Läste nyss TRVs analys, inför upphandlingsförfarandet, igen.
Jag läser "Utredningen förordar linjen Malmö–Köln–Bryssel i ett första steg". Man nämner att det till/från Köln erbjöds fler anslutningar i västlig riktning, att konkurrensituationen med Snälltåget komplicerar förutsägbar trafik på Stockholm-Hamburg, samt att tidsvinsterna för boende i Sveriges södra delar blir försumbar.
Det som i sammanhanget känns lite förvånande är att enkom 13% av respondenterna ens såg sig nyttja den mer populära Köln-linjen. Som gammal marknadsförare (ej längre verksam) så brukar ju även dessa svar vara rätt opportunistiska, så redan när man inledde utredningen så bör man ha vetat att det var för en mycket liten grupp intressenter. Detta kanske dock är OK, för denna tåglinje kommer i paritet med andra trafikslag också ha en mycket liten kapacitet.
@JacobGBG nämnde pris, och det verkar som om man skulle kunna uppskatta detta rätt väl utifrån upphandlingsunderlaget: En betydande anledning till att man kunde tillåtas upphandla var att den kommersiella aktören (Snälltåget) inte uppfyllde skallkravet på komfortnivå sovvagn (samt bibehållen frekvens lågsäsong). 36% av respondenterna, i analysen, svarade att man önskade sovvagn för att nyttja trafikslaget.
Baserat på ovan så tror jag att de kommer få köra nära blåkopia, från Snälltåget, gällande sitt frånpris. De hade ju också en inbjuden diskussionsgrupp, så känns som en infekterad historia om de prisdumpar.
När resandeunderlaget är mindre så kanske SJ kommer ha fler "billiga" biljetter att erbjuda.. Man har också varit tydlig med att trafiken inte bör vara signifikant dyrare än alternativa, landgående, trafikslag (buss alltså) iom att trafiken måste ha möjlighet att på sikt bli kommersiellt gångbar (de tror de säker inte på själva). Gissar frånpris för liggvagn på 699-999SEK
Subventionen som diskuterades initialt, för att kunna erbjuda sovvagnar och högre frekvens, var på linjen Malmö-Köln-Bryssel 60 + 40 miljoner. Man hoppades då på att fler anbudsgivare skulle innebära än lägre kostnader. Nu slutade det dock med ett rejält saftigt anbud, där samma bolag redan bedriver given komfort Stockholm-Malmö (det är bara 5h kvar till Hamburg, men man hyr ju in andra tåg och personal) vill ha 100 miljoner/år.
100 miljoner kronor är i praktiken alltså estimerad kostnad för trafik i lågsäsong och intäktsbortfall iom. sovvagnars ekonomiska ineffektivitet Köpenhamn-Hamburg.
Jag tror att man med det höga anbudet har räknat in rätt så attraktiva sovvagnspriser, iom att SJ såklart också observerat att det är där det största intresset finns. Från 1699-2499 per kupé är säkert inte en vild gissning (om än ett brett spann). Om de kommer ha pristak, som på svensk trafik, är svårt att gissa sig till. Snälltåget har det inte, vilket ibland innebär rena fantasisiffror (som 4299kr på en brits..).
Slutligen så tror jag att längre nattågstrafik, till/från Köpenhamn (bara Svenskarna önskar Malmö) säkert kommer ske på kommersiell basis inom en rätt snar framtid.
Siemens nya nattåg, som man levererar till ÖBB Nightjet ska enskilt erbjuda 50% ökade intäktsmöjligheter/avgång och när det väl blir en färdig Fehmarn-tunnel så kapas tiden från t.ex. Zürich till något som är rimligt för en nattågslinje. Det är ju också, per automatik, så att ju fler större städer ju mer mer trafikunderlag (bättre beläggning behövs, för man räknar med typ 40% i kalkyl nu).
Självklart så är det gynnsamt att marknadsföra en Köpenhamn-linje i städer som Zürich-Basel-München-Frankfurt-Hamburg-Köpenhamn. Det är väl 6-7 miljoner människor bara på rimliga tåguppehåll.