Senaste nytt

Thai AirAsia X planerar att flyga Bangkok-Stockholm

Hok

Medlem
Gatloppet i gaten har minskat med Ryanair sen de införde bokade sittplatser.

Dessutom fungerar priority boarding till skillnad från vissa andra bolag.

Edit: Har inte åkt med Air Asia så kan tyvärr inte jämföra.
 

Hok

Medlem
Har kört FCO-PMO förra året, just som avslut på en poängresa. Funkade riktigt bra med prioboarding, vald sittplats + att köpa till bagage för en låg peng. Dom har väl märkt att dom kan tjäna pengar på det:)
Precis. Och som boende där jag bor, så är det för mig mycket smidigare att ta sig till Skavsta än till Arlanda.

Så om det passar i andra änden, med dit jag ska så fungerar Ryanair faktiskt riktigt bra. Även om det naturligtvis har funnits problem också. Men jag tycker det har fungerat bättre de senaste gångerna än tidigare.

Sorry för OT.
 

chazzie

Medlem
Har kört FCO-PMO förra året, just som avslut på en poängresa. Funkade riktigt bra med prioboarding, vald sittplats + att köpa till bagage för en låg peng. Dom har väl märkt att dom kan tjäna pengar på det:)

Ofta är bagage viktigt för mig och även möjligheten att kunna välja sittplats, om än bara 24h innan avgång, men med låga "ingångspriser" så kan det mycket väl vara värt att lägga på X+Y kronor för väska och platsreservation, samma körde Air Asia med (förvisso var detta 2012).
 

henrik l

Medlem
Gör ett seriöst försök att komma O(n)T igen. Kanske inte världens tillförlitligaste källa och siffrorna har några år på nacken, men det var vad min bekvämlighetssökning gav. Någon kanske har färskare siffror. Men det ger ju ändå mellan tummen- och pekfingertmåttet. I runda slängar 350 000 turister per år, exklusive jobbresor. Det är i snitt mellan 3-4 widebodies per dag. Thai kör väl en per dag, men hur det ut med charter? Hur ser fördelningen ut mellan de olika resmålen, misstänker att många turistresor går till de södra delarna av landet, så mellanösternbolagen+Turkish lär väl redan ha en del av den trafiken. Hur ser TG's prissättning ut om man har en transfer i BKK? X lär väl sikta på det priskänsliga segmentet, vilket jag misstänker den överväldigande majoriteten av resenärer hör till oavsett socioekonomisk status. Vilka alternativ finns för detta kundsegment idag?

Jag har inte läst på om deras tidigare satsningar på Europa, men om man inte kunde boka genomgående biljett till attraktiva turistmål via KUL, så är min gissning att den satsningen bl a föll på att det blev för bökigt att boka för den som vill ha en billig resa med minsta krångel, dvs den mycket stora majoriteten. Så jag misstänker om X vill få fäste på den svenska marknaden måste man även kunna ta sig vidare smidigt från DMK.
 

chazzie

Medlem
Kan Thai Air Asia X vara ett alternativ för charterbolagen att köpa in sig på med X antal stolar möjligtvis?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mylabel

Medlem
Vad har Air Asia för seat pitch i economy på långdistans?

30-31' om inte jag ha fel på deras X plan. 3-3-3 konfig utan IFE.

Förstår inte hur de ska kunna tjäna pengar på rutten. DY, EW är redan sjukt billigt + Charter. 3-4kkr /rt kan man också få från QR från BKK.

Har åkt med AAX en gång på 5 timmar sträckan och aldrig mer.
 

Lynx

Medlem

Attachments

  • IMG_6305.jpeg
    IMG_6305.jpeg
    115,5 KB · Visningar: 84
Toppen