Senaste nytt

Spontanare österut... [semi-live]

Antonic

Medlem
Vad gör man när man helt plötsligt står där mellan jobb och har 1.5 vecka utan några som helst obligations? Bokar en bonusresa med riktigt kort varsel och sticker iväg själv såklart!

För 3 dagar sedan hittade jag, efter lite snabba sökningar, en plats hem i Business från Tokyo med SAS. Ut fast det bara i Plus varpå jag vidgade vyerna & lyckades hittade en plats i Business till Shanghai. Perfekt tänkte jag och applicerade boka först & tänk sen. Trodde själv att jag skulle få kalla fötter och boka av, men när jag lät det landa så kändes det inte som en så dum idé ändå. För 60 000 poäng och cirkus 1300kr i skatter kändes det som en för bra chans för att inte åka (äntligen fick mitt Fly Premium jobba lite).

Började genast göra research och efter många timmar började jag landa i en resplan. Hotell bokades i Shanghai och en flight med ANA (bonuspoäng) bokades. Var lite halvsugen på att flyga med Peach Aviation och nu vad alla lowcostbolag där borta nu heter så det kändes som väl användning av 15tkr poäng. Enda nackdelen var att flighten gick mitt in natten vilket kändes lite sisådär. Började jag få kalla fötter? Ja, 100%. Det började kännas lite väl ambitiöst att beta av både Shanghai & Tokyo på en vecka och lösa transport där emellan mitt i natten...

Det var som att högre makter hörde mitt tvivel och morgonen därefter dök det upp en resa i Business till Tokyo! Snabb på knappen var jag och bokade om så att det blir 7 nätter i Tokyo istället. Skönt!

Det var bara att kasta researchen om Shanghai i papperskorgen och börja om med Tokyo. Efter många timmars research till landade jag i ett hotell (Nippon Seinenkan Hotel Tokyo, Shinjuku). Inte optimalt läge, men för 5500kr för en vecka kändes det bra ändå.

Det som började som en väldigt galen tanke i mitt huvud blir alltså verklighet och för första gången ger jag mig ut och reser själv. Dessutom första gången i Sas Business.

Så häng med, det blir kul!

Dag 1:

Tidig frukost i Amexloungen & visst har det blivit väldigt fint. Utbudet på morgonen känns dock igen varpå det bara blev ett snabbt pit stop innan det var dags för nästa destination.

Screenshot 2024-05-02 at 07.45.11.png


I guldloungen blev det en andra frukost och några timmars tidsfördriv.

Screenshot 2024-05-02 at 07.45.19.png


Innan det var dags för boarding på SK403 till Köpenhamn där rad 1F bjöd på gott benutrymme. Avgång 09:10 innebar att det inte blev någon tredje frukost och då det endast erbjöds en wrap med kyckling (som jag inte äter) blev det lätt fika.

Screenshot 2024-05-02 at 10.48.58.png


Fantastiskt flygväder och extra kul att få flyga över Kullabygden där alla somrar spenderats sedan barnsben.

Screenshot 2024-05-02 at 10.49.08.png


Nu en god kaffe och ett danskt rågbröd innan det är boarding för SK983 till Tokyo.

Screenshot 2024-05-02 at 10.49.19.png

Fortsättning följer...
 

Antonic

Medlem
Fortsättning Dag 1 & början dag 2

Dålig uppkoppling på flyget, jetlag och en väldigt intensiv första dag får beskyllas för sen fortsättning. Men den som väntar på något gott...

Plats 1A intogs där utrymmet var gott. Första intrycket är bra då jag verkligen gillar SAS färger och formspråk. Efter en snabb boarding och ett snabbt glas champagne började vi taxa ut i tid från gaten för att bege oss österut.

Screenshot 2024-05-04 at 08.17.09.png


En öl helt i min smak & varma nötter serverades.

Screenshot 2024-05-04 at 08.17.33.png


Lax & lite mer champagne till förrätt. Gott men inget extraordinärt.

tempImageOQJbgb.jpg


Lax även till varmrätt. Jag hade utnyttjat den nya funktionen att kunna välja sitt val av mat i förväg. Smidigt, men det hade inte skadat att få reda på förrätt redan då, så att man kunde undvika dubbellax. Det såg lite halvkul ut, men var ganska gott det med.

tempImageQ5ySvE.jpg


Följt av lite ost, väldigt få fruktbitar och en citron & svartavinbärstartlette. Överlag tycker jag att det finns en del att jobba på vid själva serveringen för att öka premiumkänslan. Jag förstår tanken att plocka från en vagn, men det blir lite väl slafsigt och är det en halvsur dansk som gör det blir det inte bättre...

Screenshot 2024-05-04 at 08.18.03.png


Efter att ha smält maten lite var det dags att försöka slumra till lite. Tyvärr var det väldigt varmt i kabinen vilket gjorde att jag hade svårt att komma till ro (förmodligen taggad och) nervös inför Tokyo också. Hade inte skadat med någon form av madrass för sätet heller...
Efter det dags för frukost. Samma halvsura dansk som serverade så även här kändes det lite slafsigt. Även om det var gott så hade jag högre förväntningar. Kändes mer som "Vi tar Go-mat och lägger upp det lite snyggare" snarare än en frukost värd Business. Men det gjorde sitt jobb och spänningen att snart landa i Tokyo började stiga.

Screenshot 2024-05-04 at 08.18.13.png


Fantastisk inflygning över Mt Fuji! Tur att man satt på vänster sida och fick beskåda detta.

Screenshot 2024-05-04 at 08.41.30.png


När det var dags att gå av började de släppa av Business, Plus & Go samtidigt varpå det blev lite rörigt. HND bjöd på bussgate men tack vare japansk effektivitet var det ingen som behövde stå och vänta på bussen.

Screenshot 2024-05-04 at 08.41.39.png


Passkontroll gick på 2 minuter & väskan kom fort så en halvtimme efter landning var det dags att hoppa på tunnelbanan och bege sig in mot stan.

Sammanfattningsvis var det en trevlig flygning med överlag god mat. Jag hade nog dock förväntat mig mer och jag trodde att service och "känsla" i luften skulle vara bättre. Möjligt att jag hade otur, men känns som att SAS hade kunnat öka den totala upplevelsen rätt mycket med små medel. är det kommer servicebiten och till den där extra touchen. Men för 30 000 poäng & 860kr har jag svårt att klaga...
 

Antonic

Medlem
Fortsättning dag 2

Tunnelbanan in till stan gick fint och smidigt, även om det var aningen knepigt att navigera sig vid byte. Det faktum att man behöver Google Maps för att navigera i tunnelbanan säger vilken enorm stad Tokyo är.

Tog mig till hotellet för att lämna väskan. Var för tidigt för att få mitt rum men fick en toppenkarta så att jag navigera mig runt i Tokyo. Nu blir det enkelt att hitta!
Screenshot 2024-05-04 at 10.03.48.png


Bor tydligen precis vid Japan National Stadium där OS hölls för ett par år sedan, så jag passade på med en snabb tour. Klarblå himmel samtidigt som temperaturen fortsatte klättra en bit över 20 grader.

Screenshot 2024-05-04 at 10.02.47.png
E

Efter det strosades det lite på stan innan det började bli dags för lunch. Kan tänka mig hur otroligt vackert det måste vara här under körsbärsblomningen. Får bli nästa gång!

Screenshot 2024-05-04 at 10.03.16.png


Skutan bar till Ramen Nagi belägen i Golden Gai som är en mysig liten bargata (med betoning på liten) i Shinjuku. Stället har öppet 24/7 och har endast ca 8 platser, varpå det alltid är kö. Efter att ha köat i en halvtimme fick jag gå upp för en smal liten trappa till andra våningen och beställa min mat. I Tokyo går det toppen att med betala med kort typ överallt, förutom på ställen som säljer Ramen (och andra mindre ställen).

Screenshot 2024-05-04 at 10.02.57.png


En Sapporo och Ramen beställdes och avnjöts i högt tempo. Dels för att jag var hungrig och dels för att göra plats för övriga i kön. I Japan är det kutym att man äter snabbt och lämnar så fort man ätit så att fler får möjlighet att äta. Av en anledningen går de allra flesta köer snabbt.

Screenshot 2024-05-04 at 10.03.07.png


Efter att ha strosat runt i ett par timmar i Shinjuku där jag konstant blir fascinerad över Japan och Tokyo var det dags för en öl i solen. Att hitta en uteservering var lättare sagt än gjort så hamnade till slut på ett ställe som uteslutande serverade hästkött. Servitrisen kunde inte många ord engelska, men hon kunde "only horse" samtidigt som hon pekade på en hästemoji som syntes lite här och där på restaurangen. Tur att man bara var ute efter flytande föda...

Screenshot 2024-05-04 at 10.03.23.png


Det var riktigt varmt (och härligt) i solen så innan jag fick solstick började jag bege mig till hotellet. Inspekterade mitt rum som jag blev positivt överraskad av innan jag begav mig ner till hotellets varma pool/källa. Det var strikt förbjudet med badkläder så var lite smånervös att hamna i en liten pool med massa japanska gubbar.

Screenshot 2024-05-04 at 10.20.56.png


Som tur var var det tomt varpå det blev välbehövlig återhämtning för kroppen.

Screenshot 2024-05-04 at 10.20.50.png


Efteråt började det blir middagsdags varpå jag började vandra mot Shibuya. Halkade in på Oreryu Gyozarou Hanten.
Ett ständigt dilemma här i Tokyo är att veta vad man ska beställa. Men blir att gå på magkänsla och se va det blir...

