Senaste nytt

Värt att bli trogen en kedja?

OP säger dock att de alltid reser till samma ställen varje år och inte någon annanstans. Då är frågan vad som är bäst för OP.

Jo, det är lätt att räkna ut baserar på hur saker är nu. Hur beräknar du devalveringar i tjänsten? Och hur kan OP bäst tjäna på de program han frågar om? IHG och Shangri-La? Att Marriott har det så är naturligtvis intressant, men det är inte det som OP frågar efter.
Läste varken att OP reser till samma ställen varje år eller att han bara frågade om IHG eller SL, OP nämnde ju till och med Marriott specifikt i sitt första inlägg? Eftersom jag har rätt många års erfarenhet av just Marriott blir det ju naturligt att jag ger OP insikt i det programmet…..

Gällande devalveringar så har jag kört marriott i rätt många år och det största var ju såklart dynamisk prissättning men bortsett från det har det inte hänt mycket, klart vissa hotell blir dyrare medans andra blir billigare men har inte haft några problem med det och tror inte Marriott skulle spränga upp hela sitt program som Radisson gjorde, fast det kan man ju såklart aldrig vara säker på.
 

mrestes

Medlem
Så är det ju såklart. Marriott har samma prisgaranti så det är egentligen inget argument. Och just fördelen med poäng jämfört med faktiska pengar(som hotels går efter) så slipper man ju problemet med avsevärt högre priser när man ska resa eftersom det prissätts i poäng och inte pengar(även fast poängen också såklart kan gå upp och ner beroende på efterfrågan).
Men han har många fler nätter då han betalar än när han bor gratis. Därför kan det vara problematiskt att vara låst till en kedja när han ska resa om just det hotellet är välbokat just när han ska resa.
 

Alex H

Medlem
Jag sa ju precis det. Man får inte perks men du tjänar poäng. Poängen går aldrig ut sålänge du tjänar minst 1 poäng inom 24 månader så det blir en väldigt användbar summa över tid även om du bara bor 14-20 nätter per år.

Låt oss göra ett räkneexempel eftersom jag tror många här inte riktigt har koll:

20 nätter med en snittkostnad på 2,000 kr per natt(1-2 rum spelar ej roll då vi utgår från total spend) = 40,000 kr ~ 4,000 USD.

4,000 USD blir lågt räknat 40,000 poäng plus diverse bonusar, kampanjer etc vilket resulterar i 50,000 poäng för lågt räknad spend om 40,000 kr per år.

50,000 poäng är till exempel 3 nätter på valfritt marriott hotell på Zanzibar, når man 4 nätter så får man den 5 natten gratis inom Marriott. Så säg att man istället spenderar 5,000 USD per år, då har man varje år 5 fria nätter på ett 4-stjärnigt hotell på till exempel Zanzibar. Väljer man istället att spara poängen över ett par år kan man få 5 nätter på Maldiverna för runt 160-200 k poäng.

Tycker det blir tydligt att många inte inser hur lätt och värdefullt det faktiskt blir att vara trogen en kedja baserat på flertalet kommentarer här.
Detta låter ju grymt bra. Vi kommer bara under denna resa vid julen boka 2 rum 14 nätter, varje rum/natt går på i snitt över 4 500 kr, då kommer vi upp på ca 120k poäng. Bra att poängen inte bara gäller årligen, det jag var mest rädd för. Ska nu kolla upp så jag hittar Marriott hotell i de lägen som passar, vet redan att Marriott Tang vid Orchard kommer bli bra.

Stort tack till er alla med tipsen. Kommer nog bli bökigare med bara Marriott än med Hotels, få ta detta år som läroår :D
 

Alex H

Medlem
Ursäkta en dum fråga från en som är kass på engelska.
Håller på att läsa om medlemskap i Shangri-La och såg denna text som jag inte fattade.

Om jag nu bokar tio nätter, 24/12 2024 - 3/1 2025. Kommer då poängen förfalla 31 december 2027?

IMG_0493.jpeg
 

SimonXYZ

Medlem
Jag sa ju precis det. Man får inte perks men du tjänar poäng. Poängen går aldrig ut sålänge du tjänar minst 1 poäng inom 24 månader så det blir en väldigt användbar summa över tid även om du bara bor 14-20 nätter per år.

Låt oss göra ett räkneexempel eftersom jag tror många här inte riktigt har koll:

20 nätter med en snittkostnad på 2,000 kr per natt(1-2 rum spelar ej roll då vi utgår från total spend) = 40,000 kr ~ 4,000 USD.

4,000 USD blir lågt räknat 40,000 poäng plus diverse bonusar, kampanjer etc vilket resulterar i 50,000 poäng för lågt räknad spend om 40,000 kr per år.

50,000 poäng är till exempel 3 nätter på valfritt marriott hotell på Zanzibar, når man 4 nätter så får man den 5 natten gratis inom Marriott. Så säg att man istället spenderar 5,000 USD per år, då har man varje år 5 fria nätter på ett 4-stjärnigt hotell på till exempel Zanzibar. Väljer man istället att spara poängen över ett par år kan man få 5 nätter på Maldiverna för runt 160-200 k poäng.

Tycker det blir tydligt att många inte inser hur lätt och värdefullt det faktiskt blir att vara trogen en kedja baserat på flertalet kommentarer här.
Hur är din erfarenhet med deras "Best rate guarantee"? Själv hittar jag nästan alltid bättre pris på hotels/booking/agoda än på hotelprogrammens sidor. Det skiljer ofta väldigt mycket i pris. Jag får ofta "specialpris" (kanske för att jag har bokat en del) på hotels/booking/agoda som sedan hotellprogrammen inte ser när de ska verifiera.
 
Toppen