Jag förstår att Ryan ser en marknad för linjer till/från Luleå. Dom annonserade att dom startar 7 avgångar i veckan from sommar 2022.
Luleå bör vara en av de dyraste linjerna för tillfället, där SAS under pandemin varit ensamt bolag. Nu är Norweigen tillbaka och vi börjar se lite mer frekventa kampanjer på Luleå linjen (från SAS).
Jag välkomnar fler bolag på linjen, framför allt för att det underlättar positionering till bonusresor från Arlanda, där man ofta går bet på en genomgående biljett och blir ruinerad för att boka en separat biljett. Det är som all vet viktigt att vara flexibel med sina awards, men när man väl har fått till en bokning så har man inte så många avgångar att välja på, för positioneringsflyget.
Samma sak är det när man ska boka med kort varsel (< 7-14 dagar), så är SAS (Destination Luleå-Arlanda) rent av löjligt dyra.
Bifogar ett exempel när jag skulle boka en resa senast.
Det är intressant att tänka hur mycket passagerare Norweigen/Ryan kommer få från tex kommunen och andra verksamheter med strikta resepolicys, om SAS fortsätter med denna prissättning.
Bilderna återspeglar följande flighter och skulle bokas 8 dagar innan avfärd.
LLA-ARN 10 november 2021
ARN-LLA 11 november 2021
SAS: 6154 SEK
Norweigen: 1197 SEK
Resultatet? Jag bokade SAS Bonusbiljetter för 10,000p (FlyPremium) och 419 SEK i skatter.
Edit: Jag ser att Ryan säljer biljetter till/från Lule med start 27 mars 2022. En avgång per dag. ARN-LLA 07:00 och ARN-LLA 08:55. Priserna ligger mellan 168-613 SEK per flight (enkelresa).