Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

Homer

Medlem

taxvalp

Medlem
Du får lägga på ett par spänn på Ryan som kräver munskydd, vilket inte SAS gör, så typ 155:- skillnad

Där har vi argumentet för affärsresenärer som inte vill resa med Ryan! "Jag och min kollega ska diskutera implementeringen av vårt nya kundnöjdhetsutvärderingssystem under flygresan och eftersom det är svårt att prata med munskydd är vi tvungna att resa med SAS"...
 

Nordpilen

Medlem
Jag gjorde av nyfikenhet ett test av Ryanair ARN-MMX-ARN med vändande flyg för 79 kr X 2 (plus 10 kr tillägg för klimatkompensation).

Då jag hade en SAS plus bokad senare på dagen från Arn kunde jag nyttja fast track och Sas lounge för frukost innan avresa med Ryanair.

Arn-Mmx FR4646 06:15 - 07.35
Sas första flyg är 8.10, så Ryan öppnar för tidigt morgonflyg för morgonpigga.

Mmx-Arn FR4647 08:00 - 09.20
Attraktiv avgångstid mittemellan BRA som flyger 7.15 och 8.45.


Ca 40 resande på utresan och ca 100 på återresan.

En hel del studenter/ungdomar, men även en och annan affärsresenär samt en del turister/utländska resenärer.

Boardingen på utresan började mer än 30 min innan avgångstid trots att det var första flyget för dagen, så inga problem att avgå punktligt.

Såg flera som på nerresan blivit seatade på mittsäte utan någon bredvid sig trots den låga beläggningen, troligen pga att de som jag valt bort platsreservation. Själv fick jag en gångplats bredvid en som fått mittsäte. Jag blev dock av cc förflyttad till nödutgångsraderna vid vingarna då dessa inte hade blivit tilldelade till någon.

Helt ok bemötande från cabin crew som bestod av utländska ungdomar i 20+ åldern. Köpte en cappuccino för 3 eur som smakade bra.

Cabin crew gick snabbt genom kabinen med serveringsvagn, presentvagn samt lotter utan att vara påträngande. De skulle tjäna på att tala långsammare i utropen, då det blir svårt att uppfatta vad de erbjuder när de pratar väldigt snabbt på brytande engelska och inga menyer delas ut.

Svensk personal i kockpit, kanske är lockande för piloter att jobba med Arn som bas och komma hem till sin hemmabas varje dag?

Före tidtabell båda vägarna.

Med boardingkort i appen var det inga som helst problem att hinna med vändande flyg tillbaka från Mmx.

Inte mycket att klaga på.

Ryanair kommer säkert i takt med att de blir mer kända inrikes locka till sig nya resenärer som annars inte skulle tagit flyget och förhoppningsvis öka den totala marknaden för flygresande inom och till/från Sverige.

Det var tal om att Ryanair skulle sätta in B737 max 200 på Arn, men än verkar det vara traditionella B737.
 

Attachments

  • IMG-20211120-WA0006.jpg
    IMG-20211120-WA0006.jpg
    127,2 KB · Visningar: 190
  • IMG-20211120-WA0007.jpg
    IMG-20211120-WA0007.jpg
    46,6 KB · Visningar: 197
  • IMG-20211120-WA0009.jpg
    IMG-20211120-WA0009.jpg
    102,5 KB · Visningar: 198
  • IMG-20211120-WA0011.jpg
    IMG-20211120-WA0011.jpg
    54,6 KB · Visningar: 199

micke99

Medlem
Har aldrig flygit med ryan men hört massa skräck historier.

Nu när jag läste denna fantastiska recension så blev jag taggad och är sugen på boka ryan malmö-arlanda 1 dags utflykt för att få:

Espresso house lunch via platinum
Norresken lite öl o tilltugg via pp
Pontus god mat med vin etc via platinum

Tänkte fredag 7jan. 198kr totalt och då har jag lite drygt 4 tim på arlanda...

Är jag helt galen som tänker så här? Eller finns de fler galna människor här ute? Kanske någon som är sugen på göra samma sak? Isåfall hojta till så kanske de kan bli en bc-utflykt resa
 
Last edited:
Det var ett par år sen sedan förra inlägget men har flugit GOT-ARN några gånger nu med Ryan Air för har varit tvungen flyga efter kl 21 och då har de en flight kl 22.55. Andra flighter har också behövts bokats bara någon dag innan och då tar SAS/FlygBRA gärna 2-4000 SEK när Ryan Air fortfarande ligger på 150-300 SEK.

Det sagt, man måste va proffs på att tacka nej till alla erbjudanden på vägen men totalpriset står hela tiden tydligt nere till vänster och priset är till slut det man faktiskt först får erbjudande om - även när man betalar med Amex.

Fräscha plan, borta är försäljningen av lotter, men räkna med dålig seating om du inte betalar för det men de flighter jag tagit har varit riktigt tomma så har flyttat och överlevt 45 mins.

En incident dock, väljer du bort att köpa säte så kan du inte checka in i appen tidigast 24 tim innan och stänger 2 tim innan. Missa inte det fönstret! Som jag gjorde en gång när jag väl var på väg till flygplatsen 1 tim och 45 mins innan avgång och möttes av ”Sorry, the check-in is closed”. Då måste du checka in på flygplatsen (automater finns inte) till det facila priset av 642 SEK. Sånt skit gör ju man vill bojkotta… men nåt måste de ju tjäna pengar på, för inte kan det vara på att flyga folk :)
 
Då måste du checka in på flygplatsen (automater finns inte) till det facila priset av 642 SEK. Sånt skit gör ju man vill bojkotta… men nåt måste de ju tjäna pengar på, för inte kan det vara på att flyga folk :)
Det finns faktiskt ytterligare en aspekt i detta. På t.ex. Kastrup flyger Ryanair från CPH Go, lågprisavdelningen av flygplatsen, och för att få flyga därifrån måste minst 90% av passagerarna checka in online. Det finns liknade grejer på andra flygplatser där priset helt enkelt är billigare om man som flygbolag lovar att inte vara till så mycket besvär.

Sen gillar såklart Ryanair att tjäna pengar så menade inte att säga emot dig där! Tycker bara det är lite intressant kuriosa.
 
Ah, det var intressant - kände jag inte till. Självklart förstår jag affärsmodellen, kändes bara ruttet att betala 642 för att få en pappersboardingkortet och samtidigt dök boardingkortet upp i appen också, precis som vanligt så behövde inte ens pappersboardingkortet. Säger inte emot, jag gjorde fel i deras regelbok - bara gilla läget. Flyget blev totalt billigare än taxin från flygplatsen :)
 

igelkotten

Medlem
Ah, det var intressant - kände jag inte till. Självklart förstår jag affärsmodellen, kändes bara ruttet att betala 642 för att få en pappersboardingkortet och samtidigt dök boardingkortet upp i appen också, precis som vanligt så behövde inte ens pappersboardingkortet. Säger inte emot, jag gjorde fel i deras regelbok - bara gilla läget. Flyget blev totalt billigare än taxin från flygplatsen :)
Jag gjorde denna miss i somras på en bokning med 4 passagerare...
 

HCas

Medlem
Fräscha plan, borta är försäljningen av lotter, men räkna med dålig seating om du inte betalar för det men de flighter jag tagit har varit riktigt tomma så har flyttat och överlevt 45 mins.

Va, inga scratchcards längre?? Det var ju halva Ryan-upplevelsen när det begav sig. Jag hoppas verkligen att de åtminstone fortfarande kränger elektroniska cigg?
 
Toppen