Senaste nytt

[Semi-live] Weekendresa till Galapagosöarna

Gus

Medlem
Ligger lite efter nu. Skyller på dåligt internet och hektiskt schema.

Flighten Panama City - Guayaquil med Copa Airlines var lyckad! Vi fick nya kabinen med lite flat vilket var lyxigt på bara en 100 minuters flight.

20230915_204323.jpg


Jag frågade om fördrink men det brukar de inte servera på denna flight där det erbjuds "snack service". Dock så ordnade personalen snabbt fram varma nötter, Ron Especial och ölen Atlas. Magisk start på resan!

20230915_215553.jpg


Vi fick välja mellan en matig macka eller pasta med ost och vi tog det sistnämnda. Pastan var inte jättebra kryddad men smakade ändå bra.

20230915_221607.jpg


I Guayaquil hade vi bokat ett hotell 400 m från flygplatsen. Trots det nära läget var det lite läbbigt att promenera sträckan vid midnatt. Ni har kanske läst om våldsutvecklingen i landet den senaste tiden. Allt gick dock bra och det kändes lugnt.
 

LarsCph

Medlem
Flygvärdinnan blev lite förvånad att vi ville ha en fördrink på denna flight. Tydligen ingår det inte på sådana här "korta" flighter?

Jeg har rejst med Turkish flere gange - blot med start i København. Produktet er rigtig godt og jeg har altid fået det jeg spurgte efter - inkl pre-drink - men jeg tror de kører efter et skema som ikke inkluderer pre-drink inden maden serveres. Ligesom de gange jeg har været med skulle jeg aktivt bede om en påfyldning af drikke, ikke noget personalet aktivt har gået rundt og tilbudt. Det er en mindre ting syntes jeg så længe call-button fungerer :)
 

LarsCph

Medlem
Meget fin rapport - tak for det. Jeg syntes at Turkish AIrlines holder et meget højt niveau og til konkurrencedygtige priser. En anden detalje er at man kan dine on demand på de lange flyvninger, det er en detalje jeg sætter stor pris på. Tak for tips om hotel, det kunne være fint at prøve engang om ikke for andet så for at prøve den fine business class indgang på flypladsen!
 

Gus

Medlem
Dagen efter skulle vi åka till Galapagosöarna och det vara nära att sluta i Katastrof!! Jag hade läst att man måste införskaffa ett turiskort på flygplatsen för 20 USD. Vi anlände till flygplatsen 1 h och 20 minuter före avgång.

Det fanns en kö för köp av turistkort till Galapagos som vi ställde oss i. Kön var ganska lång och gick otroligt långsamt. Under tiden min kompis stod i kön var jag proaktiv och checkade in till flighten i en automat. Jag hade fått för mig att det bara gick 1 flight per dag till Galapagos från Guayaquil så vi tog det ganska chill eftersom vi tänkte att alla i kön ändå skulle med vårt plan.

När det var en halvtimme kvar till avgång kom vi fram till turistkortsdisken och kunde fylla i all information och betala 20 USD (cash only). Sedan skulle väskan scannas för ev. farligt innehåll för Galapagos djurliv. När vi sedan ställde oss i kön till check in var det 20 minuter kvar till avgång. Då frågade jag tjejen framför i kön om hon trodde att alla skulle hinna med planet när det nu bara var 20 minuter kvar till avgång varvid hon svarade: "vadå, mitt plan till Galapagos går om 2 timmar."

Det var då vi insåg att det gick flera plan om dagen och att vi nog skulle missa vårt plan.

Jag rusade fram till check in-disken och frågade om vi fick checka in väskan men det gick såklart inte. Vi sprang då med vårt bagage (som tur var hade vi kabinväskor) till säkerhetskontrollen. En sax rykte från min väska och vi kom till slut fram till gaten 15 minuter före avgång. Pjuuh!

20230916_103056.jpg


Aldrig har väl en öl smakat så bra som denna! Strupen var helt torr efter stressen vid incheckningen. Denna flygning var i ekonomiklass med Avianca. Planet kändes nytt och fräscht och fikat var väldigt gott.
 

Gus

Medlem
Dag 1, Galapagos.

Denna dagen besökte vi El Chato sköldpaddefarm. Inträdet kostade 10 USD per person och då ingick en guide som lärde oss allt om dessa läckra skapelser. Miljön och sköldpaddorna kändes som hämtade från Jurassic Park. Vissa av sköldpaddorna på farmen var över 150 år gamla.

Screenshot_20230918_123501_Gallery.jpg


Maten på ön var av hög kvalitet. En hamburgare som den här (ost, ägg och bacon) gick på 10 USD och en stor öl (60 cl) kostade 6 dollar.

Screenshot_20230918_124225_Gallery.jpg


Vi tog även en tur till stranden Playa Tortuga Bay. Vi kom dit klockan 17, samtidigt som den stängde. Stranden var fin och promenaden dit var cool då vi såg mängder med kaktusar.

Screenshot_20230918_124238_Gallery.jpg

Promenadvägen till Tortuga Bay. Jag tyckte själva promenadvägen kändes lite som att promenera på kinesiska muren.

Screenshot_20230918_124306_Gallery.jpg

Fin strand. Den stängde (parkvaktare körde ut folket) precis när vi kom fram så vi hann inte utforska den så väl.
 

Gus

Medlem
Galapagos dag 2.

Denna dag stod snorkling på schemat. Vi åkte båt till ön Pinzón och snorklade på två olika ställen. Jag vet inte om vi hade tur men vi såg massa sköldpaddor, havsleguaner (finns bara på Galapagos), svartfenade revhajar, sjölejon, rocka, sjöstjärnor och otaliga fiskar.

Screenshot_20230918_125245_Gallery.jpg

Efter första dyket var vi lite kalla (cirka 22 grader i vattnet) och då smakade det bra med varmt te och lite snacks.

Screenshot_20230918_125257_Gallery.jpg

Lunchen bestod av tonfisk som tillagades på båten och den smalt i mun.

Screenshot_20230918_125401_Gallery.jpg

Fiske hanns också med. Jag fick upp en 15 kilos Almaco Jack.

Screenshot_20230918_125309_Gallery.jpg

Veckan före avresa köpte jag ett cyklop med slipade glas. Otroligt bra investering!

Det var en hel del vågor på vägen hem och nästan alla blev sjösjuka.

Screenshot_20230918_124408_Gallery.jpg

På kvällarna drack vi öl på hotellrummet och spelade den gamla dängan Ecuador.

Screenshot_20230918_124506_Gallery.jpg
En kväll besökte vi Galapagos första mikrobryggeri: Santa Cruz Brewery. Väldigt god öl och maten var också över förväntan. Vi tog pommes frites med chili.
 
Toppen