Screenshot 2024-05-04 at 10.03.34.png


Denna gång blev det jackpot! Räkor och ägg i någon chilisås. Magiskt gott!

Screenshot 2024-05-04 at 10.26.33.png

Screenshot 2024-05-04 at 10.26.24.png


Efter en snabb måltid promenerade jag bort till Shibuya. Efter att ha besökt ett gäng spelhallar och förundrats av hur japaner underhåller sig själva började energi tryta. Det blev en snabb öl för att sammanfatta dagen innan det var dags att promenera hemåt.

Screenshot 2024-05-04 at 10.25.58.png


Efter över 30 000 steg var kroppen mör varpå jag somnade snabbt.
Nu är det morgon här och en löprunda i värmen har precis avslutats. Idag ska det bli uppemot 30 grader så blir en härlig dag!

Fortsättning följer...
 

Antonic

Medlem
Dag 3

Efter löprundan var det dags att bege sig ut på stan. Hade inga egentliga planer, mer än att välja en stadsdel att strosa runt i. När jag gick ut från hotellet upptäckte jag att det var en riktig sportlördag i området. Hotellet ligger precis vid både Jengu Stadion, där Tokyo Shallows spelar baseball och vid Prince Chichibu Memorial Rugby Stadium där bland annat Tokyo Sungoliath (som ägs av dryckeskoncernen Suntory). Jag har aldrig varit på varken baseboll eller rugby, men någon gång måste ju vara den första. Sagt och gjort köpte jag biljetter till båda matcherna för att få uppleva lite äkta japansk sportkultur.

Bild från hotellets reception.

Screenshot 2024-05-05 at 18.22.40-min.png


Rugbymatchen började vid 14:30 varpå jag hade ett par timmar att döda. Började således vandra mot Roppongi & Tokyo Tower. Hann inte mer än att ta mig dit innan det var dags att vända tillbaka för att hinna till matchstart.

Screenshot 2024-05-05 at 18.22.34-min.png


Ca 250kr fick jag ge för en biljett på valfri placering på ena långsidan.

Screenshot 2024-05-05 at 18.20.32-min.png
C

29 graders sol & ca 13500 åskådare när hemmalaget tyvärr förlorade efter en svag andra halvlek. God stämning och kul upplevelse för en förstagångsbesökare till rugby.

Screenshot 2024-05-05 at 18.20.40-min.png


En god öl behövdes i värmen

Screenshot 2024-05-05 at 18.37.02-min.png


Tvivelaktigt snacksutbud. Godast var friterat risk som hade en sjukt läbbig konsistens.

Screenshot 2024-05-05 at 18.20.48-min (1).png

Screenshot 2024-05-05 at 18.20.54-min (1).png


Efter matchen blev det en snabb vända till hotellet för att fräscha upp kroppen i hotellets varma källa. Sedan dags för uppladdning inför nästa match.

Screenshot 2024-05-05 at 18.40.37-min.png

Screenshot 2024-05-05 at 18.21.00-min (1).png


Ca 30 000 var på plats och jag måste säga att jag inte riktigt begriper mig på baseball. Lågt tempo och väldigt mycket dötid. Däremot fantastisk läktarkultur så en otrolig upplevelse trots det!

Screenshot 2024-05-05 at 18.21.06-min.png


Liksom i USA kretsar mycket kring maten på baseball så utbudet var betydligt mycket bättre jämfört med rugbyn.

Screenshot 2024-05-05 at 18.40.44-min.png

Screenshot 2024-05-05 at 18.40.52-min.png


Efter 3 timmar in var vi bara i 7:e omgången varpå jag gav upp och gick hem till hotellet. Tur det med tanke på att matchen tydligen pågick i flera timmar till. Efter ett snabbt bad i källan däckade jag snabbt och sov i 10 timmar.
 

Antonic

Medlem
Beklagar sen uppdatering här! Hände lite saker i livet som behövde hanteras så tappade fokus. Men nu fortsätter resan :)

Dag 4

Solen sken och himlen var klarblå varpå planen var att bege sig till området Nakameguro som jag fått mycket tips om. Tycker att det bästa sättet att upptäcka en stad är att gå så började helt enkelt promenera dit.

På vägen ditt stötte jag på en helt enorm kö som ledde till ett ställe som heter I'm Donut? Tydligen en liten donutkedja som gått viralt på TikTok och som japanerna verkar helt galna i. Är inget stort fan av donuts men blir otroligt nyfiken när det är en sådan hype kring något. Orkade inte ställa mig i kön nu, men vet vet kanske blir en donut lite senare?

Screenshot 2024-05-14 at 19.33.36-min.png


Fördelen med att gå är att man hittar mysiga pit stops på vägen, typ denna farmers market vid UN Library.

