intuition
Medlem
Ville bara skriva av mig lite tankar efter min första "riktiga" SQ flygning, nämligen MAN-SIN-MEL. Anslutning CPH-MAN med SAS.
Jag är ingen novis på att åka till Australien, men det här är första gången med något Star-bolag. Båda benen var med A350, men med lite olika business klass kabin (några små skillnader i sätes-miljön)?
MAN-SIN är en 14h flygning med förmiddagsavgång. Bortsett från att MAN är en riktigt usel flygplats och att bytet mellan SK och SQ är landside T1 till T3, är det inget fel på rutten. Bra längd på första benet för att både hinna äta/dricka och sova.
MAN är som sagt riktigt uselt (ARN, allt är förlåtet, kan vi bli vänner igen?). Mycket långa sträckor att gå och alla rullband är bara avstängda. När det gäller lounge hade jag inte gjort min research och ingen av de två loungerna i T3 skyltar vilka bolag de hantera. Båda loungerna skyltade också "Fullsatt" och att de kräver förbokning (jeez). Antar att det är loungen närmast gaten och får vända och gå tillbaka till Escape/1903 lounge, där lagom kaos och ineffektiv incheckning råder. SQ betalar som tur är för den bättre delen som kallas 1903. Loungen ser bra ut med hyfsat utbud och jag tror bordsservering, men tvivlar på att jag skulle ha betalt 50 GBP som det kostar i privat förbokning.
Med "bara" 90 minuters bytestid hinner jag bara med en snabb dricka innan det är tid att gå till planet, så någon djupare insikt i loungen har jag inte.
Flyget -MAN-SIN är bra. Jag gillar maten, men jag får inte mitt "förstahands val" Anka. Trots att jag är på rad 5. Flygvärdinnan är uppriktigt ledsen och försöker trolla fram en portion till, men det är den mest populära rätten. Får ett lamm och det är gott. När det är dags för att förbeställa frukosten tar de mitt önskemål först för att säkra att jag får det jag vill ha.
Bra champagne, bra dryckesutbud och jag gillar att de har ett urval av mocktails som dottern kan botanisera bland.
Jag tycker sätet är smart, där man viker ner ryggstödet "på fel håll" och får en färdigbäddad säng i ett handgrepp. Fothålet är lite litet på just den här kabinen och madrassen är lite hård men ändå överlägsen komfort motvanliga el-stolar som ska fällas ner och där det alltid blir skarvar mellan sits och rygg.
Sätet har massor av olika fack att ha prylar i, också mycket bra.
Det enda udda är att ingen amenity kit delas ut alls, utan man måste fråga efter allt.
Dottern kan/vill inte sova utan sitter uppe nästan hela resan och får service hela tiden, med snacks dricka eller bara lite snack. Hon tar lite mod till sig och undrar om hon kan få "hjälpa till lite" och får vara med och leka flygvärdinna, följa med runt i kabinen och titta i skåpen osv. En kanon-crew på det här benet, samtliga i kabinen.
Hade en lång stopover i SIN och av lite olika anledningar blev det många timmar i silverkris loungen. Den imponerade inte på mig, men då jämför jag med hur det normalt ser ut för mig (OW till HKG/BKK/SIN och där tillgång till First lounger som Emerald). Vilrummet var funktionellt och vi sov några timmar där. Men folk har ju verkligen ingen uppfostran, ringsignaler på, samtal och streamd video utan hörlurar i ett rum som uttryckligen är ett tyst rum. Öronproppar och ögonmask är ett måste.
Duschkabiner bra och i början på dagen är det walkin. Senare, när loungen börjar fyllas är det väntetider. Utbud mat&dryck är väl OK för business lounge men som sagt inte imponerande för mig.
Flyget SIN-MEL är ett kort långflyg. Det är ju nackdelen med att ha SIN som mellanpunkt på resan Europa, andra benet blir lite väl kort. Det är avgång 00:25 och uttryckligen en "sleeper service". Bara en måltid, men man får välja om man vill ha servering i början eller slutet av flygningen.
