna på hotels. Det finns ingen anledning att byta då du ändå inte kommer uppnå någon tillräckligt hög nivå för att det ska spela någon roll, och du får ändå en del fördelar som guld på hotels.
 
Sen ska man inte glömma möjligheten att få status "gratis" via kreditkort eller annat, som ett sätt att äta kakan och ha kvar den. För egen del skulle jag inte kunna uppnå Gold med Hilton baserat på mitt egna resande om jag inte helt lät tillgången till hotell bestämma vart jag bor, vilket jag inte vill. Men eftersom jag har Gold via Amex Platinum, så kan jag ändå nyttja fördelarna (t.ex. 5-för-4 nätter vid poängbokningar, gratis frukost osv) de gånger hotellen faktiskt passar bra.
 
Väldigt generellt kan man säga att de flesta loyalitetsprogram inte börjar ge så mycket värde förrän man nått upp åtminstone till Guld eller motsvarande nivå, vilket i hotellprogram för det mesta kräver att man bor ca 30 nätter per år (vissa lite mer, vissa lite mindre, men det brukar vara däromkring). Eftersom dina sällskap inte når upp till detta kan det vara lite tveksamt att försöka jaga status i så fall. Då är det förmodligen bättre att ligga kvar hos Hotels.com, som också har fördelen att om du bokar för båda sällskapen, så tjänar du bonusnätter för båda rummen. I de flesta andra program får du bara poäng för det rum du själv bor i. Det kan vara en viktig faktor ifall du, som många här, blir inofficiell resebyrå åt familj och vänner som själva inte samlar poäng någonstans alls.
På marriott får du för total spend även om du bokar flera rum, vilket är extremt fördelaktigt. Måste vara i samma bokning bara.
 
Jag reser mycket med jobbet och når 50 eller 75 nätter per år med marriott, självklart gör statusen mycket (sen checkout kl 16 är en sån fenomenal perk som folk inte fattar förens man väl använt den).

Om jag tar bort alla perks jag får så tycker jag ändå att poänginsamlandet går rätt fort om man spenderar en rimlig summa varje år och värdet är helt fenomenalt. För att nämna några sätt jag använt poängen över åren: 5 nätter på JW i HKG, 5 nätter på Maldiverna på Meridien, 5 nätter på Luxury Collection Al Maha etc etc. Har antagligen fått ut 250K+ gratisnätter över de senaste 5 åren.

Behöver jag ibland vara lite selektiv eller välja ett lite dyrare eller sämre Marriott än andra kedjor på specifika destinationer? Ja. Är det värt det för att kunna bo kostnadsfritt på väldigt bra hotell i dyra städer med extrem flexibilitet(fri avbokning, finns typ alltid rum etc)? 100 gånger ja.

Klart att det underlättar intjäningen med resande i jobbet men tycker ändå man inte ska bortse från värdet man kan få även på privat spend.
 

ekf

Medlem
Jag reser mycket med jobbet och når 50 eller 75 nätter per år med marriott, självklart gör statusen mycket (sen checkout kl 16 är en sån fenomenal perk som folk inte fattar förens man väl använt den).
OP frågade ju utifrån sin situation om 14-20 nätter per år. Jag har svårt att se att man får några direkta perks av det. Vet inte hur mycket poäng man tjänar när man bor där, men förhåller mig tveksam till att det kan bli en särskilt användbar summa av det... Hur länge är poängen giltiga ens?
 
Toppen