Senaste nytt

Tips på 40-årsresa med barnen till Central-/Sydamerika

Gus

Medlem
Vad tiden går snabbt, inser nu att man kan boka resan inför jullovet 2024! Dessutom fyller jag 40 år i krokarna så då flyr jag gärna fältet.

Önskar tips på barnvänlig (6 och 9 år) resa till Central-/Sydamerika i 2-3 veckor i december/jabuari 2024. Med Eurobonus kan man i dagsläget flyga till Panama, Costa Rica, Lima, Bogota, La Paz, Mexico och Sao Paulo (kanske några fler).

Till saken hör att jag samlar på länder och att jag gärna åker till nya länder. Av länderna ovan är det bara Lima och La Paz jag ej besökt så om någon rekommenderar dessa så styr vi gärna kosan dit. Kan man spendera 2 veckor i Peru? Vi gillar sol, bad och god mat samt lagom med utflykter.

Har precis "preliminärbokat" en resa till Sao Paulo, men den resan kan ju ombokas. Har besökt Rio för ett antal år sedan och tyckte den staden var fantastisk. Funderar på att besöka Rio på nyår, något att rekommendera? Amazonas, är det pepp?
 

graphite

Medlem
Jag är jävig pga anknytning, men jag skulle övervägt Buenos Aires som alternativ. Inte svårt att resa i Argentina med barn enligt min åsikt. Sedan norrut mot t. ex. Salta-regionen. Superb natur där man på dagsetapper med bil kommer över 4200 m.ö.h. Spektakulära bergskedjor, frodiga dalar, saltöken, Stenbockens vändkrets, etc etc.
 

Gus

Medlem
Tack för svar! :)

Någon som har varit i Santiago de Chile? Kan man göra något mer än att dricka gott rödvin där? Funderar på att kombinera Santiago med Brasilien. Då får jag ett nytt land (Chile) samt kan visa barnen sockertoppen och kolla in sambafotboll på Copacabana.
 

Tonton

Medlem
Tack för svar! :)

Någon som har varit i Santiago de Chile? Kan man göra något mer än att dricka gott rödvin där? Funderar på att kombinera Santiago med Brasilien. Då får jag ett nytt land (Chile) samt kan visa barnen sockertoppen och kolla in sambafotboll på Copacabana.

Räcker det inte med Tacofotboll? :p
 
  • Gilla
Reactions: Gus

henrik l

Medlem
Tack för svar! :)

Någon som har varit i Santiago de Chile? Kan man göra något mer än att dricka gott rödvin där? Funderar på att kombinera Santiago med Brasilien. Då får jag ett nytt land (Chile) samt kan visa barnen sockertoppen och kolla in sambafotboll på Copacabana.
Var där ett par dagar 2017, strax före nyår. Barnen var 11 och 13 då. Det är en trevlig stad och en utflykt till Valparaiso och Vinja del Mar rekommenderas. Fina stränder, men Humboltströmmen håller ju nere vattentemperaturen. Skulle vilja upptäcka lite mera av Chile. La Paz låter intressant, men frågan är hur barnen reagerar på höjden. Vi var i Puno (Peru) vid Titikakasjön och dottern var lite matt i pälsen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen