Senaste nytt

Tejpa över kortuppgifterna på kortet

henke12

Medlem
Finns det nån nackdel med mobila betalningar? Typ Apple Pay?
Det känns ju väldigt mycket mer säkert än att ge någon främling sitt kort
 

mha321

Medlem
Finns det nån nackdel med mobila betalningar? Typ Apple Pay?
Det känns ju väldigt mycket mer säkert än att ge någon främling sitt kort
Det är ju måttligt roligt på etablissemang där de tar med sig kortet iväg för att processa det. Lämnar hellre ifrån mig kortet än telefonen..
 

mha321

Medlem
Nä, det känner jag till. Därav att jag skrev ”mobila betalningar typ Apple Pay”

Samsung Pay, Google pay osv är väl i princip samma lika? Och antar att 95%+ av dagens mobiler stödjer funktionen?
Ja men svenska kortbolag stöder dem inte. Inte amex, inga kort från seb kort osv... Så för oss poängjägare är det kass...
 

malmokalle

Medlem
Det är ju måttligt roligt på etablissemang där de tar med sig kortet iväg för att processa det. Lämnar hellre ifrån mig kortet än telefonen..
Fast det har väl inte hänt på hundra år?
a men svenska kortbolag stöder dem inte. Inte amex, inga kort från seb kort osv... Så för oss poängjägare är det kass...
SEB SAS EuroBonus kort fungerar sen lång tid tillbaks på Samsung Pay
 

mha321

Medlem
Fast det har väl inte hänt på hundra år?
Det är väl fortsatt den huvudsakliga standarden i USA tex, även om de så sakta börjar ta kort vid borden.

Den nya trenden jag noterat där är dock att det inte funkar i terminalerna de tar med sig it om man har chip&pin utan bara om man har chio&sign. Så då kommer de ändå och vill ta med kortet iväg till vanliga maskinen när det funkar...
 

Jannes

Medlem
Det måste ju snarare ha gjort saken sämre.

Tidigare var kortnr på framsidan och cvv på baksidan. För att kunna använda det card not present behövde man alltså fota/kopiera båda sidorna. Nu räcker det att fota baksidan så får man allt man behöver. Framsidan har inget med funktionen att göra och är bara design.
Tidigare kunde du lätt avläsa kortnumret från baksidan ändå, så en bild på baksidan gav dig redan då allt du behövde. Visst, lite IQ krävs för att läsa siffrorna spegelvänt men…
Sen kom korten med kortnumret på framsidan men utan höjt tryck, vilket är bästa utformningen.
 
Toppen