Senaste nytt

Statusmatch för Eurobonus till Finnair

Tomas E

Medlem
Även nämnt i denna tråd:
...där det också påpekades att det var rätt snålt av Finnair att bara matcha upp till Finnair Plus Gold. I klartext: EB Diamond och Pandion ges samma nivå som EB Gold.
 

lillemannen

Medlem
Även nämnt i denna tråd:
...där det också påpekades att det var rätt snålt av Finnair att bara matcha upp till Finnair Plus Gold. I klartext: EB Diamond och Pandion ges samma nivå som EB Gold.
Att Pandion inte ges mer är snålt. Att inte få högre för att man är Diamond tycker jag är ok, så att deras program inte blir lika urvattnat som det har blivit med EB. Idag kan du enkelt bli EB guld utan att sätta sig på ett flyg.
 

intuition

Medlem
Frågan är väl vem som skulle vara intresserad av detta.
Om man nu tänker sig att erbjudandet kommer för att konkurrenterna väntar sig strömhopp från SAS pga alliansbytet; Det verkar riktat till Sverige? Det är en challenge, inte en ren match. Och man erbjuder bara guld.

En svensk som reser på USA, visst man skulle kunna lägga en resa på FInnair för att få ett kort till. Men långsiktigt, varför skulle man välja Finnair över SAS för usa-resor? SAS är väl redan idag bättre än Finnair på USA, och det lär väl inte bli sämre i Skyteam.
Asien? Varför flyga upp i nordöstra hörnet av europa först för att sedan byta till en maskin som ändå ska rakt söderut för att kunna flyga till Asien.

Nja, jag tänker att det är väl en bra match för den som fått ett guldkort som gåva och som inte egentligen har planer på att flyga in någon statusnivå alls.

Men jag har svårt att se att svenska EB guld i någon utsträckning skulle ha det bättre långsiktigt i Finnair plus (om man inte redan har en investering i avios-världen).
 

DeWi

Medlem
Även nämnt i denna tråd:
...där det också påpekades att det var rätt snålt av Finnair att bara matcha upp till Finnair Plus Gold. I klartext: EB Diamond och Pandion ges samma nivå som EB Gold.
Sorry missade detta inlägg, som påpekades är det inget vidare erbjudande för Diamond eller Pandion.
Själv satte jag in en ansökan då jag har en resa med AY till Doha nu i maj. Detta för att kunna reservera säte utan kostnad, just nu endast Basic hos AY.
 

Hachans

Medlem
Frågan är väl vem som skulle vara intresserad av detta.
Om man nu tänker sig att erbjudandet kommer för att konkurrenterna väntar sig strömhopp från SAS pga alliansbytet; Det verkar riktat till Sverige? Det är en challenge, inte en ren match. Och man erbjuder bara guld.

En svensk som reser på USA, visst man skulle kunna lägga en resa på FInnair för att få ett kort till. Men långsiktigt, varför skulle man välja Finnair över SAS för usa-resor? SAS är väl redan idag bättre än Finnair på USA, och det lär väl inte bli sämre i Skyteam.
Asien? Varför flyga upp i nordöstra hörnet av europa först för att sedan byta till en maskin som ändå ska rakt söderut för att kunna flyga till Asien.

Nja, jag tänker att det är väl en bra match för den som fått ett guldkort som gåva och som inte egentligen har planer på att flyga in någon statusnivå alls.

Men jag har svårt att se att svenska EB guld i någon utsträckning skulle ha det bättre långsiktigt i Finnair plus (om man inte redan har en investering i avios-världen).

Det tror inte jag heller. Men jag vill slå ett slag för att Finnairs stolar är grymt sköna och man sover bra, så man får sova en timme extra. Och Finnairs markupplevelse i NYC är resor bättre än SAS, men det ändras nog när SAS byter allians.

Sorry missade detta inlägg, som påpekades är det inget vidare erbjudande för Diamond eller Pandion.
Själv satte jag in en ansökan då jag har en resa med AY till Doha nu i maj. Detta för att kunna reservera säte utan kostnad, just nu endast Basic hos AY.

Gäller enbart bokningar gjorda efter du begärt matchningen verkar det som.
 

RobHK

Medlem
Finnair har varit mitt go-to flygbolag i många år mellan ARN - HKG. Tycker deras hårda BC produkt är jättebra för att sova nu, mindre imponerad sittande (nattflight så det gör inget) och maten har varit katastrof. Tyvärr är den nyintroducerade Premium Economy stolen inte alls lika bra som t.ex. SAS stol, jag som lite större kille upplevde sätesdynan som alldeles för kort, man fick inte tillräckligt med stöd för benen, jättekonstigt. Det kändes mer som en Economy produkt med bättre benutrymme och lite med bredd. Riktigt trist då det kostar på nu för tiden att boka BC, prissättningen är ju oftast runt 30-35k SEK.
 

DeWi

Medlem
Det tror inte jag heller. Men jag vill slå ett slag för att Finnairs stolar är grymt sköna och man sover bra, så man får sova en timme extra. Och Finnairs markupplevelse i NYC är resor bättre än SAS, men det ändras nog när SAS byter allians.



Gäller enbart bokningar gjorda efter du begärt matchningen verkar det som.
Om man kollar reglerna så står det
  • Flyg som bokats innan erbjudandet är berättigande, men resedatumen måste vara mellan 30 april och 30 november 2024.
Så tror det borde lyckas men återkommer med info hur det gått sedan.
 

Hachans

Medlem
Om man kollar reglerna så står det
  • Flyg som bokats innan erbjudandet är berättigande, men resedatumen måste vara mellan 30 april och 30 november 2024.
Så tror det borde lyckas men återkommer med info hur det gått sedan.

Ah, läste instruktionerna bara.

Synd den kom nu, reste med Finnair för någon månad sen till Doha.
 
Frågan är väl vem som skulle vara intresserad av detta.
Om man nu tänker sig att erbjudandet kommer för att konkurrenterna väntar sig strömhopp från SAS pga alliansbytet; Det verkar riktat till Sverige? Det är en challenge, inte en ren match. Och man erbjuder bara guld.

En svensk som reser på USA, visst man skulle kunna lägga en resa på FInnair för att få ett kort till. Men långsiktigt, varför skulle man välja Finnair över SAS för usa-resor? SAS är väl redan idag bättre än Finnair på USA, och det lär väl inte bli sämre i Skyteam.
Asien? Varför flyga upp i nordöstra hörnet av europa först för att sedan byta till en maskin som ändå ska rakt söderut för att kunna flyga till Asien.

Nja, jag tänker att det är väl en bra match för den som fått ett guldkort som gåva och som inte egentligen har planer på att flyga in någon statusnivå alls.

Men jag har svårt att se att svenska EB guld i någon utsträckning skulle ha det bättre långsiktigt i Finnair plus (om man inte redan har en investering i avios-världen).
Flyger en hel del Helsinki och saknar ju lounge där med sas. Skulle va nice att matcha men skulle ha svårt att upprätthålla status då det inte är speciellt attraktivt i övrigt, som du säger. Skulle iofs inte ha några problem att flygga Dubai via Finland men men
 
Toppen