Senaste nytt

Taxfree och byte mellan terminal 4 och 5 på Arlanda

Kansai

Medlem
Hej!

Ska flyga med SAS imorgon, första leget inom Europa till Arlanda (terminal 5), och andra leget inrikes (vidare från terminal 4). Är det möjligt att köpa med taxfree från den europeiska flygplatsen och sedan få med det på något sätt på inrikesflighten?

Tack på förhand.
 

Berglund

Medlem
Javisst, köp och se till att få det i den särskilda, förseglade påsen med kvittot på insidan.

Det är en genomskinlig, ofärgad plastpåse med en röd "säkerhetsram" runt kanterna. Bara säg till i taxfree butiken där du köper varorna, att du behöver få dem i en förseglad påse, de är vana och det tar inte ens en minut extra. Så länge påsen sedan är intakt, kommer det att gå utmärkt genom säkerhetskontrollen på T4. Bara lägg påsen i en plastback för inspektion så är det okej.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Javisst, köp och se till att få det i den särskilda, förseglade påsen med kvittot på insidan.

Det är en genomskinlig, ofärgad plastpåse med en röd "säkerhetsram" runt kanterna. Bara säg till i taxfree butiken där du köper varorna, att du behöver få dem i en förseglad påse, de är vana och det tar inte ens en minut extra. Så länge påsen sedan är intakt, kommer det att gå utmärkt genom säkerhetskontrollen på T4. Bara lägg påsen i en plastback för inspektion så är det okej.

En lite off-topic anekdot på ämnet.

FÖrsökte en gång få igenom en taxfreepåse i Frankfurt. I säkerhetskontrollen hade de hade tydligen aldrig sett en sån och det tog 20 minuter och chefen fick komma och förklara för dem att de är dumma i huvudet (nu är jag inte så bra på tyska, men jag hoppas på att det är så han sa). Bad mig så hemskt mycket om ursäkt, sa att naturligtvis går det bra med taxfreepåsar och så fick jag gå vidare.

Hur kan man ens jobba på en av världens absolut största flygplatser och inte veta vad en taxfreepåse är och hur den ser ut?
 

patricc

Ny medlem
Jag landar på terminal 5 idag och behöver snabbt ta mig till terminal 4, går det att ta sig mellan terminalerna utan att passera säkerhetskontrollen? Annars, har ni några trix på hur man optimerar sin transport? Jag måste ner till bagagebanden och ut genom tullen för att sen traska upp genom sky city antar jag?
 

Agö

Medlem
Hej!

Ska flyga med SAS imorgon, första leget inom Europa till Arlanda (terminal 5), och andra leget inrikes (vidare från terminal 4). Är det möjligt att köpa med taxfree från den europeiska flygplatsen och sedan få med det på något sätt på inrikesflighten?

Tack på förhand.
Hur lyckas du köpa tax free när du reser inom Europa? Eller du kanske kommer från ett av få länder/territorier inom Europa där man fortfarande kan köpa tax free?
 

Canadien

Medlem
Hur lyckas du köpa tax free när du reser inom Europa? Eller du kanske kommer från ett av få länder/territorier inom Europa där man fortfarande kan köpa tax free?
Många refererar till t ex spritförsäljningen airside på Frankfurt som "tax free", den är iallafall fri från svensk skatt, och således nästan lika billig som tax-free sprit.
 
Toppen