Senaste nytt

Tips för Riga

Vesslan

Medlem
Hej,

Jag ska åka till Riga med min man och undrar om någon har tips på någon bra restaurang? Vi har inte varit i Riga sedan 2018, så mycket kan ju ha hänt sedan dess! Sist vi var där uppskattade vi ’Biblioteka No1’ (som inte finns kvar) och ’Domini Canes’ bl.a.

Tar tacksamt emot tips på någon bra shopping, bar, fik, mysigt område eller vad som

Tack på förhand!
 

ulagun

Medlem
Tips ta tåget till Sigulda. Kallas även Lettlands Schweiz vilket är en klar överdrift.
Dock trevliga omgivningar och natur med härliga gamla slott och parker, linbanor, bob banor, hyfsade hotell och restauranger.
Ett ställe vi gärna återvänder till för några dagars avkoppling
 
Ska till Riga med frun på en weekend. Har sett några tips på matställen i andra trådar men hittar inte så mycket om vad man bör se och göra i Riga, vi har inte varit där innan. Så har någon tips på att vad man ska se, handla, göra och matställen så tas detta tacksamt emot.

Tack
 

pswe

Medlem
Ska till Riga med frun på en weekend. Har sett några tips på matställen i andra trådar men hittar inte så mycket om vad man bör se och göra i Riga, vi har inte varit där innan. Så har någon tips på att vad man ska se, handla, göra och matställen så tas detta tacksamt emot.

Tack
Om det är fint väder är stranden i Jurmala fin, går tåg eller Bolt ut dit. Strandpromenad och lite småmysiga restauranger.

Inne i stan är marknaden i de gamla Zeppelinarhangarerna en upplevelse, både för marknaden men också byggnaderna.

Operan har hög nivå om det finns en föreställning som passar.

Köpa- tänk hantverk, linne, eller bärnsten, det är prisvärt. Päls om det intresserar.
 

Rickard_O

Medlem
Ska till Riga med frun på en weekend. Har sett några tips på matställen i andra trådar men hittar inte så mycket om vad man bör se och göra i Riga, vi har inte varit där innan. Så har någon tips på att vad man ska se, handla, göra och matställen så tas detta tacksamt emot.

Tack
Oklart vilken tid på året du planerat, men är det lite kyligt ute så skulle jag starkt rekommendera att besöka spa’t på Radisson.
Varit där två gånger och tycker det är ganska trevligt och prisvärt!

Kan inte minnas att jag åt någon bra mat, det jag kan göra är att avråda från en resturang som heter Forest. Såg ut att ha lite ambitioner och hålla högre klass på käket, men det kan jag lova att dom inte gör!
 
Lite recap från helgen som spenderades i Riga. Vi hade sett ut ett par matställen som vi tänkte besöka, blev tvärnej på allt, fullbokat. Nu är det ingen brist på matställen men om någon tänker åka dit och vill äta på ett speciellt ställe, rekomenderas att man reserverar innan.
Gillar man öl är det en fantastisk fint ställe att besöka, finns ett stort utbud av barer med stort utbud av öl på både kran och burk, gäller nästan överallt. På matmarknaden fanns det kanske ett trettiotal olika lokala märken på fat och minst lika många på burk.
Stan är inte särskilt stor, man går över de centrala delarna ganska snabbt, tur då att det finns vätskedepåer överallt.
Flygbussen tar runt 25 minuter o kostar 2 euro alternativt 1,50 om man laddar ned en app.
Begränsat med sevärdheter om man inte gillar kyrkor och liknande.
Rekommenderar något som heter House of the Black Heads. Då kan man blanda kultur och dricka, för 9 euro får man entré och ett glas bubbel som man kan ta med sig man går runt i huset. Kanske inte så superspännande för svenskar men ett trevligt koncept, var inga problem att slå ihjäl en timme när det regnade.
Riga rekommenderas för en kort weekend, fredag till söndag är nog lagom.
 
Toppen