Senaste nytt

Värt att bli trogen en kedja?

Alex H

Medlem
Har tänkt till julen boka två rum (två sällskap), fem nätter Shangri-La Sentosa, fem nätter Shangri-La Singapore och fyra nätter Kempinski Bangkok. Valde dessa tre pga barnvänligt (Shangri-La) och perfekt läge (Kempinski). .

Lyssnat på podd och läst att man ska försöka bli trogen en kedja och helst de tre stora, Hilton, Marriott eller Hyatt.

Ena sällskapet reser utomlands 14-20 dagar/år, andra sällskapet ca 25 dagar. Har alltid bokat via Hotels.com eller direkt hos hotellen men aldrig blivit medlem hos dem.

Är det lönt att boka dessa 14 nätter hos Hilton eller Marriott för att försöka få medlemspoäng när vi inte reser mkt?
Det är Shangri-La Sentosa som gör att vi tvekar för det hotellet verkar passa vår sexåring perfekt och vi hittar inga Hilton/Marriott i Singapore som har lika bra barnpooler och barnaktiviteter. Borde vi istället försöka samla poäng hos Shangri-La?
 

ekf

Medlem
Har du räknat på hur många poäng du skulle få per år med ditt resenönster hos de olika kedjorna du nämner?
Kommer du att tjäna ihop tillräckligt med poäng (innan de äldsta förfaller) för att kunna använda dem till något vettigt?
 

Alex H

Medlem
Har du räknat på hur många poäng du skulle få per år med ditt resenönster hos de olika kedjorna du nämner?
Kommer du att tjäna ihop tillräckligt med poäng (innan de äldsta förfaller) för att kunna använda dem till något vettigt?
Jag har svårt att läsa till mig poängen, ännu värre när allt är på engelska :(
 

TP12

Medlem
Har tänkt till julen boka två rum (två sällskap), fem nätter Shangri-La Sentosa, fem nätter Shangri-La Singapore och fyra nätter Kempinski Bangkok. Valde dessa tre pga barnvänligt (Shangri-La) och perfekt läge (Kempinski). .

Lyssnat på podd och läst att man ska försöka bli trogen en kedja och helst de tre stora, Hilton, Marriott eller Hyatt.

Ena sällskapet reser utomlands 14-20 dagar/år, andra sällskapet ca 25 dagar. Har alltid bokat via Hotels.com eller direkt hos hotellen men aldrig blivit medlem hos dem.

Är det lönt att boka dessa 14 nätter hos Hilton eller Marriott för att försöka få medlemspoäng när vi inte reser mkt?
Det är Shangri-La Sentosa som gör att vi tvekar för det hotellet verkar passa vår sexåring perfekt och vi hittar inga Hilton/Marriott i Singapore som har lika bra barnpooler och barnaktiviteter. Borde vi istället försöka samla poäng hos Shangri-La?
Kempinski är med i GHA Discovery och Shangri-La har eget program, signa upp er på dessa om det är de hotellen ni vill bo på (eller hotels.coms eget program om det är mer förmånligt för er).
 

Alex H

Medlem
För att komplicera lite extra så är det ibland(oftast?) så att man inte kan nyttja hotellens egna program och tjäna exempelvis Hilton-poäng om man bokat via hotels.com/booking.com/expedia
Det har jag börjat lära mig att det blir hotels eller hotellens egna program. Vet bara inte vilket vi ska köra på
 

guwonder

Medlem
Ett tredje alternativ:

Exklusiva marknadsorienterade resebyråer kan boka prisplaner med vissa förmåner av elitstatus och kanske fler.

Sådana program för registrerade resebyråer:

Hilton Impresario
Hyatt Prive
IHG Luxury & Lifestyle
Mandarin Oriental Fan Club
Marriott STARS
Marriott Luminous
Shangri-La Luxury Circle
Virtuoso

Hotels.com-programmet har devalverats, så jag har tappat intresset.

Pardon the English (operating in multiple time zones with too little sleep, so I understand the benefit if the hotel program info was in Swedish more):

Unlike hotels.com bookings, the rates from the exclusive travel advisors are also good toward getting stay credit in the hotel loyalty programs. Just make sure not to overpay for those benefits too.

25 or fewer nights per year at the biggest international hotel chains will typically leave me at a status level that provides too little value for any premium paid to get that status level (unless there is a fast track promotion toward status). And even then it still means competing with the very large number of people who get the benefits from credit card enrollment or as a result of corporate elite status relationships with the hotel companies.
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Hotels.com-programmet har devalverats, så jag har tappat intresset.
.
Hur har den devalverats? Jag får fortfarande något som liknar 10% rabatt på i princip alla bokningar. Deras price match fungerar också problemfritt när hotellets egen hemsida har lägre priser.

Tycker själv det är bra när man inte bor på de dyraste hotellen, där kan exklusiva resebyråer vara ett bättre val, eller bor på ställen i Sverige utan Strawberry hotell som är en kedja jag satsa på.
 

Brandten

Medlem
Hur har den devalverats? Jag får fortfarande något som liknar 10% rabatt på i princip alla bokningar. Deras price match fungerar också problemfritt när hotellets egen hemsida har lägre priser.

Tycker själv det är bra när man inte bor på de dyraste hotellen, där kan exklusiva resebyråer vara ett bättre val, eller bor på ställen i Sverige utan Strawberry hotell som är en kedja jag satsa på.
Kanske är detta som menas.

 

mrestes

Medlem
Kanske är detta som menas.

Det där är rätt gammal och verkar hittills bara påverka USA kunder och kanske andra länder men inte svenska, eller iallafall inte mitt konto. Fortfarande får jag nätter vid varje bokning, till och med när jag bokade rum åt svärfar trots att jag inte var med på resan, och en gratis natt till genomsnittspris vid 10 nätter.
 
Toppen