Här blir det uppenbart hur udda det är med att inte ha amenity kits. Vi har en flygtid på strax under 7 timmar, och efter avgång ska först alla stolar göras om till sängar och flygvärdinnorna är riktigt upptagna. Sedan ska alla på toa samtidigt, och trots att det är fritt att använda främre toaletten blir det stökigt. Sedan ska alla ha tag på en flygvärdinna och be om öronproppar och mask och det måste de gå till ett förråd att hämta, en och en. Om de nu verkligen inte vill dela ut amenity kit till alla, varför inte åtminstone göra det till en del av pre-take-off rutinen att dela ut till de som vill ha?
Med servering ca 2 timmar innan landning blir det knappt 4 timmars sömn. Det kändes väldigt kort och man är seg när man kommer fram. SQ gör det i alla fall bra, efter de väckt mig fixar de stolen när jag är på toa och maten är i stort sett redo direkt, så det är väldigt effektivt. Jämfört med Finnair där man tänder och stökar kanske 2,5 timme före och sedan är sjukt långsamma på att få ut maten.
Stolen är lite annorlunda på det här benet, vissa fack saknas, men kanske är det för att jag är på rad 11 dvs längst fram?
Crew inget att anmärka på även om den inte var lika bra som ben 1.
Rent generellt är resan bättre än motsvarande med Finnair/CX som jag oftast rest. Lounger är tråkigare. Att åka via SIN är en nackdel när det är som i mitt fall ett nattflyg på sista benet - 7 timmars flygtid är helt enkelt för lite. Jag tycket också att man borde erbjudit ett alternativ för den som inte vill maximera sömn (man kan ju vara på en helt anna tid i kroppklockan som gör att man vill vara uppe, äta och dricka gott osv).
Dessutom förvånade det att bytet i SIN var så ineffektivt, trots att det alltså var SQ på båda benen. Jag hade visserligen själv valt en 18h layover, men som jag minns tidtabellen fanns det inget riktigt kort byte. SQ verkar ha många inkommande flyg på morgonen och många som avgår på em/kväll och då blir alla byten långa. (Vad jag tror alltså - har inte gjort någon djpare research).
Här är OW (eller har åtminstone varit) bättre. Har flygit massor av gånger med väldigt korta byten i HKG och det har varit en fröjd för att minimera totala restiden.
Jag är ingen novis på att åka till Australien, men det här är första gången med något Star-bolag. Båda benen var med A350, men med lite olika business klass kabin (några små skillnader i sätes-miljön)?
MAN-SIN är en 14h flygning med förmiddagsavgång. Bortsett från att MAN är en riktigt usel flygplats och att bytet mellan SK och SQ är landside T1 till T3, är det inget fel på rutten. Bra längd på första benet för att både hinna äta/dricka och sova.
MAN är som sagt riktigt uselt (ARN, allt är förlåtet, kan vi bli vänner igen?). Mycket långa sträckor att gå och alla rullband är bara avstängda. När det gäller lounge hade jag inte gjort min research och ingen av de två loungerna i T3 skyltar vilka bolag de hantera. Båda loungerna skyltade också "Fullsatt" och att de kräver förbokning (jeez). Antar att det är loungen närmast gaten och får vända och gå tillbaka till Escape/1903 lounge, där lagom kaos och ineffektiv incheckning råder. SQ betalar som tur är för den bättre delen som kallas 1903. Loungen ser bra ut med hyfsat utbud och jag tror bordsservering, men tvivlar på att jag skulle ha betalt 50 GBP som det kostar i privat förbokning.
Med "bara" 90 minuters bytestid hinner jag bara med en snabb dricka innan det är tid att gå till planet, så någon djupare insikt i loungen har jag inte.
Flyget -MAN-SIN är bra. Jag gillar maten, men jag får inte mitt "förstahands val" Anka. Trots att jag är på rad 5. Flygvärdinnan är uppriktigt ledsen och försöker trolla fram en portion till, men det är den mest populära rätten. Får ett lamm och det är gott. När det är dags för att förbeställa frukosten tar de mitt önskemål först för att säkra att jag får det jag vill ha.
Bra champagne, bra dryckesutbud och jag gillar att de har ett urval av mocktails som dottern kan botanisera bland.
