Jag avbokade en icke återbetalnings biljett men avbokningsbar i februari där man måste använda beloppet inom 180 dagar
Redan den 25 april bokade jag en ny biljett, där min tanke var att använda beloppet.
SJ har bytt bokningssystem så det gick inte att använda beloppet som jag hade till godo, det kom upp en info att man skulle ringa SJ, självklart gjorde jag det, fick tala med en mycket trevlig dam som informerade mig att jag måste köpa den nya biljett och beta för den, jag gör en återbetalning på ditt tillgodohavande så damen, kom ett mail omgående med all information om återbetalningen.
Jag hade inte sett någon kreditering, den 22 nu i maj, ringer SJ kundtjänst och drar mitt ärende, tjänstemannen säger att den är återbetald, jag frågar till vilket konto, det kan jag inte se säger hon, du får maila
kundservice@sj.se
Jag gör det och skriver ner samma som jag informerade på telefonen, samtidigt skriver jag att jag tycker det är konstigt att jag skall skriva när jag har talat om mitt ärende på telefonen och den tjänstemannen inte kan skriva ett ärende tll den berörda avdelningen.
Fick ett mail på etermiddagen samma dag! som var klistrat och klippt att de hade kontrollerat och beloppet var återbetalt.
Jag svarade och undrade vilket konto som var krediterat, nu dröjde det lite längre innan det kom ett svar son var mer personligt skrivit och det var mitt AMEX som var krediterat och samma kort som ursprungliga biljetten var betald med, kontaktar SJ igen och säger att jag inte kan se krediteringen på mitt konto och jag kommer att kontakta AMEX.
Jag gör vad jag skrivit ringer AMEX följande dag klockan 14.00, fick kontakt med en engelsktalande dam, och drog ärendet, hon undrade om jag hade sparat mailen med SJ kundservice och om jag kunde skicka dem till henne, inga problem sa jag men de är på svenska, hon skrattade till och sa inga problem våra datorer översätter dem.
Ärende skulle ta upp till 5 arbetsdagar informerade damen.
Dagen där på kl 11.00 fick jag ett mail från AMEX att SJ skulle göra en återbetalning och det kommer att dröja upp till 7dagar
Beloppet var strax under 1000kr, nu vet jag inte om AMEX skrev av beloppet för att det skulle kosta för mycket att kontakta SJ, eller om SJ engagerad sig för att det var AMEX som hörde av sig och det lär jag nog
aldrig få svar på
Vad har jag lärt mig av detta, jo det tar tid att resa klimatsmart!