Screenshot 2024-05-14 at 19.37.16-min.png


Är otroligt nyfiken när jag är ute och reser varpå jag har en tendens att ramla in på matställen trots att jag inte är hungrig eller att det helt enkelt är för tidigt för lunch.

Denna gång blev det en väldigt tidig lunch på ett mysigt ställe som skulle ha bra fisk. Beställde någon form av misofisk och försökte sedan beställa lite dryck:

Do you have Coke Zero? - Ehm no
Do you have sparkling water - Ehm no
Do you have water in bottle? - Ehm no
Okay, what do you have? - Coke, Orange Juice & Beer
Okay 1 beer please (åh nej det blev en kall öl...)


Screenshot 2024-05-15 at 20.41.01-min.png


God fisk och gullig uppläggning. Fisken skulle såklart ätas med pinnar vilket var aningen knepigt om jag ska vara helt ärlig

Screenshot 2024-05-14 at 19.38.19-min (1).png


Efter att ha slängt i mig maten hann jag inte promenera många minuter innan ett spännande sushiställe dök up. Trots att jag var väldigt mätt blev det en andra lunch. Det är ju inte varje dag man är i Tokyo...

Screenshot 2024-05-15 at 20.41.20-min.png


85kr för sushi, grönt te, miso och en liten efterrätt får ses som ett bra kap. Väldigt god sushi, men jag var lite för mätt för att njuta av den till fullo...
8 bitars sushi i Tokyo har för övrigt en tendens att vara lite fler än så.

Screenshot 2024-05-14 at 20.42.38-min.png


Trots en proppfull mage var jag sugen på något sött. Gick förbi ett hål i vägen som enligt Google Maps skulle ha otrolig gladd. Och visst var den grym! Både pistageglass och jordgubbssorbet var fantastiska. Glassen kostade nästan lika mycket som sushin dock...

Screenshot 2024-05-15 at 20.41.14-min.png

Screenshot 2024-05-14 at 20.45.32-min.png


Till slut nådde jag Nakameguro och visst var det ett mysigt och lugnt område med en helt annan vibe jämfört med Shinjuku & Shibuya. Men det blev även uppenbart att det är ett område som primärt lever för körsbärsblomningen, när träden blommar längs med floden. Eftersom det inte var allt för länge sedan kändes det som att området fortfarande återhämtade sig. Lite som om man skulle vara i en alpby efter att säsongen stängt.

Screenshot 2024-05-15 at 20.55.35-min.png


Efter att ha traskat fram och tillbaka längs floden blev det en väldigt god kaffe på Onibus. Kaffe är onekligen väldigt hett i Tokyo och jag har aldrig varit i en stad med så mycket trendiga ställen & caféer som kretsar kring det svarta guldet.

Screenshot 2024-05-15 at 20.52.58-min.png


Med lite koffein i kroppen orkade jag ta mig in i Don Quijotes Flagship Store. Don Quijote, även kallad Donki, är en japansk lågpriskedja där man kan köpa precis allt. Lika fascinerad som utmattad lyckades jag köpa med mig lite souvenirer därifrån. Där liksom de flesta andra butiker i Tokyo kunde man handla Tax Free över 5500 yen (ca 380kr) så det blev många varv runt runt för att lyckas komma upp i det beloppet.

Det är verkligen svårt för ögat att skilja på vad som är kattmat, tvättmedel och godis...

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.05-min.png


Sedan kände jag mig klar med området och började promenera mot Shibuya. Efter att ha spanat in hunden Hachikō blev det en kort paus i en park på ett tak ett stenkast från allt folkvimmel. Imponerad över hur man lyckats få in parker i väldigt folktäta områden i Tokyo. Skönt att kunna ta en paus och andas lite.

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.29-min.png

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.12-min.png


Lunchölen hade sedan länge gått ur kroppen så det var dags för lite vätskepåfyllning. Måste säga att japansk öl är otroligt gott!

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.22-min.png


Efteråt bar jag mig hemåt till hotellet för lite bad i varma källan innan jag tog tunnelbanan till Akihabara även kallad Electric Town eftersom det finns en mängd elektronikbutiker. Kul område, men mycket var ganska likt Shinjuku.

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.38-min.png


Planen var att äta på ett ramenställe jag spanat in, men eftersom kön var så lång började jag leta efter ett annat alternativ. Efter att ha gått runt i cirklar (inte lika bra matutbud som i Shinjuku dock) gav jag upp och gick in på ett random i någon form av oklart köpcentrum.

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.47-min.png


Var beredd på att gå på en nit men tempuran var grym!

Screenshot 2024-05-15 at 20.53.55-min.png


Efteråt började tröttheten från en lång dag komma ikapp mig varpå jag tog det kloka beslutet att ta mig hemåt för att ladda batterierna för nästa dag!
 
Toppen