Senaste nytt

Tejpa över kortuppgifterna på kortet

I 7-8 år har jag skrapat bort CVV-nummerna från mina kort och det har inte gett mig några som helst problem. Jag är 99% säker på att en i personalen på Starbucks fotograferade mitt Curve-kort idag när jag betalade så jag tänkte att det är väl dags att ta kortsäkerhet till nästa nivå. Jag vill helst inte skrapa bort alla kortuppgifterna från mina kort, men tejpa över dem känns som en bra ide. På jobbet har vi en etikettskrivare som skriver ut på svart, tunn, glansig etikettejp så det funkar ju utmärk på mitt Curve, som ju är svart. Men kan någon rekommendera någon tejp för mitt silvriga/gråa Revolut-kort? Silvertejp är för tjockt, jag vill kunna fortsätta att använda kortet i bankomater och betalterminaler.
 

henke12

Medlem
I 7-8 år jag skrapat bort CVV-nummerna från mina kort och det har inte gett mig några som helst problem. Jag är 99% säker på att en i personalen på Starbucks fotograferade mitt Curve-kort idag när jag betalade så jag tänkte att det är väl dags att ta kortsäkerhet till nästa nivå. Jag vill helst inte skrapa bort alla kortuppgifterna från mina kort, men tejpa över dem känns som en bra ide. På jobbet har vi en etikettskrivare som skriver ut på svart, tunn, glansig etikettejp så det funkar ju utmärk på mitt Curve, som ju är svart. Men kan någon rekommendera någon tejp för mitt silvriga/gråa Revolut-kort? Silvertejp är för tjockt, jag vill kunna fortsätta att använda kortet i bankomater och betalterminaler.
Ytterligare en anledning att köra via mobilbetalning…
Var det i Sverige?(om nu starbucks finns i Sverige?!)
 
Måla borde vara ett alternativ annars. Tillräckligt tjock färg om det sticker ut/in litegrann.

Inte lika reversibelt som tejp men det kanske inte är något krav.
 

EgOscar

Medlem
Är det pga detta som kortnumren flyttat till baksidan på de flesta kort? Mina tre senaste utgivna kort har allt på baksidan.
 

mha321

Medlem
Är det pga detta som kortnumren flyttat till baksidan på de flesta kort? Mina tre senaste utgivna kort har allt på baksidan.
Det måste ju snarare ha gjort saken sämre.

Tidigare var kortnr på framsidan och cvv på baksidan. För att kunna använda det card not present behövde man alltså fota/kopiera båda sidorna. Nu räcker det att fota baksidan så får man allt man behöver. Framsidan har inget med funktionen att göra och är bara design.
 
Nackdelen med att bara tejpa över någon kortuppgift är att det är enkelt att ta bort ifall kortet blir stulet. Nackdelen med att skrapa bort någon kortuppgift är att kortet juridiskt sett blir ogiltigt, men ingen verkar bry sig det minsta om det. Jag minns att jag tog ut pengar över disk hos en bank i Dominkanska Republiken med ett kort med bortskrapat CVV-nummer och ingen underskrift på kortet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen