Senaste nytt
Seychellerna, ett resmål jag länge har trånat efter. Jag har i åratal tittat på de ikoniska bilderna av granitformationerna och undrat, är det verkligen på riktigt?

I slutet av 2019 började jag planera fru Holmén’s födelsedag som infaller i maj. Efter lite research så verkar Maj vara en bra månad att besöka Seychellerna, samtidigt som det inte är peak-season och därmed lite mindre turister. Jag hittade ganska omgående en resa med Ethiopian Airlines, via Addis Abeba (ADD). Jag bokade och såg fram emot en spännande resa i Maj 2020.

Sedan kom det en pandemi, och jag bokade därför om resan till Maj 2021. Men pandemin fortsatte och jag bokade om resan till Maj 2022.

Även om pandemin inte var över i Maj 2022 så såg det lovande ut för att kunna besöka Seychellerna en gång för alla, eller? I Mars 2022 började jag därför att kontrollera inrese- och transitbestämmelser varje vecka. Vid detta tillfälle var Seychellerna öppet för oss som var fullt vaccinerade, men Etiopien krävde PCR test för transit, oavsett vaccinationsstatus… suck! Jag började därför undersöka vad de skulle innebära om vi testade positivt inför hemresan. Vi förväntades då stå för logi under 10 dagars karantän. Jag kontaktade Gouda-försäkringar för att se hur deras försäkring skulle hantera detta. Försäkringen skulle kosta ca 1300kr per person. Men skulle den täcka kostnader för att bo kvar på samma hotell, eller skulle vi vara tvungna att byta till ett billigare? Deras kundtjänst kunde inte lova något och sa att det ”beror på” men kunde inte svara vad det beror på... Det kändes inte helt lockande då vi hade tänkt bo på ett relativt dyrt boende de sista 5 nätterna, och att behöva byta till ett budgethotell (vilket vi kanske skulle fått göra om det vart tal om 10 dagars karantän) kändes som att det skulle förta hela syftet med resa.

Att vi skulle komma i väg till Seychellerna kändes som ett lotteri och jag beslöt mig därför att boka en så kallad ”backup-resa”.

Vad är en backup-resa?
En backup-resa är en resa som man kan åka på om man inte kommer iväg på sin primära resa. För en del av er är detta något som ingår som ett naturligt moment i planeringen, men för andra är det säkert ett lite främmande sätt att planera sin semester. Jag ser detta som en av de största fördelarna med bonusresor, att kunna planera flera olika resor parallellt, utan att ta någon som helst ekonomisk risk. Det enda man behöver är rejält med poäng.​

Hur som helst, jag bokade därför en backup-resa till Kalifornien (Open Jaw SFO/LAX) samt en hyrbil i 14 dagar, som vi kunde nyttja om Etiopien inte ändrade sina transitbestämmelser innan vi skulle åka.

Denna ”försäkring” kostade mig 120,000 Eurobonuspoäng och ca 2000 SEK i skatter. Poäng och pengar jag skulle få tillbaka vid avbokning. Hyrbilen valde jag att ”betala på plats”. Ekonomisk risk = 0%.

Okej, låt oss spola fram till någon gång i April 2022 och när Etiopien slopar sina transitregler, det var nu grönt ljus för oss att besöka Seychellerna! Jag behöll dock California-bokningen ända fram till sista veckan för fri avbokning, pga rädsla för ändrade restriktioner (Seychellerna/Etiopien).

Vår detaljplanering, och varför vi planerade som vi gjorde
Vi skulle vara hemifrån 16 dagar, varav 14 nätter på plats. Dessa 14 nätter fördelade vi på de tre största öarna, Mahé, Praslin och La Digue. Men i vilken ordning skulle vi besöka öarna för att få ut så mycket som möjligt? Dessa parametrar tar vi hänsyn till.
  • Spar på krafterna!
    Om resan innebär en lång resväg så tenderar vi att orka mer på utresan än på hemresan. Vi prioriterar därför att göra hemresan så kort som möjligt, t ex genom att bo nära flygplatsen sista natten.

  • Hur fungerar vi?
    Vi är ganska rastlösa och det tar lite längre tid för oss att komma till ro och ”inte göra någonting”. Därför planerar vi med fördel utflykter och aktiviteter i början på resan, och avslutar med lugn och ro.

  • Var inte dumsnål!
    Vi försöker att inte snåla under själva vistelsen, utan istället försöker vi hålla de stora kostnaderna nere (flygresa/boende) – vem vill sitta i paradiset för att sedan begränsa sig genom att bara äta en förrätt p.g.a. att huvudrätten känns för dyr.

  • Avsluta alltid på topp!
    Vi bor sällan på lyxhotell hela resan. I stället bor vi billigt (men bra) under ca 75% av resans. De sista dagarna brukar vi försöka att bo så fint vi har råd med, för att på så sätt avsluta på topp. Varför? Jo, för att en grym avslutning på resan kan rädda en annars medioker resa, medans en kass avslutning kan förstöra även den bästa resan.
Med detta i åtanke valde vi att spendera våra dagar enligt följande

Start: Praslin (6 nätter) – Utforska och uppleva
Middle: La Digue (3 nätter) – Varva ner
End: Mahé (5 nätter) – Chilla på schysst hotell

Reseplaneringen gjorde jag i ”Mina Bokningar” på Eurobonus Award Planner ( Eurobonus Award Planner | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor). Funktionen är fortfarande i Beta-stadie, men den blir snart tillgänglig för alla.
upload_2022-8-28_15-27-51.png

upload_2022-8-28_15-27-11.png

upload_2022-8-28_15-26-8.png


Jag kommer stegvis ta er med på resan, i kronologisk ordning, genom att göra nya inlägg i denna tråd. Kommentera gärna och ställ frågor om sådana finns! Nu kör vi!

Resplanen kan ni se på: Share My Trip / Praslin, Seychellerna
 
Last edited:
4 Maj 2022

Innan avresa behövde vi fylla i ”Travel Authorization and Digital Passenger Declaration”.

Detta kan göras på webben eller direkt i mobilapp. Registreringen kunde göras tidigast 72h till 9h innan avresa. Kostnaden är 10 USD per person. Svaret kommer inom 12h. Behöver man express går det också att köpa, men för oss gick allt på ca 3h.

Webb: Seychelles Electronic Border System
App (iOS): ‎Seychelles Travel Auth i App Store

När vi gjorde detta krävdes följande
- Kopia på pass (giltigt under hela resan)
- Bevis på vaccination (covid)
- Bevis på vaccination (gul febern) pga transit i Etiopien*
- Kopia på flygbiljetter
- Kopia på bokningsbekräftelser för boende
- Lova på heder och samvete att man har en reseförsäkring som täcker covid och kostnader för karantän etc.

Angående boende så behövde boendet vara godkänt av hälsomyndigheten, lista finns här https://www.seychellesbookings.com/...modation-Establishment-as-at-01.09.2020-2.pdf

Hela processen var mycket smidig och all teknik funkade 100%. Efter 3 timmar dök ett godkännande upp och vi kunna spara detta i vår mobila wallet.

275ec8e84385b1b04763a1d446244560.jpg


* Vaccin mot gula febern krävdes pga transit i Etiopen. Vaccinet måste tas minst 10 dagar före inresa i landet. Vaccinet sägs vara livslångt och kostade 600 SEK per person.

5b8e356ac78a31461b279e680302d288.jpg
 
Last edited:
06 Maj 2022 - Packning

Denna resa väljer jag att resa med en stor American Tourister BonAir. Jag tycker egentligen att den är lite för stor för att bara vara borta 14 dagar, men i och med att jag tänkte ta med lite dykutrustning (regulatorset, dykdator, 2 masker, snorkel och en gopro) så blir den ganska lagom.

Jag har, som många andra, en kärlek till att använda gamla amenity kits för diverse saker i min packning. En favorit är den i blått läder (Natan) från Brussels Airlines. Nördigt? Javisst!

4f7f5d47dce6968b57e809bf35a0c899.jpg


Något annat som jag alltid packar med är denna enormt uppskattade gåva från SAS som jag erhöll på ett event i Frösunda 2019.

bfc62ec40586a3769ed2a124d4a27247.jpg




07 Maj 2022 - Dags för avresa!

Vi starta vår resa från Luleå, som alltid. Det jag älskar med detta är att man aldrig behöver vara på flygplatsen mer än 30 minuter innan avgång, samt att man kan checka in hela vägen till destinationen, utan några köer att tala om. Väl på Arlanda slipper man även eventuell huvudvärk kring hur köerna i säkerhetskontroller är för dagen och man kan istället glida in i loungen och få en lugn start på resan.

75ad2f58936419c6a2d859c6ca4021fb.jpg


Dagen till ära får vi flyga en CRJ-900 på första sträckan. Jag vet att många är skeptiska till dessa, men jag gillar dom!

856d81e5cb07ea04fe80d90b54950d72.jpg


Väl framme på Arlanda (Kl 18 en lördag) så blir det lite nederlag på loungefronten. Vår nästa flight (ET715) avgår 21:50, så vi hade sett fram emot lite god mat men tji fick vi (Pontus In the Air = stängt)

0e543557a00195d5bb25795cf9f085ab.jpg


Jaja, värre saker har hänt tänker vi, och glider vidare mot SAS loungen.

a356e8c0fd040ab7f5a2e2204363a1ca.jpg


Men tyvärr stänger dom redan 18:35 idag, då SAS inte har några senare avgångar denna dag. Trist för oss, vi får helt enkelt sätta oss i Norrsken (Priority Pass) loungen. Tur man inte saknar valmöjligheter…

Vår flight till Addis avgår på schemalagt tid, men tyvärr fick vi en äldre Boeing 787-8 med den äldre kabinen. Det var inte heller hela världen, men stolen var Inge vidare att sova i då den bara går att fäll 170 grader. Detta var min första flygning med Etiopien Airlines och jag var väldigt glad att äntligen på prova detta bolag!

Vad tyckte jag?
- Servicen var bra! Jag älskar det typiska Afrika stilen och kulturen ombord.
- Maten (Spagetti) var hemsk, men förrätten (Rök lax) och efterrätten (Ost och frukt) var bra.
- Pga pandemin fanns inga fysiska menyer, och den digitala krävde internet, vilket är en tilläggstjänst. Lite moment 22.
- Tidtabellen var väl tilltagen.

a12ecc06b1c1be207cafc27f64195ce5.jpg

3d139fdb245c46f70f7a112dd5793c3a.jpg

56ae86a4fa5a30f44670814cdb8a4339.jpg

5a219fbd6925a563310c62d8a1a9bcb0.jpg

6c82e56f4e8b04bdb33165e21da79467.jpg

2c1e075705876c19d2fdfc02c90b0ed1.jpg


När vi landar sätter jag min fot på den afrikanska kontinenten för första gången i mitt liv, även om det bara är blir airside! :)
 
Last edited:

Autonom

Medlem
Hej

Flikar bara in snabbt med korrigering angående gula feber vaccin, ifall man mellanlandar/transit i ett land där Seychellerna kräver att man är vaccinerad för att sedan bli insläppt/välkommen så är gränsen satt på 12+ timmar i transit så krävs gula feber vaccinintyg.

Med andra ord transit under 12 timmar så good to go och hoppas på inga långa förseningar:D

Gjorde nämligen samma resa som du till dessa 3 underbara öar och har tack vare dig nu bokat samma till nästa år ;)

Frequently Asked Questions - Ministry of Health - Seychelles

”Yellow Fever Does Not Exist in Seychelles. Yellow fever vaccination is needed if you are traveling to Seychelles from a yellow fever endemic region. If you are transiting through an airport of a yellow fever endemic region for less than 12 hours you do not need yellow fever vaccination. Whenever yellow fever vaccination is required, proof of vaccination will be demanded at the entry point by public health officers.”
 
Hej

Flikar bara in snabbt med korrigering angående gula feber vaccin, ifall man mellanlandar/transit i ett land där Seychellerna kräver att man är vaccinerad för att sedan bli insläppt/välkommen så är gränsen satt på 12+ timmar i transit så krävs gula feber vaccinintyg.

Med andra ord transit under 12 timmar så good to go och hoppas på inga långa förseningar:D

Gjorde nämligen samma resa som du till dessa 3 underbara öar och har tack vare dig nu bokat samma till nästa år ;)

Frequently Asked Questions - Ministry of Health - Seychelles

”Yellow Fever Does Not Exist in Seychelles. Yellow fever vaccination is needed if you are traveling to Seychelles from a yellow fever endemic region. If you are transiting through an airport of a yellow fever endemic region for less than 12 hours you do not need yellow fever vaccination. Whenever yellow fever vaccination is required, proof of vaccination will be demanded at the entry point by public health officers.”

Det stämmer, men när vi fyllde i vår resa i Seychelles Travel Authorization så krävde den uppladdning av vaccinbevis. Det kanske hade gått att komma runt på något sätt, men det kändes säkrare att ta vaccinet än att chansa.

Jag lyckades nämligen inte komma förbi följande dialog utan att ladda upp dokument. Hur gjorde ni?

A7DBDABD-A770-482C-8936-138B03CEA57A.jpeg 71DA59E7-A4AA-4B91-82AF-C08742786E63.jpeg

Ett tips är att man kan fylla i alla sina detaljer, men välja ett datum inom 72h, för att se vilka dokument man ska ladda upp. Utan att fullfölja ansökan såklart.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Kul att följa denna tråd! Vi (familjen på 4) har en liknande resa bokad till påsk 2023, via Addis till SEZ. Vaccination har jag börjat fundera på så nyttig info om gula febern och länkar.
Vi kommer ha 4 nätter Praslin, 4 nätter la Digue och 1 natt Mahe på slutet. Ert upplägg och tänk i övrigt med utgifter rimmar väl med oss.
Så denna tråd kommer jag sluka som en lycklig tvättsvamp i en pool!
(Kanske kommer ett PM också när resan närmar sig, om det är ok).
 

SK1989

Medlem
Tack för en hittills fin rapport! Vi gjorde också samma resa i April 2022 så fick flahbacks därifrån! La Digue och Anse Lazio var definitivt våra favoriter! :)
Det stämmer, men när vi fyllde i vår resa i Seychelles Travel Authorization så krävde den uppladdning av vaccinbevis. Det kanske hade gått att komma runt på något sätt, men det kändes säkrare att ta vaccinet än att chansa.

Jag lyckades nämligen inte komma förbi följande dialog utan att ladda upp dokument. Hur gjorde ni?

Visa bifogad bild 133260 Visa bifogad bild 133261

Ett tips är att man kan fylla i alla sina detaljer, men välja ett datum inom 72h, för att se vilka dokument man ska ladda upp. Utan att fullfölja ansökan såklart.
Gällande Travel Authorization så fyllde vi inte i Ethiopien som transit-land och det var ingen som frågade efter vaccinbevis för gula febern...
 
08 Maj 2022

Vi landar i Addis Abeba precis när solen är på väg att gå upp. Det som slår mig när vi rullar in mot gate är att det står väldigt många plan redo för dagens flygningar. Och alla plan jag ser är Ethiopian Airlines. Addis Abeba är verkligen en hub för oss som reser från Europa, för vidare resa i Afrika.

Efter en snabb de-boarding så är det dags att ta oss genom säkerhetskontrollen för internationell transit. Detta görs i egen Star Alliance Gold/Business fålla och har ca 5 minuter totalt. Här finns inga krav på att lägga upp flytande produkter i egen zipline-påse. Men självklart måste skorna av! :D

62b21f3684ba1a5f5eb5b2b89d91f8de.jpg


Efter säkerhetskontrollen gör man en vänstersväng, tar en rulltrappa upp, och sedan ytterligare en vänstersväng, följt av en 1 minuts promenad så är man i Business Loungen - smidigt!

b680c26003be911f31cf24f4927fe66a.jpg


Denna lounge måste jag säga fyller sin funktion för transit. Du har tillgång till dusch, varm och kall mat, massagerum (oklart hur det fungerar dock), traditionell kaffecermoni (från Kl 08:00) samt eller flertal olika utrymmen för att sitta. Jag upplever dock loungen som en aning stökigt och med en ganska hög ljudnivå. Men som sagt, den fyller sin funktion för någon timmes transfer.

8ff881c65e773a668b21fb87c3b326e1.jpg

7f7a105652765017fd293a1d470a9c97.jpg

bc33f43e9e05accdd1263402d7271080.jpg

cf7e85685e6758d0529656545fb1cba4.jpg


OBS! Om man flyger i ekonomi och ej har tillgång till denna lounge så kan man besöka Star Gold Loungen (om man är Star Alliance Gold). Denna ligger vägg i vägg och är inte allt för olik businessclass loungen, men den saknar självklart vissa delar.

4c66c50a9d05ba4fcc562dfedc892677.jpg


Efter lite Etiopisk mat till frukost en kopp lokalt kaffe är det dags att bege oss till gate A12. Denna gate ligger mitt emot buisnessclassloungen och agerar bussgate för alla Businessclass och statusresenärer, som ska resa med en flight som ej har brygga. Detta gäller oftare flighter som trafikeras med narrow-body än flighter som trafikeras med wide-body.

Såhär funkar det:
- Boardingcard kontrolleras.
- Du tar hissen ner till marknivå.
- Du åker buss till flygplanet.

d39e49c89d4dda2611b64a89ea6e01d7.jpg


Väl framme vid planet tar jag mitt första andetag Afrikansk luft. Det luktade Jetbränsle ;)

Äntligen dags för avgång - Mot Seychellerna i en Boeing 737-800!

af19cefa97ff582725cff0ef7f183f01.jpg

2d489123666dbffa41212483fad50d44.jpg

e7da3c51b10eb067991d045093f2704d.jpg

19c11d17b4b95a3f3468016a52cdea7d.jpg


Denna flight var underbar. Jag gillar verkligen 2-2 på narrow-body. Servicen var heller inget att klaga på, tvärt om. På denna flight som tog ca 3h han dom servera pre-drink och en trerätters måltid. Denna flight var bättre än alla intra-europa flighter jag flugit.

Med denna flight bakom oss har vi nu flugit alla segment för utresan på denna Star Alliance Award. Nästa flight blir med Air Seychelles i en Twin-Otter, på separata biljetter, det är alltid lika spännande…
 
Last edited:
08 MAJ 2022

Vi hade beslutat att vi skulle ta oss till Praslin direkt första dagen. Vi övervägde två olika alternativ. Det ena var färja, som skulle ta ca 60 minuter och kosta 500 SEK per person. Det andra alternativet var att betala ca 1500 SEK per person och flyga i 15 minuter. Vi valde det senare av bekvämlighet. I maj vänder passadvindarna och havet blir ganska vilt. Det i kombination med att vi varit på resande fot ganska länge gjorde att vi valde flyget.

Vi hade planerat 2h mellan ankomst och avgång (på separata biljetter). Eftersom vi kom iväg i tid från Addis var jag inte särskilt orolig, men samtidigt hade jag ingen aning om hur stor/liten flygplatsen är i Victoria, eller hur logistiken för väskhantering och immigration skulle ta.

Det visade sig att vi fick sitta och vänta i ca 1,5h då flygplatsen är minimal och avstånden är minimala.

Psst... vet ni hur man uttalar Praslin?
Det visste inte vi, men fick snabbt lära oss. Man uttalar det med stumt S, dvs "Pralin", och för att få till uttalet helt korrekt så säger man "Prälin".

Ankomst Victoria (SEZ) med ET879
301418373_401321208810023_6591842881977480483_n.jpg

Immigration Victoria (SEZ)
301336289_773866857096099_6498909279887420365_n.jpg

Inrikesterminalen ligger ca 3 minuters gångväg (landside) från utrikes erminalen

301383836_3360129357541373_7187221155878680946_n.jpg 301210064_1419572855219521_1267655951058950129_n.jpg 301412096_1252892842135576_6839538012378274066_n.jpg

Dags för avgång!
Istället för att beskriva flygningen med ord så delar jag här med mig några videofilmer från fligthen. Håll till godo!
Praslin Airport (PRI)
Flygplasten var helt obemannad när vi anlände och det var bara att ta sin väska och gå ut på parkeringen för att hämta hyrbilen.

300870480_1806161187791278_5430808348389539374_n.jpg

Att hyra bil på Praslin
Vi hade haft kontakt med ett lokalt företag som jag kan rekommendera (MC Seychelles)

Ska du besöka Praslin, hyr bil i alla fall någon dag. Vi valde att ha bil alla 6 dagar för att inte känna oss låsta.
Här kommer några saker att tänka på om du ska köra bil på ön.
  • Svenskt körkort gäller i 3 månader.
  • Man kör på vänster sida.
  • Det finns två vägar. En som går runt hela ön och en diagonalt över berget.
  • Hela ön har hastighetsbegränsning på 40km/h.
  • Det finns inga rondeller eller trafikljus.
  • Parkera inte under palmer som har cocosnötter.
  • Det är gratis parkering på hela ön.
  • Ön är kuperad med många toppar och dalar.
  • Hyr ingen stor SUV, ta den minsta ni kan.
Vi hyrde en liten Hyndai i10, vilket kostade 40 EUR per dygn (inkl. försäkring).
300989550_1013899832577306_1094792102009315807_n.jpg

Nåja, nu rullar vi vidare till Cote d'or för att leta efter vårt hotell...

Cartina_Praslin.jpg
 
Last edited:
Toppen