Senaste nytt

Uppgradering på Air China

Steve

Medlem
Vi flög Bangkok - Peking - Stockholm för några dagar sedan med Air China, hade bokat 6 platser i ekonomi. (2 vuxna och 4 barn). Frågade vid incheckning i Bangkok om det gick att uppgradera men nekades.
Väl vid gaten i Peking när det var dags för sista flighten hade vi 2 vuxna, båda EBG, blivit uppgraderade till business. Våra ordinarie platser hade tilldelats någon annan så vi fick dela upp oss då våra 4 barn än så länge är för små för att lösa en så pass lång flight själva.

Då businesskabinen var nästan helt tom försökte jag uppgradera även barnen men fanns inget system för detta vid gate utan all uppgradering skulle ske vid incheckning. Nu fick frun och äldsta barnet en bra hemresa i business.
Vet inte om det är unikt för Air China eller förekommer det att man splittrar ett sällskap och uppgraderar några individer i en bokning?
 

Kevinator

Medlem
Jag och sambon blev splittrad av SAS-uppgradering, från Go till Plus. Jag gav då Plus-platsen till en tacksam student och satt kvar i Go.
 

bjorkroth

Medlem
Bumpar tråden här.

Har en resa inbokad med Air China/Lufthansa bokad via Air China från GOT-TPE via FRA och PEK. (Flighten GOT-FRA och FRA-GOT är med LH, övriga är med CA).

Undrar om någon försökt att uppgradera från Economy(L och W) till Business för cash på Air China?

Försökte med deras kundtjänst men gick inte där, bidding på webben var tydligen inte tillgängligt på deras europeiska avgångar, endast till och från USA. De kunde bara erbjuda en ny bokning i kundtjänsten, till hutlöst pris.

Någon annan som getts sig på detta?
Tänkte annars testa på flygplatsen i stället. Är lite trevligare att flyga bekvämare FRA-PEK på en så lång flight.
 

Dr. Miles

Expert
Förr kunde man uppgradera från Economy till Premium Economy för 5.000 JPY på avgångar från Japan.
Tillåtna bokningsklasser var: Y, B, M, H, K, L, Q, G, S, N, V, U.

Det var dock helt meningslöst (i mitt tycke) att uppgradera till Premium Economy då det var samma typ av stolar fast lite bättre benutrymme (ungefär som Uniteds Economy Plus). Servicen och måltider var samma som i vanlig Economy.
 

Voyageur

Medlem
Jag har provat vid 3 olika tillfällen att försöka uppgradera feån economy till business. Jag säger försöka då det varit extremt svårt och obegripligt att ens försöka. Jag vet inte om det är okunskap, misinformation eller direkt motvilja, men var gång har man mötts av ett totalt missförstående i att uppgradera. Både på Arlanda, i Peking och en gång i Bangkok. Ingen verkar veta till en början vad det kostar och efter långa samtal till olika avdelningar från incheckningsdiskarna har man tappat modet och gett upp. Prova dock angivna bid upgrade, beroende på pris kan detta ju vara motiverat.
 

bjorkroth

Medlem
Lyckades uppgradera till business vid Gaten i Frankfurt. Ingen lycka med att göra det i Göteborg då de behöver en representant från AirChina.
Kostade €300 per person mellan FRA och PEK, biljetterna vi bokade i economy var så billigare så vi tyckte det var värt det.
 

bankb

Medlem
Jag har provat vid 3 olika tillfällen att försöka uppgradera feån economy till business. Jag säger försöka då det varit extremt svårt och obegripligt att ens försöka. Jag vet inte om det är okunskap, misinformation eller direkt motvilja, men var gång har man mötts av ett totalt missförstående i att uppgradera. Både på Arlanda, i Peking och en gång i Bangkok. Ingen verkar veta till en början vad det kostar och efter långa samtal till olika avdelningar från incheckningsdiskarna har man tappat modet och gett upp. Prova dock angivna bid upgrade, beroende på pris kan detta ju vara motiverat.

Har provat ett par gånger hos asiatiska bolag och upplever en ovilja/oförstående att hjälpa till om jag inte varit extremt tydlig med att jag vill betala för en uppgradering.

Från börjar tolkar dom det som att man ska försöka få en bjud uppgradering, och då är de alltid väldigt aviga :)
 

bjorkroth

Medlem
Har provat ett par gånger hos asiatiska bolag och upplever en ovilja/oförstående att hjälpa till om jag inte varit extremt tydlig med att jag vill betala för en uppgradering.

Från börjar tolkar dom det som att man ska försöka få en bjud uppgradering, och då är de alltid väldigt aviga :)

Ja, var lite så även för den tyska ground-personalen från Lufthansa här, men när man berättar att man kan tänka sig att uppgradera för cash så blir det lättare.
 
Toppen