Jag tycker sätet är smart, där man viker ner ryggstödet "på fel håll" och får en färdigbäddad säng i ett handgrepp. Fothålet är lite litet på just den här kabinen och madrassen är lite hård men ändå överlägsen komfort motvanliga el-stolar som ska fällas ner och där det alltid blir skarvar mellan sits och rygg.
Sätet har massor av olika fack att ha prylar i, också mycket bra.
Det enda udda är att ingen amenity kit delas ut alls, utan man måste fråga efter allt.
Dottern kan/vill inte sova utan sitter uppe nästan hela resan och får service hela tiden, med snacks dricka eller bara lite snack. Hon tar lite mod till sig och undrar om hon kan få "hjälpa till lite" och får vara med och leka flygvärdinna, följa med runt i kabinen och titta i skåpen osv. En kanon-crew på det här benet, samtliga i kabinen.
Hade en lång stopover i SIN och av lite olika anledningar blev det många timmar i silverkris loungen. Den imponerade inte på mig, men då jämför jag med hur det normalt ser ut för mig (OW till HKG/BKK/SIN och där tillgång till First lounger som Emerald). Vilrummet var funktionellt och vi sov några timmar där. Men folk har ju verkligen ingen uppfostran, ringsignaler på, samtal och streamd video utan hörlurar i ett rum som uttryckligen är ett tyst rum. Öronproppar och ögonmask är ett måste.
Duschkabiner bra och i början på dagen är det walkin. Senare, när loungen börjar fyllas är det väntetider. Utbud mat&dryck är väl OK för business lounge men som sagt inte imponerande för mig.
Flyget SIN-MEL är ett kort långflyg. Det är ju nackdelen med att ha SIN som mellanpunkt på resan Europa, andra benet blir lite väl kort. Det är avgång 00:25 och uttryckligen en "sleeper service". Bara en måltid, men man får välja om man vill ha servering i början eller slutet av flygningen.
Här blir det uppenbart hur udda det är med att inte ha amenity kits. Vi har en flygtid på strax under 7 timmar, och efter avgång ska först alla stolar göras om till sängar och flygvärdinnorna är riktigt upptagna. Sedan ska alla på toa samtidigt, och trots att det är fritt att använda främre toaletten blir det stökigt. Sedan ska alla ha tag på en flygvärdinna och be om öronproppar och mask och det måste de gå till ett förråd att hämta, en och en. Om de nu verkligen inte vill dela ut amenity kit till alla, varför inte åtminstone göra det till en del av pre-take-off rutinen att dela ut till de som vill ha?
Med servering ca 2 timmar innan landning blir det knappt 4 timmars sömn. Det kändes väldigt kort och man är seg när man kommer fram. SQ gör det i alla fall bra, efter de väckt mig fixar de stolen när jag är på toa och maten är i stort sett redo direkt, så det är väldigt effektivt. Jämfört med Finnair där man tänder och stökar kanske 2,5 timme före och sedan är sjukt långsamma på att få ut maten.
Stolen är lite annorlunda på det här benet, vissa fack saknas, men kanske är det för att jag är på rad 11 dvs längst fram?
Crew inget att anmärka på även om den inte var lika bra som ben 1.
Rent generellt är resan bättre än motsvarande med Finnair/CX som jag oftast rest. Lounger är tråkigare. Att åka via SIN är en nackdel när det är som i mitt fall ett nattflyg på sista benet - 7 timmars flygtid är helt enkelt för lite. Jag tycket också att man borde erbjudit ett alternativ för den som inte vill maximera sömn (man kan ju vara på en helt anna tid i kroppklockan som gör att man vill vara uppe, äta och dricka gott osv).
Dessutom förvånade det att bytet i SIN var så ineffektivt, trots att det alltså var SQ på båda benen. Jag hade visserligen själv valt en 18h layover, men som jag minns tidtabellen fanns det inget riktigt kort byte. SQ verkar ha många inkommande flyg på morgonen och många som avgår på em/kväll och då blir alla byten långa. (Vad jag tror alltså - har inte gjort någon djpare research).
Här är OW (eller har åtminstone varit) bättre. Har flygit massor av gånger med väldigt korta byten i HKG och det har varit en fröjd för att minimera totala restiden.
Last edited: